Jag hade tänkt mig lite hyllplan över micron i hörnet, och eftersom det är 60 cm djupt så hade det varit fint med utdragbara hyllplan för att kunna komma åt sånt som står längst in. planen är att sätta en limfogskiva i målad furu mot kylen (fästs mog vägg och tak), och sen göra hyllplan i limfog med en liten kant av typ kvartsstav för att förhindra att saker åker ner. Men nu till frågan, vilka beslag använder jag bäst till det här?

och finns det nån annan genial lösning som jag inte tänkt på här?

Kökshörna med mikrovågsugn, arbetsyta och kylskåp, planerad för hyllmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tex så har ikea de här utdragbara hyllplanen till pax-serien, men eftersom det är fel mått på dem känns det onödigt att lägga 200 kr på något jag ändå bara kommer använda beslagen för. i alla fall om det går att hitta liknande beslag någon annan stans
 
  • Utdragbar hylla från IKEA PAX-serien med synliga vita beslag och skruvar mot en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit utdragbar hyllplan från IKEA:s PAX-serie mot en enfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
major_tom major_tom skrev:
tex så har ikea de här utdragbara hyllplanen till pax-serien, men eftersom det är fel mått på dem känns det onödigt att lägga 200 kr på något jag ändå bara kommer använda beslagen för. i alla fall om det går att hitta liknande beslag någon annan stans
De flesta teleskopskenorna/beslag jag sett ligger runt eller över 200kr, men du vill inte lägga så mycket på den delen?

En snygg lösning hade varit att ha göra en fast hylla med teleskopskenor på sig som gör att man kan dra ut den hyllan ovanpå den. Så slipper man fula skenor på sidorna. Det blir väldigt diskret om båda skivorna skulle vara av samma material.

Renderade lite för att det skulle vara enklare att visualisera.
 
  • 3D-rendering av en utdragbar hylla med dolda teleskopskenor i vit och träimitation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en utdragbar hyllmekanism med trähylla och dolda teleskopskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
major_tom och 1 till
  • Laddar…
det där var riktigt smart och snyggt! nåt sånt får det nog bli!

och har inget emot att köpa skenor för 200 kr, men det hade jag ju inte direkt gjort om jag köpt ikea-produkten. jag hade köpt en produkt för 200 kr, varav skenorna endast är en del av det. då är det ju bättre att lägga pengarna på 200-kronorsskenor direkt.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
major_tom major_tom skrev:
det där var riktigt smart och snyggt! nåt sånt får det nog bli!

och har inget emot att köpa skenor för 200 kr, men det hade jag ju inte direkt gjort om jag köpt ikea-produkten. jag hade köpt en produkt för 200 kr, varav skenorna endast är en del av det. då är det ju bättre att lägga pengarna på 200-kronorsskenor direkt.
Håller helt med dig :giggle: Du får ladda upp bilder på din lösning när allt är klart! :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.