Efter slutbesiktningen gjordes höll jag in pengar för att om felen inte åtgärdades så skulle jag ha möjlighet att avhjälpa dom själv ( eller ta in en annan firma).
Felen på besiktningsprotokollet har ännu inte åtgärdats (dock en månads tidsfrist kvar).
Nu har vi bott i huset i en månads tid och upptäckt andra fel/brister som vi vill få fixade innan 6-månadersgarantin går ut. Har vi rätt att hålla in pengar tills även dessa är åtgärdade?
Hur ställs kraven på fel vi hittar under 6-månadersgarantin? Repor i parkett och dyligt är ju lite svårt att bevisa att vi inte är skyldiga till.
Sen har vi en vägg som kröker av ganska kraftigt vid hörnet (väggen är ca 1 meter och det sitter en dörr i den, se bild). Hur krökt får den vara?


mvh Jonas
 
  • sned vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte riktigt säker. Men jag tror inte att du har rätt att innehålla pengar annat än för de fel som upptäcktes vid slutbesiktningen. Det är ju brukligt att man få betala in det bleopp som återstår direkt efter slutbesiktningen med avdrag för kvarvarande fel. Om man inte betalar det utan behåller för mycket så använder entrepenören ofta det som en anledninga att inte åtgärda de besiktningsanmärkningar som finns.

Dom fel du upptäcker nu kan du ev. få in genom någon form av överbesiktning eller något sådant. Kontakta besktningsmannen och diskutera om du kan göra en ny besiktning där detta kommer in. Troligen är det bäst att först låta byggaren ta en titt på felen soch se om han går med på att fixa dem utan att blanda in ytterligare besiktningskostnader.

Repor i parketten som upptäcks en månad efter inflyttning tror jag är svårt att få ersattta. Väggen borde ju besiktningsmannen rodna över att inte ha sett (om nu avvikelsen är så stor att det är ett fel). Besiktningsmannen bör kunna ge dig instruktioner om hur du skall kunna mäta och själv kontrollera om det är ett fel. har för mig att jag sett något om att en buktighet på 8mm över en sträcka på 2m skulle vara godkänt. Men detta är ju inte riktigt en buktighet.
 
Egentligen får man nog bara hålla inne den summan som besiktningsmannen har angivit som skälig.

Men i vårat fall så höll vi inne 10% av priset tills besiktnings anmärkningarna var åtgärdade.. under tiden så upptäckte vi precis som ni ytterliggare fel.. och håller då fortfarande inne ca 5%.
Vi bestred alla fakturor från byggföretaget skriftligt och anmälde felen till allmänna reklamationsnämden.
 
du ska anmäla felet omgående till husleverantören,och enligt aa har du rätt att hålla inne detta med.
lycka till
 
Vad hänvisar jag till när det gäller att hålla in pengar samt när jag tar in en utomstående snickare till att fixa felen som inte har avhjälpts i tid?
Konsumentlagen? paragraf?

mvh Jonas

.
 
Obs! Vi har (som de flesta) bara köpt nytt hus en gång och hade då otur med leverantören så ta nedanstående som bittra kommentarer från en besviken kund - inte som någon allmänt gällande sanning...

Vi fick höra att vi inte fick hålla på några pengar alls (sex år sedan) utan det var bara att slutbetala vid leverans och dum som man är så betalar man ju. Sedan slutade leverantören att svara på telefon/mail/fax/rekommenderat brev... så det var bara att åtgärda själv för egna pengar. Det gäller alltså saker som påkekades vid slutbesiktningen.

Hade det varit större saker hade vi kanske orkat strida men leverantören har ju det enkla valet att bara slå dövörat till tills man tröttnar.

Så, håll i slutbetalningen tills enda alternativet till att betala är fängelse... annars är risken stor att du inte får något åtgärdat. En husleverantör kan ju strunta rätt blankt i om du är nöjd eller inte - det är ju inte så att du kommer köpa ett nytt hus inom kort och hur ofta rekommenderar du någon att handla av en viss husleverantör.

Nä, skäms på sig leverantören (för det är ju en specifik leverantör jag är sur på) och jag hoppas att forum som dessa gör att sådant beteende får större genomslag för kommande kunder.

Obs att jag inte nämner leverantörens namn eftersom det var lång tid sedan och mycket kan ha hänt sedan dess.

/Ola
 
Någon som vet vad man ska hänvisa till i det fallet när man tänker ta in en utomstående snickare för att fixa fel som ej är avhjälpta i tid?

mvh Jonas

.
 
Hänvisa till din egen plånbok om du inte är beredd att ta det till tingsrätten...

Bitter? Vem, jag? :rolleyes:

Men så slutade det för oss. Tillverkaren svarade inte på någon kanal, mäklaren brydde sig inte efter att kontraktet var skrivet, byggherren "hade aldrig hört något liknande" men ville inte heller ta i ärendet eftersom bygget var klart och det nu var mellan oss och tillverkaren. Besiktningsmannens protokoll hade vi, men det snickrade inte av sig självt om man så säger. Det enda besked vi fick fram var i alla fall att vi inte skulle få ersättning om vi lät en egen snickare fixa det utan det var tillverkarens gubbar som gällde, sedan klippte de alla trådar till oss.

Så, vi hade valet att t.ex. stå utan fungerande dusch plus diverse "skavanker" tills rättvisan gjort sitt - eller bara ge upp, fixa grejerna för några tusingar och leva vidare. Som tidigare sagt, hade det varit större grejer hade vi varit tvugna att gå vidare men efter ett halvår av "principer" så orkade vi inte bry oss längre.

/O
 
Hej Jonas,

Helt klart är att ingen utför ett arbete som redan är betalt, dvs håller du inte inne lagom mycket pengar så kommer de aldrig och slutför arbetet.
I konsumenttjänstlagen står att läsa ...

60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).

Punkt 3 ger dig rätt att påpeka fel som hittas upp till 6 mån efter besiktningen.

Efter att tiden gått ut för entreprenören att åtgärda felen kan du plocka in den du finner lämpligast. Här kan det vara intressant att tala med Gar-Bo och fråga vad som eventuellt täcks av den försäkring ni tecknat. Givetvis täcker en försäkring aldrig det man tror att den är avsedd att täcka MEN gör du så sätter du ju entreprenören i fokus och eventuellt kollar Gar-Bo upp saken. De gjorde så i vårt fall vilket satte lite extra fart på entreprenörens administration.

Skickar med ett par länkar, läs och njut, snart ser man att det leverantören påstår ofta står i bjärt kontrast till vad lagen säger.

Ha de
/MF

Konsumenttjänstlagen
Konsumenttjänstlag (1985:716)

ABS05
http://www.gar-bo.se/pdf/abs05.pdf
 
Tack så mycket för länkarna mfransso.

// Jonas

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.