Hej!

Önskar lite råd kring mögel

Har ett fristående förråd, ej isolerat. Bor i hyresrätt och det har till och från läckt in vatten sedan i aug 2020. Påtalat detta ett flertal ggr såklart utan framgång, vilket resulterat i mögel i tak & väggar. Nu i Jan 2021 blev källan till läckan bytt och det läcker inte in längre. Men det är fortfarande mögel på väggar & tak.

Hyresvärden hävdar att det är ok att bruka förrådet i detta skicka men känner mig tveksam. Flera av våra saker har redan blivit förstörda av möglet och är inte jätte pigg på att ställa dit saker igen.

Någon som har lite råd ang detta? Är det ok att bruka förrådet?
 
Åsa Lund
Tycker jag inte.
Jag förutsätter att du fått ersättning för det som blivit förstört tidigare.
Och förrådet måste nu saneras så att det inte är mögligt och luktar mögel. Den doften kommer annars att förstöra allt du sätter in i förrådet framöver
 
Rickard.
Eftersom det är en oisolerat uteförråd tycker jag inte man kan förvänta sig riktigt samma som av ett uppvärmt då mögel kan uppkomma helt utan läckage eller andra fel.

Är det tvättat överhuvudtaget? Det är väl det minsta man kan kräva även fast det fortfarande kommer synas spår av möglet.
 
Precis. Men nu var det pga regnvatten (och fukt såklart) som saker & ting blev förstörd och möglig. Vattenpölar inne i förråd osv.

Slarvigt av mig att ej informera! Det är ingen åtgärd gjord på möglet, det sitter kvar. Det enda som gjorts sedan aug 2020 då vi felanmälde är takbyte, vilket skedde nu i Jan 2021.

Hyresvärden säger att källan till att möglet är åtgärdat därav är det ingen fara att använda förrådet. Trots att möglet ej är borttaget
 
Min fundering är kring hur mögel ter sig nu vintertid. Hyresvärden påstår att det inte är några problem att det är kvar iom att det minus grader..
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tycker jag inte.
Jag förutsätter att du fått ersättning för det som blivit förstört tidigare.
Och förrådet måste nu saneras så att det inte är mögligt och luktar mögel. Den doften kommer annars att förstöra allt du sätter in i förrådet framöver

Tack för svar! Min känsla också att det bör saneras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.