T
pacman42 pacman42 skrev:
Det första är att du måste få det så pass lufttätt att luften inte rör sig fritt mellan insida och utsida.
Jo det är planen - blev klar med huset ganska sent i höst så projektet ska vara i produktion nästa vinter, en tidshorizont som passar mitt skalman-tempo.

Ett alternativ (när det är tätt) är att göra ett innertält med bubbelplast och ha accumulatorn i det. Det enda jag grävt ner är vinrankor - det andra ska stå i kruka.
För att få tätt kansle man behöver tejpa vissa skarvar inne i huset - de 4 takluckorna bl.a ser jag inte är 100 täta mot listerna men jag gav ju inte massor för huset heller..

Är projektet med lerpannan orimligt tror ni?
Kanske ska starta en ny tråd på ämnet "värma accumulator med panna gjuten i lera"
Jag har massa mjuka kopparrör liggande från ett annat projekt och lera kostar inte mycket.. det jag klurar på är hur man dränerar CU-slingan mot frostskador om man behöver resa iväg vintertid.. men en dräneringsventil på lägsta punkt borde göra susen - med det är ju detaljer..

Någon - räknade jag rätt i tidigare post?
Hittils har det set ut såhär i mitt växthus:
Temperaturgraf för växthus som visar genomsnittstemperaturen i Celsius från juni till december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är -temp jag vill jämna ut.. men det har ju inte varit speciellt kallt...
 
T turbo100 skrev:
Jo det är planen - blev klar med huset ganska sent i höst så projektet ska vara i produktion nästa vinter, en tidshorizont som passar mitt skalman-tempo.

Ett alternativ (när det är tätt) är att göra ett innertält med bubbelplast och ha accumulatorn i det. Det enda jag grävt ner är vinrankor - det andra ska stå i kruka.
För att få tätt kansle man behöver tejpa vissa skarvar inne i huset - de 4 takluckorna bl.a ser jag inte är 100 täta mot listerna men jag gav ju inte massor för huset heller..

Är projektet med lerpannan orimligt tror ni?
Kanske ska starta en ny tråd på ämnet "värma accumulator med panna gjuten i lera"
Jag har massa mjuka kopparrör liggande från ett annat projekt och lera kostar inte mycket.. det jag klurar på är hur man dränerar CU-slingan mot frostskador om man behöver resa iväg vintertid.. men en dräneringsventil på lägsta punkt borde göra susen - med det är ju detaljer..

Någon - räknade jag rätt i tidigare post?
Hittils har det set ut såhär i mitt växthus:
[bild]
Det är -temp jag vill jämna ut.. men det har ju inte varit speciellt kallt...
Jag skulle även vilja se utetemperatur plottad i samma diagram. Då har vi något att börja diskutera.

Min inglasning har flera graders temperaturskillnad mot uteluften om det blir någorlunda ljust en dag även i december/januari, men då är den rätt bra isolerad och definitivt lufttät (efter mycket jobb med att hitta alla läckorna). Problemet jag har är att jag vill hålla den på minst 5 grader, vilket kräver att ett element på 600W är aktivt runt 60-70 timmar per vinter. En kallare vinter blir det fler timmar, förra vintern knappt några timmar alls (nära Göteborg). Jag har automatisk ventilation på sommaren då jag har ett värmerekord på 70 grader en vårdag då jag glömde öppna vädringsfönstret. Det säger väl en del om hur luft-/vind-tätt jag fått det.

Det som helt avgör hur väl du klarar av att hålla frostfritt är hur bra isolering och hur lufttätt ditt växthus är. Ett standard fönsterglas ligger på runt 5,8 i U-värde, det är riktigt dåligt. Läs mer om olika U-värden för inglasningar här:
- https://www.alltomuterum.com/skjutdorrar-uterum/

Inglasningar använder jag då det är lättare att hitta info om dessa. Jag har vår/höst+ med ett U-värde på ca 1,5 eftersom jag bara skall hålla frostfritt på vintern (utom vid enstaka tillfällen då jag värmer upp rummet under ett par dygn, exempelvis på jul och nyår).

Ditt växthus strålar troligen ut minst 4ggr så mycket energi som min inglasning gör (en grov höftning) på samma yta. I praktiken ännu mer då jag har bättre isolering i taket än vad du har. Att jag lyfter detta med isoleringsgraden är för att visa på hur mycket energi det handlar om.

Vill du hålla frostfritt för växternas rötter så rekommenderar jag att du isolerar under jord runt växthuset (frigolit/skumplast), det kommer att göra stor skillnad. Sedan isolerar du ovanpå marken också. Själva rankorna bör klara några minusgrader bara det inte är för många dagar (men det får någon annan hjälpa till med, fråga i trädgårdsforumet).
 
T
Ligger ett par nya givare i postgången nu så snart kan jag ha fler kurvor.
Om ingen har kommentarer till värmeavgivningen ovan provar jag leta i andra trådar/forum men uppdaterar här om någon annan är intresserad.
Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.