Att läckaget kommer när det ligger snö antyder att felet inte ligger vid brunnen utan att snön håller upp vatten mot sprickor längs sargen eller mot det bortre hörnet av taket (från brunnen sett).

En bekant hade just detta problemet häromåret, det blev ett rätt omfattande renoveringsarbete då, eftersom det hade småläckt länge innan det började läcka rejält.

Även där så var den snabba lösningen att lägga en presenning över hela taket (med tyngder på taket och i kanterna av presenningen utanför sargernas kanter. Sedan ett hål i presenningen vid en temporär "brunn" (vilket gick att göra på just det taket). Sedan en snabb rivning inomhus och upptorkning medelst byggfläkt.
 
  • Gilla
Micke_xyz och 2 till
  • Laddar…
Garagets innertak med fuktmarkeringar i rött, droppområden i grönt, och strukturella element i blått och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej, en sammanfattning.

Utifrån finns det ett område på garagetaket där det brukar vara en liten sjö med vatten. Nu när det regnade på snön blev väl trycket så högt att det läckte in i nåt hål nånstans. Bilden visar innertaket under sjön. Blåa streck är takstolar, gula är nån form av regel. Är denna bara till för att hålla uppe innertaket?
Det röda är fukt i innertaket. Det gröna är var det droppar. Hålet har jag precis sågat upp och där är det genomvåt isolering.
I nedre vänstra hörnet finns en inspektionslucka sen vi flyttade in. Där är isoleringen torr! Man ser dock inte så mycket mer än att råsponten är möglig om man lyfter bort isoleringen.

Nu fryser vattnet på taket och lär inte läcka igenom mer. I morgon ska det snöa hela dan, dock inga mängder. Men jag tänker att jag skottar bort det och köper en press på torsdag och lägger dit.

Frågan är vad jag gör från insidan...
 
M Micke_xyz skrev:
[bild]

Okej, en sammanfattning.

Utifrån finns det ett område på garagetaket där det brukar vara en liten sjö med vatten. Nu när det regnade på snön blev väl trycket så högt att det läckte in i nåt hål nånstans. Bilden visar innertaket under sjön. Blåa streck är takstolar, gula är nån form av regel. Är denna bara till för att hålla uppe innertaket?
Det röda är fukt i innertaket. Det gröna är var det droppar. Hålet har jag precis sågat upp och där är det genomvåt isolering.
I nedre vänstra hörnet finns en inspektionslucka sen vi flyttade in. Där är isoleringen torr! Man ser dock inte så mycket mer än att råsponten är möglig om man lyfter bort isoleringen.

Nu fryser vattnet på taket och lär inte läcka igenom mer. I morgon ska det snöa hela dan, dock inga mängder. Men jag tänker att jag skottar bort det och köper en press på torsdag och lägger dit.

Frågan är vad jag gör från insidan...
River ut isoleringen och kör en byggfläkt...
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
River ut isoleringen och kör en byggfläkt...
Du menar att jag sågar ut i de gula rutorna, kapar och river ut isoleringen?
 
M Micke_xyz skrev:
Du menar att jag sågar ut i de gula rutorna, kapar och river ut isoleringen?
ja
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Öppna fram till dess att du hittar rutor utan fukt i...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Öppna fram till dess att du hittar rutor utan fukt i...
Okej, ser inte fram mot detta jobb...
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Mats-S
M Micke_xyz skrev:
Blåa streck är takstolar, gula är nån form av regel. Är denna bara till för att hålla uppe innertaket?
Dom gula är skruvläkt för att fästa innertaket. Så när du skär, utgå från takstolarna. Iofs kan du spara skruvläkten om du har sådan tur att du inte behöver riva allt ... men det är föga troligt, blir nog total renovering av taket.
Ang anlita firma som fixar taket nu;
Se upp för lycksökare, takbranchen är en guldgruva för diverse klåpare, så du måste verkligen vara 100% säker att du anlitar seriösa byggare.
Som flera redan sagt, bättre alternativ att pressa taket och se till att vattnet leds ner i avrinningshålet. Låt den is som ligger vara, skaderisken är extremt hög om du börjar hacka bort den. Ta bara en borste och dra av det värsta, sedan är det press på :)

Därefter går du in och tar en stadig Whisky och begrundar framtidens steg ... handla absolut inte i panik, då blir det bara värre och större skada. Tänk strukturerat och steg för steg.
 
  • Gilla
Leafy och 3 till
  • Laddar…
Kanske värt att fundera över att skicka in en bygglovsansökan på att bygga om till ett "riktigt" tak när du ändå måste byta?
Ger ju många fördelar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom gula är skruvläkt för att fästa innertaket. Så när du skär, utgå från takstolarna. Iofs kan du spara skruvläkten om du har sådan tur att du inte behöver riva allt ... men det är föga troligt, blir nog total renovering av taket.
Ang anlita firma som fixar taket nu;
Se upp för lycksökare, takbranchen är en guldgruva för diverse klåpare, så du måste verkligen vara 100% säker att du anlitar seriösa byggare.
Som flera redan sagt, bättre alternativ att pressa taket och se till att vattnet leds ner i avrinningshålet. Låt den is som ligger vara, skaderisken är extremt hög om du börjar hacka bort den. Ta bara en borste och dra av det värsta, sedan är det press på :)

Därefter går du in och tar en stadig Whisky och begrundar framtidens steg ... handla absolut inte i panik, då blir det bara värre och större skada. Tänk strukturerat och steg för steg.
Jag kan tyvärr bara instämma..
Och se upp med den el som går i taket, och eventuella vattenfyllda VP-rör/Flexslangar..

Jag har gjort resan själv för några år sedan.
Det blev ett helt nytt tak, med justerad avrinning (ingen invändig brunn längre).
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
richardtenggren
Jag rev sargen, brunnen och ”mot”-fallet på vårt tak, bytte sedan råsponten och ny papp. Så nu har vi bara ett fall på ca 3 grader och det ska upp en hängränna där :)

Före;
Renoverat plant tak med ny papp och enstaka växtlighet i hörnet mot bakgrund av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
; Garage med ny råspont och takpapp på enkelsidigt fall, redo för hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 3 till
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag rev sargen, brunnen och ”mot”-fallet på vårt tak, bytte sedan råsponten och ny papp. Så nu har vi bara ett fall på ca 3 grader och det ska upp en hängränna där :)

Före;
[bild]

Efter
;[bild]
Skönt att inte behöva klippa gräset även på taket också:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
shtob och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Handyman 1 skrev:
Skönt att inte behöva klippa gräset även på taket också:geek:
Det var faktiskt vass ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Douglas029 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var faktiskt vass ;)
Vasstak är väl modernt igen? :D
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var faktiskt vass ;)
hmm ... du vet väl att vissa sjöfåglar är fridlysta, man får absolut inte störa deras häckningsplatser :crysmile::rofl::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.