Det regnar i garaget...

Var väl inte helt oväntat dock, taket (platt) har någon form av duk som är nästan 40 år och lappat o lagat här och var.

Nu läcker smältvattnet från snön igenom duken och det droppar i garaget.

Vad ska jag ha för taktik nu? Låta det droppa och försöka hålla taket så snöfritt som möjligt? Inte helt lätt att hålla regn borta dock.
Är det någon vits att såga upp ett hål där det läcker och låta det rinna ut? Eller riskerar jag bara att lyfta upp plasten så vattnet rinner vidare?

Det lär ligga ett tjockt lager med dyblöt isolering mellan innertak och yttertak.

Vad skulle ni gjort?

Vattenläckage i garagetaket syns som mörka fläckar med vattendroppar och skador på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Inte bra ... det känns som att du kommer att få göra en seriös takrenovering efter det här. Som du säger så lär du ha en massa blöt isolering i taket nu.
Kan du se vart på taket som vattnet kommer in. Då kan du akut täta det med en "asfaltstejp", har tyvärr glömt namnet på produkten, men den är som "modellera" på rulle. Den består av mjuk asfaltmaterial som går att trycka och forma och fästa där du har läckaget. Då kanske du kan få ett provisoriskt stopp, tills du kan fixa det permanent.
Problemet med om du börjar snöröja är att du trampar sönder takpappen än mer, det är nog extremt känslig nu när det är kallt.

Jag skulle också ta upp ett större hål där det droppar. Har du tur kanske vattnet endast blötlagt isoleringen mellan takstolarna där du har synligt vatten. Då har du chans att provisoriskt leda ut det.

Men allt det här är provisoriska akuta fix, långsiktigt behövs en seriös åtgärd när vädret blir torrare och varmare :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ta upp hål i innertak så det kan torka ut, sen en rejäl presenning på taket, till det är dags för nytt tak.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
R RiKr skrev:
rejäl presenning på taket
Eftersom det är ett helt platt tak, så brukar dom ha en sarg runtom, så bara att lägga ut en press funkar inte. Det krävs även att man "stöttar" upp pressen så att vattnet rinner av från den, enklast om man kan få till så att pressen får avrinning till hålet för hängrännan.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan du se vart på taket som vattnet kommer in. Då kan du akut täta det med en "asfaltstejp",
Kanske när det är helt torrt, så nån gång i april...?
Nu ligger det blöt duk, vatten, is och snö på taket. Som du säger vågar jag knappt skotta heller. Lagningarna över skruvskallar som står upp går sönder.

Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle också ta upp ett större hål där det droppar. Har du tur kanske vattnet endast blötlagt isoleringen mellan takstolarna där du har synligt vatten. Då har du chans att provisoriskt leda ut det.
Ok, får nog göra det då.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Eftersom det är ett helt platt tak, så brukar dom ha en sarg runtom, så bara att lägga ut en press funkar inte. Det krävs även att man "stöttar" upp pressen så att vattnet rinner av från den, enklast om man kan få till så att pressen får avrinning till hålet för hängrännan.
Ja, det här är inte lätt. Ganska stort tak, måste ha en stooor press som jag måste höja över sargen. Jag behöver dock inte stötta upp den då det finns ett hål i taket till avrinningen.

Men det kräver att taket först är snöfritt. Det hemska vädret har lagt is på taket som frusit fast i duken. När jag skottar slår jag dels upp duken mot gamla skruvskallar. Dels sliter jag hårt på duken när isen dras loss...
 
Rickard.
Bor du i Stockholm som din profil säger så går det alldeles säkert att få taket omlagt ganska fort nu i vinter.
Kom överens om att dom får höra av sig 1-2 dagar innan så du får chansen att skotta och sopa av taket innan så du slipper betala dom för det.

Innifrån öppnar du innertaket och plockar bort all blöt isolering så att råsponten blir blottad då kommer den i största sannolikhet inte behöva bytas.

Vad är det för duk? Bild?
 
  • Gilla
Micke_xyz och 1 till
  • Laddar…
Hittade droppar 2 meter från de andra...

Vatten droppar på en vit vägg som indikerar läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt under en takstol...
 
Är det bara att riva eller? Jag lär väl behöva byta det fuktskadade innertaket ändå?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Förmodligen ja,det är väl inte så stort garage?
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Platta tak är helt värdelösa, men tyvärr ganska vanliga... jag har ett garage, dock oisolerat, som läckte för två år sedan. Faktum är att jag såg ett par droppar under en takstol även för någon vecka sedan, men det upphörde. När det läckte sist va jag och grannen uppe på taket och tjärade skarvarna som han sa var den svaga länken i takpappen. Just där (närmast rännan) har det inte läkt sedan dess trots att pappen sett sina bästa dagar...

Så ett tips är att gå över skarvarna (och synliga skador) med varm flytande asfalt (typ kallasvalt). Det är ett kletigt jobb men det blir tätt! Problemet är att det nog bör vara torrt först. Om du ser skadan kanske du kan torka med värmepistol lokalt samt runt omkring? I mitt fall slapp jag ju riva isolering mm dock...
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Platta tak är helt värdelösa, men tyvärr ganska vanliga... jag har ett garage, dock oisolerat, som läckte för två år sedan. Faktum är att jag såg ett par droppar under en takstol även för någon vecka sedan, men det upphörde. När det läckte sist va jag och grannen uppe på taket och tjärade skarvarna som han sa var den svaga länken i takpappen. Just där (närmast rännan) har det inte läkt sedan dess trots att pappen sett sina bästa dagar...

Så ett tips är att gå över skarvarna (och synliga skador) med varm flytande asfalt (typ kallasvalt). Det är ett kletigt jobb men det blir tätt! Problemet är att det nog bör vara torrt först. Om du ser skadan kanske du kan torka med värmepistol lokalt samt runt omkring? I mitt fall slapp jag ju riva isolering mm dock...
Det är nog dags att byta hela. Någon temporär lagning kan jag som sagt inte göra förrän det är torrt. I april.
 
Det är blött...

20210112_155624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


30 cm från det här hålet jag nyss gjort finns en inspektionslucka. Där är isoleringen torr men råsponten möglig.

Men det känns inte som det finns nån chans att jag står o river innertak och isolering nu...
Elektrisk port och grejer sitter i taket.
 
Att lägga en press över hela taket rekommenderas som steg 1 för att stoppa ytterligare läckage.
Det fungerar absolut på platta tak med sarg. Hade det som nödlösning för ett par år sedan när jag hamnade alldeles för lågt på prioritets-listan hos de närliggande takläggarna efter att ha bytt råsponten. Lägg ut den med vikter här och där så att du får den att ligga kvar även under stormar och ha överhäng vid sargen och låt den gå hela vägen till hängrännan.

Sedan skulle jag ta upp ett par rejäla hål där det läcker igenom, så att du kan inspektera råsponten underifrån och kontrollera lite på hur många ställen det läcker. Isoleringen behöver ju ändå få torka om du ska ha nån chans att låta taket överleva.

Har du tur så ser sponten bra ut och du har nån enstaka tydlig punkt som läcker. Då är det ju bara att laga det. Om sponten däremot är för risig är det ju bara bortkastade pengar att lägga om ytskiktet på ovansidan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Problemet är väl om man har takbrunn, jag lappade vårt garagetak innan vi hade fått tillträde.

På vårt tak var det en takbrunn som inte rensats, så det blev en mindre sjö och då blev det ju samtidigt lite tryck vilket gjorde att det läckte.
Men jag lappade och klistrade lite takpapp tillfälligt innan vi bytte allt.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.