En fråga av en novis....vilken uppvärmning är bäst i garage? Direktel eller vattenburen golvvärme (resten av huset är vattenburen golvvärme och IVT490 frånluftsvärmepump)? Vilket är bäst ekonomiskt sätt och ur andra synpunkter? Någon som har en uppfattning om detta? Garage runt 25-40 m2.

Synpunkter tack! :D

MVH /Jim.
 
Inga synpunkter???
 
ligger garaget i anslutning till huset ?
 
fristående
 
Jag har en verkstad på två våningar med möjlighet att öppna upp så det blir fritt till övervåningen. Där tänkte jag ha en luftvärmepump i verkstadsdelen nere. Där uppe (som senare skall inredas) tänkte jag komplettera med en braskamin.
 
Jag går själv och funderar på samma sak ,jag tror att jag kommer att sätta in en liten luftvärmepump .Jag tror att kostnaden för att gjuta in och koppla till värme från min befintliga värmepump kommer att bli för hög .
mvh adam
 
Vad har du för värmepump nu då? Med lite efterforskning och egen arbetsinsats kanske du får en mycket bättre lösning till rimlig penning. Spinn vidare på din idé och se ifall det är praktiskt och ekonomiskt genomförbart.

Själv eldar jag i boningshuset, men det är med en kökspanna på drygt 20kw. Annars hade jag nog dragit en kulvert och kopplat på verkstaden. Nu är jag varken så händig eller har de rätta förutsättningarna, så då känns en luftvärmepump som ett relativt (direktel) billigt sätt att få lite värme i verkstaden (som jag för övrigt inte tänkt nyttja speciellt mycket på kallaste vintern).
 
Jag ska bygga nytt hus med friliggande garage. Uppvärmningen i huset är fjärrvärme och jag hade tänkt att koppla in garaget där också. Men så har jag hört att det kan bli problem med detta. Att det skulle vara svårt att få värmen att cirkulera ordentligt. Någon som har egna erfarenheter eller vet något om detta?
 
Givetvis blir det väl en del förluster ut till garaget, men jag förstår inte att det skulle bli ett problem. Isolerar man ledningen bra så torde det fungera. Den du hörde det av kanske menade att det fanns bättre alternativ för dig? Ta reda på mer. Börja med den som sa att det skulle bli problem.

Att få runt vattnet ut dit torde ju gå att ordna med ev. en ytterligare cirkulationspump. Är inte så insatt, men det är väl det problemet jag tänker på. Just att få ut värmen till det fristående garaget och sedan med så lite värmespill som möjligt.

Det kanske är så att det finns billigare alternativ än att köpa fjärrvärme som spiller energi på vägen ut till garaget, samtidigt som du kanske måste ha ytterligare en pump som drar runt 100w/h. Jag är för dåligt insatt i fjärrvärmepriserna för att uttala mig om det. Men det är väl de två problem jag kommer på och dessa går ju att lösa. Sedan om det är värt dom där ca 100wH för att få runt värmen får man väl helt enkelt räkna på. Vad kostar fjärrvärme på ett cirkus?
 
Är det någon som har en Solarventi utrustning i drift som kombinerar den med "vanlig" värmekälla?
Funderar på kombinationen luft-luftvärmepump och Solarventi till vårat garage. Bra eller dålig ide??
Mvh/Pake


 
Farsan har en solarventi och el elment i sommar stugan.Funkar fint.
Med en luftvp så blir det lite kaka på kaka eller?
 
Tänkte mig att lvp:n skulle vara billigare i drift än elelement... kanske är ute och cyklar, novis som man är.. men en lvp värmer väl den luft som redan är inne i byggnaden och inte tillluften?? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.