Hej,

Jag har en termostat på väggen i mitt hus som jag inte förstått vad den tillför riktigt. Jag håller nu på och ska tapetserar och frågan blev då aktuell :)

min lekmannaanalys är följande:
huset värms delvis upp med el-element. Dessa har idag termostater(vred med temp angivelse). Tidigare kanske inte detta var fallet och då var det denna termostat som reglerade alla element i huset.

jag tog bort locket till termostat och har mätt mellan blå kabel(0) och brun och mellan blå kabel och svart. I båda dessa fall får jag 230v. Mäter jag mellan svart och brun får jag 0v. Tolkar detta som att svart eller brun in i termostat är fas. Och den andra är vad man nu ska säga tändtråden till alla element. Hur jag än vrider på vredet till termostat så får jag 230v dock, så antagligen är denna trasig eller urkopplad på ngt sätt. Om man nu har termostat på element borde man väl inte vilja ha denna?

Som det känns är detta något överflödigt som borde sättas i kopplingsdosa alt. Fräsas in i en aparatdosa i vägg?

Någon som förstår denna termostat här inne?

Med vänlig hälsning,
 
  • Äldre väggtermostat med vridreglage och temperaturindikator i ett oöppnat tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen termostat på vägg med synlig kabelanslutning, blå och brun kabel samt vita justeringsvred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla ur den och se om det blir kallt nånstans.
 
Mats-S
I mitt hus från 80-talet har jag en liknande lösning med separata termostater för elementen/takvärmen, samt en huvudtermostat som kopplar till/från alla element.
"Huvudtermostaten" är kopplad till ett tidur i säkringsskåpet för nattsänkning, vilket innebär att den agerar termostat under dom timmarna som man markerar i tiduret.
2002 ersatte jag direktelvärmen med LVP, så numera är den bara en säkerhetsbackup om LVP:n skulle rasa mitt i vintern.

Så kanske det här är resterna från någon liknande lösning?
 
Kanske någon centralt placerad nattsänkning, lägg upp ett foto av centralen.
 
useless useless skrev:
Koppla ur den och se om det blir kallt nånstans.
useless useless skrev:
Koppla ur den och se om det blir kallt nånstans.
Ok, kopplar ur den svarta. Fortf. 230 v mellan svart o blå. Och även mellan brun och blå. Så blev inte klokare :)
 
  • Eluttag utan front med exponerade kablar och terminaler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S Mats-S skrev:
I mitt hus från 80-talet har jag en liknande lösning med separata termostater för elementen/takvärmen, samt en huvudtermostat som kopplar till/från alla element.
"Huvudtermostaten" är kopplad till ett tidur i säkringsskåpet för nattsänkning, vilket innebär att den agerar termostat under dom timmarna som man markerar i tiduret.
2002 ersatte jag direktelvärmen med LVP, så numera är den bara en säkerhetsbackup om LVP:n skulle rasa mitt i vintern.

Så kanske det här är resterna från någon liknande lösning?
tack för mkt bra input, då förstår jag syftet med den.. det behövs en fin manual för att förstå den där timern :)

ja elementet är ett stöd till lvp som du skriver.
 
  • Elektrisk timerpanel med inställningsrattar, märkt med "ETERMO", installerad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas Holm skrev:
Ok, kopplar ur den svarta. Fortf. 230 v mellan svart o blå. Och även mellan brun och blå. Så blev inte klokare :)
Koppla ur i den matande änden.
 
Helt säker på att den styr temperaturen vid läge bortrest.
 
Mats-S
E elmont skrev:
Helt säker på att den styr temperaturen vid läge bortrest.
Jag med, hos mig kallas läget "Manuellt"
Det är det jag har aktiverat nu som backup till LVP, termostaten har jag satt till 16 grader så att den inte riskerar att köra igång när LVP fungerar som normalt.
Känns rätt bra att ha den som backup när man är på skidåkning i Alperna, ingen risk att man kommer hem till en Igloo då :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.