Hej.

Jag och min sambo har lagt ett bud på ett hus som vi förväntar oss att få. Inget drömhus men läget är rätt för oss just nu.
Nu går hjärnan på högvarv hur man skulle kunna renovera.. allt. Allt från att ändra planlösningen till att göra utbyggnader (Nej, har varken pengar eller kunskap så kommer antagligen inte bli något av något).
MEN nu till min fråga. Fönster och fönsterkarmarna i det nya huset gnager i mig.. såpass att jag inte kan sova pga blir förbannad när jag tänker på dem. De är för det första bruna och för det andra fula.

Mellan tummen och pekfingret, vad skulle det kosta att byta ut 7 fönster, 1 altandörr, och två mindre fönster? Jag vill göra allt själv (går det ens? Nej vi har ingen kunskap men vi är händiga när vi vill)
Sen mitt i detta så stör jag mig på att det är för lite fönster så jag har en vision om att sätta in lite nya fönster här och där, där det idag är väggar utan fönster. Kan man göra så eller är jag dum i huvudet som ens ställer frågan?

/Lycklig husköpare
 
Allt är möjligt men kräver bygglov. Köp ett annat hus.
 
T Tiger79 skrev:
Allt är möjligt men kräver bygglov. Köp ett annat hus.
Tyvärr är det stiltje på hus, framför allt i det området vi söker. Får bli att leva med det.
 
Betong eller trähus?
 
T Tiger79 skrev:
Betong eller trähus?
Trähus, enplansvilla 80-tal.
 
Kör på men det lär krävas bygglov. Ta alla nya fönster i samma lovansökan.
 
  • Gilla
Emmasyd
  • Laddar…
Det mesta går ju lösa, lite avväxlingar och annat men inget oöverstigligt. Bygglov lär du dock ha.
 
  • Gilla
Emmasyd
  • Laddar…
Vad kan man tänkas få punga ut för bygglov? Är det samma kostnad som för utbyggnader?
 
Behövs väl knappast bygglov för att byta fönster om det inte är ett kulturellt värdefullt hus eller område? Däremot att öppna upp för ett nytt fönster
Kostnaden beror på storlek på fönster, från 3000 kr per fönster och uppåt om du gör jobbet själv.
 
  • Gilla
Emmasyd
  • Laddar…
Bästa svaret får du nog, även om det kan vara svårt att tyda, om du går in på din kommuns hemsida och söker på t.ex. "Så mycket kostar ett bygglov". Det finns en massa olika parametrar att ta hänsyn till, bl.a inom/utom planlagt område mm mm mm. Så det är inte lätt att ge ett faktiskt tal.
 
  • Gilla
Emmasyd
  • Laddar…
O olotor skrev:
Behövs väl knappast bygglov för att byta fönster om det inte är ett kulturellt värdefullt hus eller område? Däremot att öppna upp för ett nytt fönster
Kostnaden beror på storlek på fönster, från 3000 kr per fönster och uppåt om du gör jobbet själv.
Tack för svar1
 
En prislapp får du enklas av att uppskatta storleken på fönstren och gå sedan in på typ www.byggrossen.se och lägg till de fönster du vill ha i kundkorgen. Då får du ett ungefärligt pris, oftast går de att få en bättre offert om man köper många samtidigt.

Att byta fönster är inte raketforskning, räkna med att de tar lite tid, men är ni två så kommer de gå kalasbra!
 
T tobben87 skrev:
En prislapp får du enklas av att uppskatta storleken på fönstren och gå sedan in på typ www.byggrossen.se och lägg till de fönster du vill ha i kundkorgen. Då får du ett ungefärligt pris, oftast går de att få en bättre offert om man köper många samtidigt.

Att byta fönster är inte raketforskning, räkna med att de tar lite tid, men är ni två så kommer de gå kalasbra!
Det ska jag göra, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.