A
Hej alla experter!

Jag har en massa saker lite här o var överallt på min trädgård både på innergården och på gräset runt huset. Min fråga är vad det kan vara?

Tack på förhand!
 
  • Mörk substans på gräsytan som kan härstamma från djur eller vara organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med oregelbundna mörka fläckar nära ett rött hus och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsgräs med oidentifierade mörka föremål utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mask.
 
  • Gilla
Arian och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är högar efter att maskarna har grävt. I år känns det som att det är extra mycket, vi kan knappt gå på gräsmattan utan att det blir lera överallt..
 
  • Gilla
Arian
  • Laddar…
A
Z zzoink skrev:
Det är högar efter att maskarna har grävt. I år känns det som att det är extra mycket, vi kan knappt gå på gräsmattan utan att det blir lera överallt..
Tack för utförligt svar.
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Mask.
Tack för snabbt svar.
 
Det var någon glad entusiast som förklarade, när jag läste en tråd om samma sak för några år sen, att det är svinbra att ha massor med mask i trädgården och att det där bara är fint det. Det ser ju förjäkligt ut, men man får väl vara glad att dom är där och bökar :rofl:
 
B bittle skrev:
Det var någon glad entusiast som förklarade, när jag läste en tråd om samma sak för några år sen, att det är svinbra att ha massor med mask i trädgården och att det där bara är fint det. Det ser ju förjäkligt ut, men man får väl vara glad att dom är där och bökar :rofl:
Rent estetiskt är det ju rätt fult, tycker jag, men det tyder väl på att jorden klarar att underhålla ett bra liv på mikro- och makronivå, vilket sägs vara bra för växtlighet. Det borde också vara ett tecken på att i alla fall det översta lagret inte är för hårt packat, utan att det finns vissa förutsättningar för vatten/syre att komma ner i den, och för rötterna att växa. Dessutom är det ju bra eftersom maskarna rör runt i jorden och luckrar upp den, så att den håller sig lite fluffig. Maskhålen är också perfekta kanaler för vattnet att rinna ner i så att ett sommarregn kommer ner lite djupare istället för att bara lägga sig på ytan att avdunsta.

På hösten och tidig vår ser det förstås förskräckligt ut, men så länge man har "normalt" mycket mask tror jag inte att man ser det på gräsmattan när den väl börjat växa. Bara klipp den lagom högt så man slipper se maskhålen!
 
B bittle skrev:
Det var någon glad entusiast som förklarade, när jag läste en tråd om samma sak för några år sen, att det är svinbra att ha massor med mask i trädgården och att det där bara är fint det. Det ser ju förjäkligt ut, men man får väl vara glad att dom är där och bökar
Man behöver inte vara "en glad entusiast" för att inse maskarnas betydelse för allt som växer. Carles Darwin tillägnade en hel bok åt dessa viktiga medarbetare i naturen;

"Det kan betvivlas om det finns så många andra djur som har spelat en så viktig roll i världens historia som dessa lågtstående varelser.

Människan kan inte tillverka matjord, den tunna hinna som sträcker sig över vår planet och håller oss vid liv. Det är maskarna, tillsammans med mikrorganismer, svampar och bakterier som tillverkar den eftertraktade matjorden. De tuggar i sig dött organiskt material från jordytan och omvandlar detta till näringsrik matjord.

"Studier har visat att färsk daggmaskspillning innehåller fem gånger mer tillgängligt kväve, sju gånger mer tillgängligt fosfat och elva gånger mer tillgängligt kalium än de omgivande övre 15 cm av jordlagret"

Källa; Den vilda trädgården författare Dave Goulson

Förutom att maskarnas arbete gör att vi inte drunknar i organiskt avfall så luckrar de jorden så att vattnet kan tränga ner till växternas rötter. I en kompakt jord blir det snabbt syrebrist och för torrt för något att växa.

Högarna som maskarna lämnar efter sig syns främst på höst/vinter, när växtligheten sätter igång så märks de inte längre.

Maskarna är naturens och trädgårdsägarens bästa medarbetare.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Man behöver inte vara "en glad entusiast" för att inse maskarnas betydelse för allt som växer. Carles Darwin tillägnade en hel bok åt dessa viktiga medarbetare i naturen;

"Det kan betvivlas om det finns så många andra djur som har spelat en så viktig roll i världens historia som dessa lågtstående varelser.

Människan kan inte tillverka matjord, den tunna hinna som sträcker sig över vår planet och håller oss vid liv. Det är maskarna, tillsammans med mikrorganismer, svampar och bakterier som tillverkar den eftertraktade matjorden. De tuggar i sig dött organiskt material från jordytan och omvandlar detta till näringsrik matjord.

"Studier har visat att färsk daggmaskspillning innehåller fem gånger mer tillgängligt kväve, sju gånger mer tillgängligt fosfat och elva gånger mer tillgängligt kalium än de omgivande övre 15 cm av jordlagret"

Källa; Den vilda trädgården författare Dave Goulson

Förutom att maskarnas arbete gör att vi inte drunknar i organiskt avfall så luckrar de jorden så att vattnet kan tränga ner till växternas rötter. I en kompakt jord blir det snabbt syrebrist och för torrt för något att växa.

Högarna som maskarna lämnar efter sig syns främst på höst/vinter, när växtligheten sätter igång så märks de inte längre.

Maskarna är naturens och trädgårdsägarens bästa medarbetare.
Amen på allt du skriver!
Maskarna är jordens guld, de dränerar och luftar och deras nytta kan inte överskattas. Var rädda om dem.
Det finns tonvis av mask per hektar jord och de kan gå oerhört djupt.
Jobbar själv som anläggare av och till (fast jag är pancho...) och såg i höstas maskhål på mer än 2 meters djup vid en djupgrävning vi gjorde i lermark.
En gräsmatta med mycket maskhögar är en bra gräsmatta.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Amen på allt du skriver!
Maskarna är jordens guld, de dränerar och luftar och deras nytta kan inte överskattas. Var rädda om dem.
Det finns tonvis av mask per hektar jord och de kan gå oerhört djupt.
Jobbar själv som anläggare av och till (fast jag är pancho...) och såg i höstas maskhål på mer än 2 meters djup vid en djupgrävning vi gjorde i lermark.
En gräsmatta med mycket maskhögar är en bra gräsmatta.
Glad att höra! Då är min nyligen fixade gräsmatta en fantastisk gräsmatta, för framåt oktober så var den i princip täckt av ett lager jord från maskarnas pysslande... :D
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.