Hej, skulle vilja byta ut min gamla Gustavsbergs toalett, verkar inte vilja sluta rinna vatten ( har spolat tills den verkar tom och snurrat på "spaken" på bild 1 som sitter på toaletten, men då började det rinna ut vatten på golvet)
Toalett och handfat verkar vara kopplade på något sätt ( alltså det verkar som röret från kallvattnet går vidare till toaletten)

Någon som har några tips? Skulle behöva stå utan toa där ett tag så vill helst inte dra bort huvudvattnet...

Om nån i samma veva har kunskap kring avstängning av vatten på ett gammalt handfat så är det iiiingeen fara om man råkar nämna det

tack på förhand ❤️
 
  • Röranslutning under handfat med kran för avstängning, gröna kakelväggar och del av toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Gustavsbergs toalett och rördetaljer, läckande vatten på badrumsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal toalettstol med synliga rör och mekanism, och vattenläckage på badrumsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal Gustavsbergs toalett bredvid ett handfat med nycklar på locket och synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med handfat och verktyg på ytan, gammal Gustavsberg-toalett och avlägsnat golvsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på andra sidan väggen?
Vart går rören som går genom väggen?

Jag hade gjort följande:
- stängt av allt vatten
- lossat kopplingarna på rören som kommer genom väggen och satt ventiler på rören & blindpluggat ventilerna
Eller
- följt rören på andra sidan väggen och kopplat bort rören där och satt ventiler & blindlocket
- kört igång vattnet lite försiktigt, å kollat efter läckor.

Edit: Kan nämna att bl.a. rören genom väggen troligen är 16mm, idag är det 15mm
 
Redigerat:
  • Gilla
Yatzyn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?
Vart går rören som går genom väggen?

Jag hade gjort följande:
- stängt av allt vatten
- lossat kopplingarna på rören som kommer genom väggen och satt ventiler på rören & blindpluggat ventilerna
Eller
- följt rören på andra sidan väggen och kopplat bort rören där och satt ventiler & blindlocket
- kört igång vattnet lite försiktigt, å kollat efter läckor.

Edit: Kan nämna att bl.a. rören genom väggen troligen är 16mm, idag är det 15mm
Pannrummet är på andra sidan, ett virrvarr av rör :/ jo rören behöver säkert bytas, ska komma en röris i veckan, men då jag ska ta bort kaklet å kakla om tänkte jag att det skulle göras lättare utan toalett och handfat :/ ska försöka göra enligt dina anvisningar :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?
Vart går rören som går genom väggen?

Jag hade gjort följande:
- stängt av allt vatten
- lossat kopplingarna på rören som kommer genom väggen och satt ventiler på rören & blindpluggat ventilerna
Eller
- följt rören på andra sidan väggen och kopplat bort rören där och satt ventiler & blindlocket
- kört igång vattnet lite försiktigt, å kollat efter läckor.

Edit: Kan nämna att bl.a. rören genom väggen troligen är 16mm, idag är det 15mm
Det ska finnas en speciell avstängning hit, har vridit på den men den verkar ha missuppfattat sitt syfte :/ men då försöker jag stänga av allt vatten och sen sätter jag en stoppbult bakom handfatet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.