Vi var och kollade och satt ner och ritade kök hos noblessa igår.
Visserligen valde vi rätt exklusiva saker, granit skiva till bänkskivan, blandare för 7000 ca och diskbänk ifrån Stala, med en stor ho. Vitvaoror ifrån siemens med aluminium kyl och frys, ugn och kombinerad micro ugn. Frihängd fläkt ifrån siemens och 90 cm bred induktionshäll, samt en liten vask till köks ön bredvid spisen.
Bredd och längd på de olika bänkskivorna är :

2,5 x 0,6
2,5 x 0,3
2,7 x 0,6

diskbänken är ca 2 x 60

Priset vi fick var 270000 inkl ALLT. montage, hemkörning mm.
Dock fick vi inte redovisat i offerten vad varje sak kostade och det fanns heller inga priser man kunde titta på under tiden utan säljaren sa bara vad varje sak kostade i runda slingor.

Någon som har erfarenhet av noblessa? Är dem att lita på ?? :-?
 
Kan försöka scanna in ritningen under morgondagen men kan inte lova att det går..
 
Ha-ha...found you! :-*
 
ingen som har erfarenheter av noblessa ??
 
Jag antar att du läst tidigare trrådar om Noblessa. Det verkar som att många haft stora problem med att få Noblessa att leverera rätt saker i tid. Jag tror iofs att i princip alla köksleverantör får göra om delar av sina leveranser. men Noblessa verkar vara extremt dåliga på detta.

Spontant tycker jag att ert pris låter högt. Noblessa utmärker sig annars för att ha låga priser vilket möjligen kan förslåta en del av strulet. Nu vet jag inte vilken stil på kök ni tittar på. När vi tittade på Noblessa så var de påtagligt billiga så länge man höll sig borta från träluckor. Deras lackade luckor (MDF) var billiga.

Vi ville ha massivt trä, då låg de i minst samma prisklass som "övriga" dyra kök (Tittade på Puustelli, Ballingslöv, Hth). Det framgick då att deras "system" bygger på leveranser från deras fabrik i Tyskland som inte kan leverera massiv trä. Så deras massiva träluckor ligger utanför deras normala system (kan bara gissa vilket strul det hade blivit då).

Det pris ni fått för "allt", innehåller det även ev. omläggning av el? Saker som nytt golv? målning av tak (eller vad ni tänker er göra med taket). Om ni gör ett såpaas stort ingrepp i köket så är det sannolikt att ni bör (eller måste) göra ett litet större ingrepp i elen än att bara köpa nya uttag osv. Köksleverantörernas monteringskostnader brukar bara innehålla de moment som behövs för att montera upp det som de levererar, sedan tillkommer ofta kringjobb som golv, kakel, målningsarbeten osv.

Vi har satsat på att göra "allt" själva. Köket från Culimar, troligen något mindre än ert planerade (totalt ca 7m bänk inkl diskbänk) varav 3,5 granit. Vi kör med traditionell spis. Total kostnad för kökoch vitvaror ca 110000. Sedan har vi gjort ett jätteingrepp byggnadsmässigt. Tagit ner en bärande vägg, förstärkt bjälklaget, lagt in golvvärme gjort om elen (all el i hela huset gick i väggen vi rev, gick åt ca 1000 meter tråd), även konverterat halva huset från direktel till vattenburet. Totalt ca 70 000 till.
 
Hade noblessa på jobbet.
Det va lite special bitar som det
tog tid att få fram.
Men vet inte om det är så stor skillnad
mot andra leverantörer.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.