T
Hej,
Jag har ett växthus på 11 kvadrat med 10mm kanalplast i zone 1 som jag tänkte försöka hålla frostfritt till billig peng.
Jag tänker mig ställa in en rostfri vattentank på 1-2 kubik och sedan värma den med elpattron som drivs av solceller på ett närliggande tak.

Tanken är alltså att driva el från solceller direkt till en värmepatron (12 alt 24v).
Är detta en rimlig ide eller är det mest slöseri med plats & pengar?
Är det bättre att cirkulera vatten från ett vattenburet system över taket till tanken?
Erfarenheter och tips mottages gärna :)
 
Det brukar inte funka så bra att driva något direkt från en solcell. Spänning och ström stämmer sällan så bra med vad du vill få ut och sollcellerna har lite begränsat område de kan jobba optimalt inom så man behöver i 99 fall av 100 ha en regulator/MPPT tracker mellan solcellerna och förbrukaren.

Jag skulle säga att du får mer värme per m2 panel med enklare reglering i detta fall om du satsar på solfångare. Acctank ser du ut att tänkt ha oavsett.

Titta då på att sätta dem på vägg och rakt söder. Då kan du få lite energi även på vintern när solen står lågt. Att en vägg ger lite på sommaren lär inte spela så stor roll då du inte behöver så mycket tillskott då.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
T
Hej och tack för input, det hjälper.
Jag ska undersöka solfångare och som du säger är ju vintern den vikrigaste tiden.
Är det sannolikt att det mest blir en onödig investering, solen har knappast varit framme alls den senaste månaden så det kanske inte ger någon märkbar effekt alls eller vad tror ni?

Hur som helst ska jag kolla solfångare istället för celler.
 
Så här skulle utfallet kunna se ut om du installerar 1kW solceller och sätter dem på väggen i rakt söderläge i ex Lund.

Som du kan se ger det ungefär 1/4-del på vintern mot på sommaren så helt värdelöst är det inte.

Diagram och cirkeldiagram som visar månadsvis energiproduktion från 1kW solceller i söderläge och solhöjd över horisonten i Lund.
 
Du kommer aldrig att få tillräckligt med energi när du behöver den som mest utan du kommer att behöva tillskott från el också. Jag har utfört liknande projekt hemma och konstaterade att när solen lyser/värmer tillräckligt så har man inte längre frostrisk.

Om du skall ge dig på detta så rekommenderar jag att du cirkulerar vattnet över en svart solpanel istället för att använda solceller. Bättre energieffektivitet på en sådan lösning.
 
T
Mycket intressant.
Jag funderar på att göra solfångare med cirkulerande vatten som jag monterar på hösten och tar ner på våren när värmen kommer.
Man borde väl enkelt kunna cirkulera vattnet så länge stigare är kallare än retur-tempen.
Hittade dessa på Amazon- det kan kanske vara något..
https://www.amazon.se/Steinbach-sol...hvlocphy=21010&hvtargid=pla-644721685369&th=1

Hur mycket effekt kan man gissa att en sådan ger och går det att hålla frostfritt är väl frågan..
 
Lyssna på Pacman, på vinterhalvåret när du behöver värmen är solinstrålningen för låg. Jag har 1500 w solceller installerade på mitt garagetak, de ger just nu (molnigt, lite regn) 175 w i momentan effekt. Det räcker inte för att värma en kastrull med vatten ens....
 
T turbo100 skrev:
Mycket intressant.
Jag funderar på att göra solfångare med cirkulerande vatten som jag monterar på hösten och tar ner på våren när värmen kommer.
Man borde väl enkelt kunna cirkulera vattnet så länge stigare är kallare än retur-tempen.
Hittade dessa på Amazon- det kan kanske vara något..
[länk]

Hur mycket effekt kan man gissa att en sådan ger och går det att hålla frostfritt är väl frågan..
Jag tror inte att det räcker. Jag har en inglasad altan, det finns ungefär ett par veckor på våren då det fortfarande är tillräckligt kallt ute och solen lyser så pass att det ger tillräcklig värme för att det skall göra någon skillnad. Nu bor jag iofs på Västkusten så det blir sällan kallt på våren.

Tänk också på att ditt växthus värmer vattnet från solljuset bara genom att tanken står inne i växthuset och får sol på sig. Måla den svart och klä in den i något vitt på sommaren. Det ger nog lika mycket...
 
Jag har ett växthus på 14 kvadrat, platta på mark. Kanalplasttak. hittills i vinter har det inte varit minus där inne trots att det varit -3 ute någon natt och flera dagar i rad med temperaturer under nollan (Göteborg). Med det sagt: Det finns mycket markvärme! Man behöver alltså inte så mycket för att hålla det frostfritt. Salladen växer fortfarande där inne :) Jag ska dock flytta den till garaget som är mer frostfritt i veckan då det ska bli ihållande kallt. Jag tror att en vattentank i den storleken räcker bra utan tillskott under minst en vecka med kyla i zon 1. En kamin kanske kan få värma vattnet? är rätt säker på att en eld varannan dag skulle räcka för frostfritt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
Hej,
Inte så lätt det här projektet. Jag har ingen isolering i marken utan markduk & 20cm stenkross.
10mm kanalplast i hela huset.


Blir nog att testa med Gusvo85's förslag med svart tank på vintern och ställa den på bästa plats.
Sen kanske man kunde fundera på en enkel kamin (waste oil burner eller liknande) att ta fram när det är som kallast..
Nån som har tips på enkel hemmabyggd kamin för ett motsvarande projekt?
 
T
Hej,
Efter att funderat lite till har jag tänkt om en smula och skulle behöva lite kommentarer.

Vattenreservoaren jag tänkte från början blir nog för stor och tung så hittat en rostfri på 140 liter som inte tar så enormt med plats och kan flyttas ut på våren.

Material: Rostfritt (U-värde 17 W/m²K)
Volym: 140l
Yta: 1.25m².
Godstjocklek: 3mm

Om temp i växthus är -5° och temp i tank 50° är skillnaden 55°
Stämmer det då att effekten från tanken då skulle bli: 17x55x1.25 = 1168W?

Detta verkar rimligt att hålla frostfritt och då kanske man med fördel kan bygga en sådan här?

Verkar underhållsfritt och kräver inga pumpar, bara försöka få lerugnen att tåla fuktigt väder..
Verkar vara ett kul byggprojekt och en rolig grej att ha på tomten - man kan ju grilla korv på skorstenen :)

Kommentarer?
 
Nu är jag ingen expert på värmelära precis (inte mitt favoritämne i skolan), men om jag kommer ihåg rätt så kommer vatten att hålla ungefär 3000ggr mer energi per volymenhet än luft.

Om du nu skall värma upp vattnet med extern energikälla (ved) så får du också isolera tanken då det annars blir en massiv värmeöverföring till växthuset, du vill ju inte att temperaturen skall växla kraftigt. Detta är en markant skillnad mot att använda solen som källa då du då har en låg effekt som värmer upp vattnet under längre tid, men eldning ger en hög effekt och snabb uppvärmning följt av relativt snabb nedkylning.

För varje grad som temperaturen i växthuset stiger så kommer också energiförlusterna att bli större. Med en lösning liknande denna så bör du därför se till att isolera tanken och långsamt portionera ut värmen med en termostat (eller liknande lösning) för att minimera energiförlusterna. Du vill ju inte elda för kråkorna. Syftet var ju att spara pengar.
 
Idag smet temperaturen under 0 grader i växthuset efter en natt med minus 5, så salladen fick flytta in...
Jag tror det billigaste blir en vanlig värmefläkt, det är så få dagar det behövs så att den är dyr i drift är inget jämfört med investeringen. Dock inte lika kul :)
 
T
G gusvo085 skrev:
Idag smet temperaturen under 0 grader i växthuset efter en natt med minus 5, så salladen fick flytta in...
Min innertemp i växthuset är i princip samma som yttertemp. Har du vidtagit några åtgärder för att isolera?
 
T turbo100 skrev:
Min innertemp i växthuset är i princip samma som yttertemp. Har du vidtagit några åtgärder för att isolera?
Det antyder att luften har fritt flöde mellan insida och utsida. Då hjälper inte uppvärmning särskilt mycket, värmen kommer att läcka ut i rasande hastighet. Det första är att du måste få det så pass lufttätt att luften inte rör sig fritt mellan insida och utsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.