Förpackade Moelven Regina Interiörpaneler i plast på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inköpta Moelven Regina Interiörpanel takplattor i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Jag är i färd med att konvertera ett gammalt källargarage (i en 50-tals tegelvilla) till bad & basturum. Golvarbete med nydragna golvbrunnar är utfört och innan klinker monteras tänkte jag sätta nya takplattor (dessa är inköpta, Moelven Regina Interiörpanel (se bild)).
Frågan är nu ska jag innan taket monteras sätta upp en ångspärr iom att det kommer att förekomma en hel del fukt i rummet?

Mvh

Henrik
 
Hej,
Jag hade definitivt tätat skarvar m exempelvis latexfog och helmålat med våtrumsfärg för att säkra upp det hela...
 
Hur har du det med fläktar och ventilation i utrymmet? Färg i taket hjäper föga, däremot täta springor längst tak/vägg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har du det med fläktar och ventilation i utrymmet? Färg i taket hjäper föga, däremot täta springor längst tak/vägg.
de där spånskivorna hade iaf jag sett till att skydda mot fukt i skarvar etc, sedan är ju mekanisk ventilation a och o i ett källarbadrum el garagehistoria...
 
Beror på hur mkt bad/dusch & bastu som kommer att förekomma, samt ventilationen.

Antag att det kommer att användas 6 tim/dag, 365 dgr/år.
Dvs 25% av tiden.
Då kommer tak, väggar och golv att vara högt fuktbelastade, och fukten vandrar in i materialen. Resten av tiden, dvs 75%, kommer fukten att ventileras bort, dvs fukten vandrar ut ur materialen. Så länge materialen fuktas upp av förhöjt RH enbart så bör det alltså inte vara några problem då tiden för återgång till normalt RH är längre.

Om däremot materialen fuktas upp av direkt vatten så blir det annorlunda då den nedvätningen är så mkt kraftigare/effektivare än bara fuktvandring pga förhöjt RH. Detta är dock ett scenario som är skadligt för vilket badrum som helst, och normalt inte förekommande. Nämner det bara för att påtala att det är skillnad på vilken typ av fuktpåfrestning som sker.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Förresten hur gör man lämpligen med spots som kommer att sitta i taket?
Är det ok att göra hål i plasten för spotsen eller hur monteras de på bästa sätt?
Alternativt man gör hål men tätar sedan (på något sätt) runt spotsen!
 
Du behöver ingen plast i taket, såvida det inte är utomhusklimat ovanför.
Alltså behöver du inte heller bekymra dig om hål i plasten.

Om det redan sitter plast och du vill hålla tätt så är det bara att täta bäst det går. Tejp tycks vara populärt.
 
Så ingen plast alls alltså? Ovanför är det sågspån (huset byggdes ju på 50-talet) och den borde ju vilja dra till sig en del fukt!? Så ett ”våtrum” i källaren borde generera fukt som stiger uppåt och in i sågspånet?

I all välmening. Är jag helt fel ute?

Oldboy Oldboy skrev:
Du behöver ingen plast i taket, såvida det inte är utomhusklimat ovanför.
Alltså behöver du inte heller bekymra dig om hål i plasten.

Om det redan sitter plast och du vill hålla tätt så är det bara att täta bäst det går. Tejp tycks vara populärt.
 
Jodå, sågspån är hygroskopiskt och kan fuktas upp, men som jag skrev i inlägg #5 så är det bara ett problem om våtrummet används något alldeles kopiöst mycket.
Normal användning och en fungerande ventilation så blir det ingen uppfuktning. Eller rättare sagt, den temporära uppfuktning som blir under en dusch torkar sedan ut när RH i duschutrymmet sjunker tack vare ventilationen.

I väggar och tak som vetter mot utsidan är det en annan sak, men som jag tolkar det här är det ett vanligt uppvärmt bostadsutrymme ovanför?.
 
  • Gilla
HenrikLjungberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.