Vad har ni lagt för golv i era hus. Vi ska lägga 180 kvm golv och har hundar. Har tittat på vinylklick golv och gillar Kährs, men har tyvärr hört att det inte är bra. Någon som har någon erfarenhet om det?
Jättetacksam för svar och om ni har lagt vinylklick, vad är ni nöjda med och inte.
Även nyfiken på er som inte har lagt Kährs vad ni har valt. Jag tycker de andra golven jag har tittat på är lite plastiga....

Vinylklickgolv med träutseende i ett ljust rum, skuggor från fönsterbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ingen erfarenhet av Kährs men jag lade in ett Pergo vinylklick i köket för ett halvår sedan. Hyfsat lättlagt, tyckte jag och vi är nöjda med golvet.
Ett ljusgrått vinylklickgolv i ett kök med vita skåp och en fönsterbänk med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Madnel och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har ingen erfarenhet av Kährs men jag lade in ett Pergo vinylklick i köket för ett halvår sedan. Hyfsat lättlagt, tyckte jag och vi är nöjda med golvet.
[bild]
Fint :)
 
P Petra13 skrev:
Fint :)
Hur gjorde du under kökskåpen?
 
Köksskåpen är mer eller mindre platsbyggda utan löstagbara socklar så golvet lades inte under dem. Hade behövt riva allt annars.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Jag lade BerryAlloc Pure Vinyl Click i hallen förra sommaren. Lättlagt men de små plastflikarna som klickar ihop hade en förmåga att gå av. Irriterande men inget jätteproblem förutom när allt var klart och jag märkte en liten bula mitt på golvet. En liten plastflärp hade gått av och blivit liggande kvar under, bara att plocka isär allt och börja om. Vilket förstås resulterade i att fler plastflärpar gick av. Nu när det ligger på plats är jag ändå nöjd.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Kan tillägga att golvet jag lade inte känns eller ser plastigt ut. Dessutom tystare att gå på än det laminatgolv från Rusta och Ikea jag tidigare haft erfarenhet av.
Installation av vinylgolv med verktyg och material utspridda på ett halvfärdigt golv i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pergos vinylplankor var för övrigt ganska lätta att kapa. Ingen såg behövs utan rejäl kniv att skära ett djupt spår med och sen bryta av golvplankorna fungerade bra.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
P Petra13 skrev:
Vad har ni lagt för golv i era hus. Vi ska lägga 180 kvm golv och har hundar. Har tittat på vinylklick golv och gillar Kährs, men har tyvärr hört att det inte är bra. Någon som har någon erfarenhet om det?
Jättetacksam för svar och om ni har lagt vinylklick, vad är ni nöjda med och inte.
Även nyfiken på er som inte har lagt Kährs vad ni har valt. Jag tycker de andra golven jag har tittat på är lite plastiga....

[bild]
Hej själv sugen på Kährs vinyl golv, tänkte bara höra vad det är du har hört som är dåligt med dom?
 
L Lillraffe skrev:
Hej själv sugen på Kährs vinyl golv, tänkte bara höra vad det är du har hört som är dåligt med dom?
Hej
det var vår snickare som hade hört dåligt om dem av en som sålde annat märke på vinylgolv. Jag valde ändå Kährs och är nöjd med valet. Vi har lagt det i hela huset förutom entre, groventre och badrummen :)
 
Keiller Keiller skrev:
Har ingen erfarenhet av Kährs men jag lade in ett Pergo vinylklick i köket för ett halvår sedan. Hyfsat lättlagt, tyckte jag och vi är nöjda med golvet.
[bild]
Jättefint! Får man fråga vilken "färg" det är? Vi ska välja golv till nybygge men jag tycker det är så svårt! Mycket hjälpsamt när man ser det utlagt. :)
 
Madnel Madnel skrev:
Jättefint! Får man fråga vilken "färg" det är? Vi ska välja golv till nybygge men jag tycker det är så svårt! Mycket hjälpsamt när man ser det utlagt. :)
Just vår "färg" finns inte längre kvar hos Pergo men de har liknande varianter med olika nyanser och namn. Besök t.ex Bauhaus för att se alternativen på riktigt, foton kan förvränga så det ser ljusare/mörkare/gulare/gråare än vad man vill ha.
 
P Petra13 skrev:
Hej
det var vår snickare som hade hört dåligt om dem av en som sålde annat märke på vinylgolv. Jag valde ändå Kährs och är nöjd med valet. Vi har lagt det i hela huset förutom
Madnel Madnel skrev:
Jättefint! Får man fråga vilken "färg" det är? Vi ska välja golv till nybygge men jag tycker det är så svårt! Mycket hjälpsamt när man ser det utlagt. :)
nylgolv. Jag valde ändå Kährs och är nöjd med valet. Vi har lagt det i hela huset förutom entre, groventre och badrummen :)
P Petra13 skrev:
Vad har ni lagt för golv i era hus. Vi ska lägga 180 kvm golv och har hundar. Har tittat på vinylklick golv och gillar Kährs, men har tyvärr hört att det inte är bra. Någon som har någon erfarenhet om det?
Jättetacksam för svar och om ni har lagt vinylklick, vad är ni nöjda med och inte.
Även nyfiken på er som inte har lagt Kährs vad ni har valt. Jag tycker de andra golven jag har tittat på är lite plastiga....

[bild]
Hej Petra
Är själv sugen på Kährs LT 6mm vinylklick. Nyfiken på hur erat varit efter drygt 1 år.
Vilket valde ni och hur fungerar det idag?
 
G Goraan skrev:
Hej Petra
Är själv sugen på Kährs LT 6mm vinylklick. Nyfiken på hur erat varit efter drygt 1 år.
Vilket valde ni och hur fungerar det idag?
Hej jag lag la hela lägenheten med deras LVT golv och efter ungefär ett år nu så kan inte hitta en repa på det, ser precis lika bra ut som dagen jag la det. Inga skarvar som gått i sär eller något så jag skulle absolut säga att det är värt pengen. Jag valde det som heter whinfell då jag tyckte det var absolut snyggast
 
  • Gilla
Goraan
  • Laddar…
L Lillraffe skrev:
Hej jag lag la hela lägenheten med deras LVT golv och efter ungefär ett år nu så kan inte hitta en repa på det, ser precis lika bra ut som dagen jag la det. Inga skarvar som gått i sär eller något så jag skulle absolut säga att det är värt pengen. Jag valde det som heter whinfell då jag tyckte det var absolut snyggast
Hej igen
Vi valde kährs lt 6mm olympus. Lagt i hela köket även under skåpen (nytt ikeakök)och i hallen. Väldigt lätt att lägga. Det har nu legat i 3 månader och det ser otroligt snyggt ut. Den relativt matta ytan bidrar till att det inte blir något retsamt släpljus från fönstren. Nu återstår det att se hur det klarar skåpen. Pratat med flera snickare och alla säger att de alltid lägger golvet i hela ytan även under köksskåpen. Blir aldrig några problem speciellt med ikeaskåp där den största vikten är på väggen säger alla. Vinyl är ju mindre (levande) än laminat dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.