La ner denna tanke för 2år sen då det enda jag kunde hitta var jättedyra avancerade system, men nu har tanken kommit tillbaka.

Jag vill ha ett glastak över vårt matbord på terassen. Mitt problem är att så som terassen är utformad så behöver jag ett 6m brett och minst 5m djupt tak. Taket ska vara lutande och fästas i fasad i bakkant och kan vila på 3 stolpar i framkant (samt ev en stödbalk på mitten). Är på skånska västkusten så snözon är till min fördel. Enda kravet på systemet är storleken, transparent "glas" (dvs ej kanalplast) samt att jag kan ha nån form av enklare solskydd monterat under sommarens hetaste dagar. Helst aluminiumprofil för underhållsfritt men kan även tänka mig trä. Har även tittat på pergolamarkiser men vill gärna ha glas.

Tips på vart jag kan vända mig för färdig lösning alternativt material för att bygga själv? Min budget är under 70-80.000 men samtliga färdiga lösningar som jag tittade på 2019 låg på nästan eller över 250.000kr. För ett "regnskydd"?! :surprised:
 
Redigerat:
Ett alternativ kan väl vara ett utdragbart regnskydd/solskydd vid behov,
och ha det öppet annars, när vädret är fint.
Och då behövs ju inte besvärliga glastak, utan vanliga enkla markiser borde räcka.
 
C cliffhanger skrev:
La ner denna tanke för 2år sen då det enda jag kunde hitta var jättedyra avancerade system, men nu har tanken kommit tillbaka.

Jag vill ha ett glastak över vårt matbord på terassen. Mitt problem är att så som terassen är utformad så behöver jag ett 6m brett och minst 5m djupt tak. Taket ska vara lutande och fästas i fasad i bakkant och kan vila på 3 stolpar i framkant (samt ev en stödbalk på mitten). Är på skånska västkusten så snözon är till min fördel. Enda kravet på systemet är storleken, transparent "glas" (dvs ej kanalplast) samt att jag kan ha nån form av enklare solskydd monterat under sommarens hetaste dagar. Helst aluminiumprofil för underhållsfritt men kan även tänka mig trä. Har även tittat på pergolamarkiser men vill gärna ha glas.

Tips på vart jag kan vända mig för färdig lösning alternativt material för att bygga själv? Min budget är under 70-80.000 men samtliga färdiga lösningar som jag tittade på 2019 låg på nästan eller över 250.000kr. För ett "regnskydd"?! :surprised:
Så här gjorde jag.
Lite mindre mått än du tänkt dig. Typ 3 meter brett och 4 meter djupt.
Stommen är gratis pallningsvirke från jobbet. Glaset är 13 mm laminatglas som jag köpte begagnat för 450 kr.
Lite färg och övrigt material för kanske 1000 kr.
 
  • Hemmagjord pergola på en trädäck, med återanvänt pallningsvirke som stomme och 13 mm laminatglas som tak, ommålad i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cliffhanger och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett alternativ kan väl vara ett utdragbart regnskydd/solskydd vid behov,
och ha det öppet annars, när vädret är fint.
Och då behövs ju inte besvärliga glastak, utan vanliga enkla markiser borde räcka.
Jo, men en av poängerna är att just kunna använda det när vädret är lite ostabilt. Att kunna ha altandörrarna öppna under ett sommarregn etc. Det andra är att ha solskydd över matplatsen när det bränner på för fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.