Q quick skrev:
Jag har ett hus på 140 m² byggt 62. Med 10cm isolering i väggarna, kutterspån i golv och vind och 3-glas fönster. Med bergvärme så är uppvärmningen en sån liten kostnad så jag funderar inte änns på att tilläggs isolera vinden. Det blir svårt att räkna hem samtidigt som jag inte vill ändra på förhållande i huset som jag vet fungerar. Mer isolering på vinden kan ju ge andra bekymmer med mögel om man har otur. Med två vuxna och två barn så ligger vi på runt 10 000kwh / år total elförbrukning.
oj! Var ligger ett hus?
 
C claym skrev:
oj! Var ligger ett hus?
Södra Småland. 3 mil söder om Växjö.
 
Q quick skrev:
Södra Småland. 3 mil söder om Växjö.
Ahhhh ok! Tyckte du har låg drift därav frågan
 
C claym skrev:
Ahhhh ok! Tyckte du har låg drift därav frågan
Helt klart en relevant fråga. Betydlig skillnad mellan Norra och Södra Sverige. Hade mitt hus legat i Umeå så hade extra isolering gjort en betydligt skillnad.
 
UPPDATERING: En vän som jobbar som konstruktör räknade lite på det här idag. Han matade in all data i som behövdes ifrån mina konstruktionsritningar och tillhörande lambdavärden i ett program och fick ut att jag skulle tjäna ca 20% av den totala uppvärmningskostnaden på att tilläggsisolera med 45mm inifrån. Vi tyckte båda att det lät högt, ska tilläggas att han inte jobbar med just det här i vanliga fall men blev det någorlunda rätt så känns det ju helt klart värt det :)
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Q quick skrev:
Helt klart en relevant fråga. Betydlig skillnad mellan Norra och Södra Sverige. Hade mitt hus legat i Umeå så hade extra isolering gjort en betydligt skillnad.
helt rätt! Mitt hus på 160 + 90 uppvärmd källare har väl 3 dubbla I drift. Ligger i Norrland med barn som älskar att bada samt mig som utan problem går i shorts i vintern inomhus ;)... borde nog sänka värmen .... men jag är nog kall av mig, går gärna i ullstrumpor på sommaren :)

extra isolering i väggar har vi samt kutterspån också. Vinden är kutterspån och mineralull som jag ska ersätta med termoträ när jag får tid. Dessutom mekanisk vent utan återvinning vilket gör att kråkorna blir glada och även jag med bra vent....
 
C claym skrev:
helt rätt! Mitt hus på 160 + 90 uppvärmd källare har väl 3 dubbla I drift. Ligger i Norrland med barn som älskar att bada samt mig som utan problem går i shorts i vintern inomhus ;)... borde nog sänka värmen .... men jag är nog kall av mig, går gärna i ullstrumpor på sommaren :)

extra isolering i väggar har vi samt kutterspån också. Vinden är kutterspån och mineralull som jag ska ersätta med termoträ när jag får tid. Dessutom mekanisk vent utan återvinning vilket gör att kråkorna blir glada och även jag med bra vent....
Ni bor väl i E1 så det blir väl ändå billigare än vad vi får pröjsa för elen. :crysmile:
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Magnus E K
2020 var ju så milt att det knappt behövdes någon värme alls. Totalt 6400 kWh inklusive hushållsel under året i hus från -63 med originalisolering, med en LLVP. Lite trixande och kall källare.
 
- 210 kvadrat på två våningar plus 100 kvadrat källare.
- Bergvärme, Nibe, Radiatorer överallt, fläktkonvektor i källaren.
- Byggt 1947 i norra Småland, plankstomme på ca. 4cm tjocklek var sida om isolering på ca. 50mm (!) isolering mellan i yttervägg. Ca. 20cm spån på vind.
- 3 vuxna, ett barn

16800 kwh har vi ungefär på ett år, tycker det är ganska bra för ett så stort hus... Viktigaste är nog att man har ett tätt hus, där finns det mycket att hämta.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
R
E ebenholt skrev:
UPPDATERING: En vän som jobbar som konstruktör räknade lite på det här idag. Han matade in all data i som behövdes ifrån mina konstruktionsritningar och tillhörande lambdavärden i ett program och fick ut att jag skulle tjäna ca 20% av den totala uppvärmningskostnaden på att tilläggsisolera med 45mm inifrån. Vi tyckte båda att det lät högt, ska tilläggas att han inte jobbar med just det här i vanliga fall men blev det någorlunda rätt så känns det ju helt klart värt det :)
Ja inifrån kan du nå mycket bra resultat med cellulosa som ju kan torka ut inåt
 
R Renoverajämt skrev:
Ja inifrån kan du nå mycket bra resultat med cellulosa som ju kan torka ut inåt
Har du lust att utveckla det där?
 
E ebenholt skrev:
Hur resonerar ni?
Jag skulle dubblat och isolerat och reglat med 95 mm.

(Gjorde något liknande själv för länge sedan, 1983, i vår gamla fiskarstuga, som var dåligt isolerad. Tog ner Sidiplattorna, lade på 80 mm cellplast och sedan ny utvändig träpanel.
Elförbrukningen halverades!)
 
R
E ebenholt skrev:
Har du lust att utveckla det där?
Cellulosa med lämplig saltbehandling sätter du med lämplig läkt och val av skiva
Fördelarna med cellulosa är att den är fuktöppen samt vindtät och är värmetrög
När du bara ska lägga till 45 då är det fördel på insidan för värmekapaciviteten värmeinnehållet
Hjälper till att flytta värme i tid och jämnar ut temperatur
Samma sak med fukt på vintern tar den upp lite fukt
Balanserar fukten inne
Vindokänslig betyder du har isoleringen med mer komfort
Miljövänlighet och med saltbehandling helt okänslig för insekter möss etc
Den är dessutom behaglig att jobba med
Finns som skivor och lösull använd både och
Sätt gärna specialduk men ingen fuktspärr och bibehåll din murade konstruktion och underhållsfria tegelvägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.