Hej alla,

Helt ny på detta forum men drömmen om att bygga hus är sten.

Är det möjligt att enbart låna till tomtköp för att efter 1-2 år spara ihop tillräckligt kapital för att bygga hus genom nyckelfärdiga lösningar (totalentreprenad)? Det trodde jag. Men när jag pratade med första banken idag, Swedbank, menar dom att det ändå krävs 15 % kontant för hela bygget. En vanlig kontantinsats helt enkelt.

Följande gäller i vår situation:

Man lön 65 000 / månad
Fru lön 31 000 / månad

Billån: 4250 / månad (ett år kvar så är allt betalt)
Csn för man ca 8050 kr / månad (1½ år kvar så är allt betalt)
2 små barn (känns som 5…:seenoevil:)
Sparar mellan 25-30 000 / månad.
Bor i hyresrätt på ca 8500 kr / månad
Sparad kontantinsats: 400 000 kr

Toms pris ca 3,5 milj
Pris på nyckelfärdigt hus av intresse ca 2 milj
Plus en massa omkring säg att vi är uppe i sammanlagd summa på 6 miljoner för hus + tomt.

Banken menar att vi måste ha 900 000 kr i kontantinsats (för totalsumma på bygge 6 miljoner) varpå jag frågade kan vi köpa låna till markköp iaf., då priserna norr om mig i Sthlm skenar iväg, för att sedan under ett år spara kontantinsats till själva huset på 2 miljoner? "njaaa..." fick hen på banken fram "vi vill ha hela kontantinsatssumman om ni tror hus + tomt landar på ca 6 miljoner. Så 900 000 kr tack”. Jag förklarade att banken ju har tomten som säkerhet om vi får köpa den först men till ingen nytta.

Stämmer det verkligen för hon lät ändå negativt tveksam på ett bestämt sätt…

--> Kan man verkligen inte enbart köpa tomt och äga den något år för att sedan bygga hus?
--> Finns det andra lösningar ni kan tipsa om? Blancolån har jag ex. tänkt på…

Tacksam för alla grundliga som icke grundliga svar då utfallet på våra funderingar eventuellt gör att vi får sudda ut våra drömmar. För ett tag iaf. Muntert...:(

Vänligen Mr B
 
  • Gilla
Andersanders.b
  • Laddar…
Dags att byta bank?
 
  • Gilla
texas67 och 2 till
  • Laddar…
Ja, kan vara en idé! Eller byta handläggare?

För det ska gå att enbart köpa tomt?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Ja, kan vara en idé! Eller byta handläggare?

För det ska gå att enbart köpa tomt?
Någon annan får rätta om jag har fel (?) men jag tycker att du borde kunna belåna den som vilken fastighet som helst.

Kanske ett senare problem men jag tror att du ska överväga att revidera totala kalkylen i riktning uppåt.
 
MrJay
Klart det går att bara låna till tomt, det gjorde vi. Det låg ett mindre fritidshus på den som inte var värd något men ändå.. Har haft den i över två år och i år kör vi igång med vårt arkitektritade lösvirkeshus ;)

En del av insatsen till tomten tog banken från bostadsrätten (de höjde lånebeloppet alltså) som nu ökat över 3ggr. vad vi köpte den för.

Byt bank är mitt tips till dig.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Tacksam för alla grundliga som icke grundliga svar då utfallet på våra funderingar eventuellt gör att vi får sudda ut våra drömmar. För ett tag iaf. Muntert...:(
Dagens tips:
Sälj bilen och fixa en tjänstebil/förmånsbil via arbetsgivaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Absolut går det att köpa bara tomt, brukar dock vara ett blancolån man får, speciellt eftersom ni har hyresrätt nu.

Tycker miljoner låter lågt räknat dock om du ska ha tomt för 3,5 och hus för 2. Bara vårt markarbete kostar 400 k och då har vi ändå en relativt enkel tomt. Oavsett vad ger jag rådet som de andra: byt bank. Dessutom är det alltid bättre att ha en personlig kontakt med banken istället för telefonkontakt. Swedbank var jättebra när vi ville köpa, inga problem :giggle:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde samma sak, lånade till tomten först. Hos swedbank behövde vi 15% insats till tomten men räntan var ganska dålig hos dem just då.
Vi valde handelsbanken som hade mycket bättre ränta men fick betala 50% av tomten istället, men dessa 50% räknades sedan in i kontantinsatsen för hela bygget.

Hör med andra banker, ska inte vara några problem.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M Minisen skrev:
Absolut går det att köpa bara tomt, brukar dock vara ett blancolån man får, speciellt eftersom ni har hyresrätt nu.

Tycker miljoner låter lågt räknat dock om du ska ha tomt för 3,5 och hus för 2. Bara vårt markarbete kostar 400 k och då har vi ändå en relativt enkel tomt. Oavsett vad ger jag rådet som de andra: byt bank. Dessutom är det alltid bättre att ha en personlig kontakt med banken istället för telefonkontakt. Swedbank var jättebra när vi ville köpa, inga problem :giggle:
Hej! Tack för ditt svar. Hur länge gick det mellan att ni köpt tomt och påbörjat bygget? Swedbank menar att detta måste ske samma år nämligen vilket för mig är underligt då man inte ska behöva jäkta fram beslut för husbygge.
 
A artesuave skrev:
Vi gjorde samma sak, lånade till tomten först. Hos swedbank behövde vi 15% insats till tomten men räntan var ganska dålig hos dem just då.
Vi valde handelsbanken som hade mycket bättre ränta men fick betala 50% av tomten istället, men dessa 50% räknades sedan in i kontantinsatsen för hela bygget.

Hör med andra banker, ska inte vara några problem.
hej och tack även för ditt svar! Märkligt att Swedbank till oss säger att detta inte är möjligt? Vad kan det bero på? Finns det möjlighet att du skickar mig via PM information till handläggare som skötte erat projekt?
Tack på förhand!
 
Har redan fått nej från SEB och Handelsbanken... det är menar att lån till tomt endast kan göras i anslutning till bygge av hus och att kontantinsats krävs för hela projektet initialt.

Herregud det är ju ett lån till en tomt vi önskar inte upprätta ett parti eller ifrågasätta annars Einsteins relativitetsteori...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Hej! Tack för ditt svar. Hur länge gick det mellan att ni köpt tomt och påbörjat bygget? Swedbank menar att detta måste ske samma år nämligen vilket för mig är underligt då man inte ska behöva jäkta fram beslut för husbygge.
Vi la handpenning på tomten juli 2020, köpte i december 2020 och ska börja bygga huset augusti 2021 :D
Vi har dock bytt till Nordea då vårt husföretag samarbetar med Nordea.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
hej och tack även för ditt svar! Märkligt att Swedbank till oss säger att detta inte är möjligt? Vad kan det bero på? Finns det möjlighet att du skickar mig via PM information till handläggare som skötte erat projekt?
Tack på förhand!
Jag tror det beror mer på vem msn pratar med. Vissa av de jag ringde till så blankt nej om det va lösvirke. Flera andra snickare som misslyckats tidigare så dem. För övrigt är jag inte snickare heller. Vi är 80% klara nu och de har hänt flera gånger att jag blir förvånad över hur okompetenta personalen på banken är, noll koll på hur ett bygge ser ut i verkligheten. Jag kan förstå att med den lilla kunskapen dem har så vill dem ju endast att man ska bygga nyckelfärdig med ett företag :) vart i landet är detta? Har flera vänner som bygger här i Bohuslän och vet att det finns flera lokala banker som är något att ha. Skickar gärna pm med kontakter men känns kanske orelevant om det inte är här i trakten.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M Minisen skrev:
Vi la handpenning på tomten juli 2020, köpte i december 2020 och ska börja bygga huset augusti 2021 :D
Vi har dock bytt till Nordea då vårt husföretag samarbetar med Nordea.
Där ser man! Då har ni god tid att planera
Hur mycket i procent fick ni lägga till lån av tomt?
Vilken bank hade ni ursprungligen och förklarade ni att ni enbart önskade lån för tomtköp eller hela kalaset?
 
A artesuave skrev:
Jag tror det beror mer på vem msn pratar med. Vissa av de jag ringde till så blankt nej om det va lösvirke. Flera andra snickare som misslyckats tidigare så dem. För övrigt är jag inte snickare heller. Vi är 80% klara nu och de har hänt flera gånger att jag blir förvånad över hur okompetenta personalen på banken är, noll koll på hur ett bygge ser ut i verkligheten. Jag kan förstå att med den lilla kunskapen dem har så vill dem ju endast att man ska bygga nyckelfärdig med ett företag :) vart i landet är detta? Har flera vänner som bygger här i Bohuslän och vet att det finns flera lokala banker som är något att ha. Skickar gärna pm med kontakter men känns kanske orelevant om det inte är här i trakten.
Tack snälla för erbjudandet - nästan så man vill flytta vid dig det är i Stockholm detta gäller, Huddinge kommun där en "billig tomt" går på minst 3 milj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.