U
R Rolle85 skrev:
Trist att ingen vill förklara istället :/
Problemet är inte att vi inte vill förklara. Utan det är att vi har ingen aning om vilka förutsättningar som finns. För att balkong kan innebära många risker så bör en konstruktör titta på det för att säga vad som är lämpligt i just ditt fall.

Även fast du lägger upp bilder så finns det mycket som inte går att se eftersom att det är väggkonstruktionen det hänger på och inte hur fasaden ser ut. Tex. finns det hammarband eller syll i rätt dimensioner och rätt höjd inne i väggen? Om inte så måste en avväxlingsbalk fällas in i stommen.
Det går ofta även sätta stolpar som står på
plint och som går längs fasaden, som tar upp vertikal last.

Även fast du har en ”balkong bultad i träväggen” på andra sidan så kan konstruktionen se annorlunda ut inne i väggen.

Har du några konstruktionsritningar på huset? Borde annars finnas hos byggnadsnämnden i din kommun. Dessa kan du gärna ta med när du rådfrågar konstruktören :) Skruva i hammarband, fälla in avväxling, stolpar längs fasad osv. är sätt jag nämnt hur det kan lösas och du kan även själv läsa byggstandarder, men utan att veta hur konstruktionen ser ut inne i din vägg kommer ingen här att kunna säga hur just du bör lösa det på ditt hus.

Vill du ha tips på hur du bör göra?
Tänkte du ha bjälklag i samma dimensioner som bärlinan du pratade om? Frilängden på 45x145 cc600 är endast 2,2 meter. Så du blev gå upp till 45x195. Alternativet om du inte vill att balkongen skall se så tjock och klumpig ut år att köra cc300 då skulle nog 145 duga. Yttre bärlina och stolpar bör vara impregnerat limträ. Yttre bärlinas dimensioner beror helt på hur brett du ska ha stolparna (90x225 limmträ ger ett plintavstånd på ca 3,5m.) Infästning mot vägg beror helt på väggens konstruktion.
 
Redigerat:
ok, får bygga det hela och se om de står pall för oss.

mvh
 
En följdfråga som inte handlar om stolparnas bärighet. Som ni ser har jag stående panel. Detta resulterar i att bärlinan kommer fästas mot de paneler som ligger ytterst. Det jag vill undvika är att regn ska kunna rinna längs med husväggen ner under altandäcket utan jag vill skicka ut vattnet som rinner på fasaden med en plåtprofil/bleck ut på trädäcket (såsom man brukar göra med fönster och dörrar).
Hur hade ni gjort?
Vit stående träpanel på husvägg med vattenavrinningsspår under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
R Rolle85 skrev:
En följdfråga som inte handlar om stolparnas bärighet. Som ni ser har jag stående panel. Detta resulterar i att bärlinan kommer fästas mot de paneler som ligger ytterst. Det jag vill undvika är att regn ska kunna rinna längs med husväggen ner under altandäcket utan jag vill skicka ut vattnet som rinner på fasaden med en plåtprofil/bleck ut på trädäcket (såsom man brukar göra med fönster och dörrar).
Hur hade ni gjort?
[bild]
Du bör inte sätta bärlinan utanpå fasaden.
Här är en länk där du snudd på kan kopiera förslaget under ”balkonger för flervåningshus”
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/altaner-balkonger-och-skarmtak/

Sen råder jag återigen att ta kontakt med konstruktör för att säkerställa att du inte strider mot plan- och bygglagen.
 
Redigerat:
Hmm råkar ha lite svårt att tolka bilderna, stort tack ändå men finns de andra bilder?
 
U
R Rolle85 skrev:
Hmm råkar ha lite svårt att tolka bilderna, stort tack ändå men finns de andra bilder?
klickade du på bilderna? Då kommer det upp en tydligare förklaring.
 
Denna?
Illustration av en balkongkonstruktion med massivträplatta och bärande träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
R Rolle85 skrev:
Denna?
[bild]
ja, tryck på den så bör det se ut något likt detta: Schematisk illustration av balkongkonstruktion med bärande träreglar och materiallista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte vad de menar. Hammarband 45x145?
Ska man sätta pelare från mark till bjälklag längst in vid väggen kanske för att slippa bli bärande mot bärlinan?
 
U
R Rolle85 skrev:
Ser inte vad de menar. Hammarband 45x145?
Ska man sätta pelare från mark till bjälklag längst in vid väggen kanske för att slippa bli bärande mot bärlinan?
du kan även titta under ”balkong för småhus” de har kanske tydligare bild på förankringen mot vägg.
om du ska ha stolpar eller om väggen kan ta vertikala lasten beror på väggens konstruktion.
 
Men om jag sätter stolpar även inne vid väggen, hur får jag en bra övergång som blir vattentät?
 
Kanske jacka ut med multiverktyg och stoppa in trallen
 
Alltså, du måste kapa upp panelen i hela balkongens längd och fästa in balkongen i husets stomme. Du kan inte bara skruva fast lite reglar i panelen. Hur tänkte du göra om panelen måste bytas en vacker dag?

Jag tror att ett balkongprojekt är lite mer omfattande än vad du kanske tror och vill som andra i tråden starkt råda dig att ta in en konstruktör och kanske tom en byggare.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ok gör så
Mvh
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Kontaktade Flexitak, en Svensk firma som också säljer lösningar för vattentäta balkonger/terasser.
Han hade varit med och installerat detta hos några kunder och gav mig konstruktionsförslag som löste min huvudbry. Tack Flexitak !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.