A
Billig eller dyr,liten eller stor?:)
Biltemas 11hk säljs i olika skepnader av andra men biltema är billigast tror jag,helt okej maskin,stark Loncin motor.
 
Redigerat:
Hej
Jag har en Husqvarna som vi ska sälja. Intresse ?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker hela grejen med att "alla" handtag ska se ut som deras skruvmejslar är lite "gimmick"-ig.. Just på spärrskaften passar det inte mina händer alls..

Jokernycklarma är ju också udda (samma med den nya självinställande "skiftnyckeln), tjockare skaft, dvs. mer material där det inte behövs....
Aha, ja, jag har aldrig testat Wera verktyg, troligen på grund av prislappen men vad du säger är att de är oergonomiska för vissa händer eller för vissa moment. Hmm, får kanske tänka om, en sådan enkel som Kacper tipsade om från Biltema kanske är ett bättre val, dessutom från deras 10 års garanti serie :)
 
richardtenggren
Jag har kört Weras mejslar sen jag var litet barn typ, min favorit då som nu!

Köpte på mig deras hylsor i 3/8 till min lilla mutterdragare, känns väldigt trevliga!

Har dock varken testat deras blocknycklar med spärr, spärrskaft eller nya ställbara joker, så kan inte uttala mig om dessa men de står högt upp på vill ha listan.

Biltema och Wera är helt skilda nivåer! :p
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag gillar också Wera. Jag har flera olika bitsatser och en hylssats/bitsats från dem. Jag har dem för att de håller hög kvalitet. Men, håller helt med Dan om att deras eftersträvan att få med sitt majselskaft överallt i tid och otid bara är dumt. Verktygen blir klumpigare och troligen även tyngre, om de inte gjort de ihåliga(?) Att nycklarna är tjockare på mitten gör bara att risken är större att de tar i om det är trångt. Jag håller i alla fall så gott som aldrig mitt på en spärrnyckel. Utöver det tycker jag att mejselskaftet i grunden är rätt fult. Ännu fulare blir det i förvanskad form utplattat i nycklar mm så har lite svårt att förstå deras marknadsavdelning. Jag hade helt klart köpt fler Wera-verktyg om det inte vore för denna korkhet.
 
Ett bra alternativ till Wera är Wiha. På temat mejslar med bitförvaring så gillar jag Wiha Stubby som är kort. Har man även en bitförlängare med så kan man lösa det mesta utom just då där man behöver en tunn mejsel förstås. Den har ju dock inte spärrfunktion. Har aldrig haft någon mejsel med det. En mejsel tänker jag att man byter grepp på rätt enkelt själv ändå? Det är ju annat med nycklar. Men ni som gillar spärrmejsel, vad är den stora fördelen? Jag övertalas ju gärna till verktygsköp ;)
Amazon har Wiha Stubby till rätt bra pris:
https://www.amazon.se/Wiha-skruvmej...thållare/dp/B002848NRS/ref=asc_df_B002848NRS/
 
Redigerat:
Välkommen in i spelet...
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Sorry för klagandet, men jag har bevakning på den här tråden för att få tips på verktyg till bra pris.
Kan ni ta diskussionerna om skruvmejslar och dylikt i en separat tråd? Lite trist att det pingar till i telefonen för irrelevanta inlägg.
/Tubbie
 
  • Gilla
ArvCop och 9 till
  • Laddar…
Det är tydligen såhär den stora massan vill ha det men jag är på din sida med en tråd för diskussion och en för rena tips.
 
  • Gilla
mahus och 3 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Det är tydligen såhär den stora massan vill ha det men jag är på din sida med en tråd för diskussion och en för rena tips.
Vi har redan testat det, fyndtråden dog då ut.

Byggahus har inte häller resurser till att moderera tråden hårt och man kan dessutom fråga sig var gränsen skulle gå? Lite diskution men inte för mycke OT?

Tyvärr tror jag man får gilla läget eller avprenumerera.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Vad jag förstår är OT accepterat så då kör jag också på.

Jag äger inget sådat verktyg själv(skruvmejsel med spärr) men har varit inne på att köpa en Wera Zyklops ett tag, tyvärr är de ganska dyra men ser ut att vara ett riktigt allsidigt verktyg. Det jag tittat på har varit WERA cyklop 1/4 set.

[bild]

En youtuber jag följer använder verktyget flitit :)
Mycket trevligt set (y)
Finns till "mindre fel kurs" på Amazon.se
Dryga tusenlappen.

Gillar Wera greppen starkt. :cool:
 
Är väl bara svag moderering som gjort detta till en "prata om allt sandlåde-tråd"
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vore skönt om tråden kunde återgå till tips och intressanta diskussioner istället för att, mot reglerna, handla om modering...
 
  • Gilla
  • Haha
kristofo och 11 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker hela grejen med att "alla" handtag ska se ut som deras skruvmejslar är lite "gimmick"-ig.. Just på spärrskaften passar det inte mina händer alls..

Jokernycklarma är ju också udda (samma med den nya självinställande "skiftnyckeln), tjockare skaft, dvs. mer material där det inte behövs....
Angående spärrskaften som går att vinkla så tycker jag inte skruvmejselhandtagsformen är en gimick, när den vinklas om 90 grader så blir den i mina ögon (och händer) en skruvmejsel
 
bulleribock bulleribock skrev:
Angående spärrskaften som går att vinkla så tycker jag inte skruvmejselhandtagsformen är en gimick, när den vinklas om 90 grader så blir den i mina ögon (och händer) en skruvmejsel
Jo, det har du rätt i... Gillar man det typen av spärrskaft så tror jag inte man hittar bättre..

Jag trivdes inte alls med det, använde nästan aldrig funktionen, förutom för bits, och då oftast för att jag inte hittade bits-mejseln..

Felo har en liknande grej som jag är sugen på att prova...
https://www.amazon.se/Felo-ERGONIC-delar-hylsnyckel-skruvskruvar/dp/B08CGBKNGL/ref=pd_aw_vtp_60_21?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.