Vad hade du valt ?

  • Nr 1

    1 Röster 16,7%
  • Nr 2

    3 Röster 50,0%
  • Nr 3

    0 Röster 0,0%
  • Nr 4

    2 Röster 33,3%
  • Antal röster
    6
  • Omröstningen stängd .
Tjo, går i tankarna att köpa färdigt uterum från Willab Garden, uterummet är till enplans villa med källare. Eftersom jag är själv att göra detta jobb och jag har aldrig satt upp något uterum själv, eller byggt tralldäck (Tralldäck hade jag säkert klarat av själv om man är 2 personer som kan hjälpas åt,) men tänkte att jag skulle anlita en hantverkare till att göra jobbet, inkl. trallgolv. En snickare vill ha 50000 efter rot för att bygga ett trallgolv samt uppsättning av uterummet, han räknar med 1-2 veckors jobb, med 1-2 snickare som jobbar med detta,


Vad som ingår i priset för jobbet är:
* Resning av uterummet ca 25 kvm, pulpettak (kanalplats tak) Inköpt på Willab Garden
* Klä en tegelvägg med vitmålade innerpanel runt fönster och altandörr med list ca 5 kvm i uterummet.
* Montera upp ett snörasskydd ovanför uterummet 6 meter
* Gräva ner plintar eller cementplattor beroende höjd
* Regla upp och lägga nytt tralldäck 50 kvm med ett trappsteg på ena sidan samt ett trappsteg inne i uterummet från vardagsrum.


INGÅR EJ I PRISET :
* Grävning eller bortforsling av skräp
* Uterummet
* Materialkostnad för tralldäck, innerpanel, plintar, snörasskydd 23000kr


Totalsumma:

Arbetskostnad inkl. milersättning 50700kr
Materialkostnad 23000 kr

Totalsumma ca 73 700 för en hantverkare inkl material , sen tillkommer uterummet på ca 740000kr från Willab Garden, Totalt ca 150000kr efter rot exkl. grävning, el och belysning


Men har fått en offert på ett platsbyggt uterum, med samma förutsättningar men det ingår lite el inkopplingar och elbelysning för 196000kr Inkl. uterum exkl. grävning

En okänt hantverkare, har aldrig hört talas om hantverkare, ( Såg det på Facebook) hantverkaren skulle med samma förutsättningar men jag köper in materialet själv, och uterum från Willab Garden : Arbetskostnad ca 35000kr men då står han för grävning och el inkoppling
Uterummet kostar ca 74000kr, men materialet utöver det har jag inte räknat på,

3 olika offerter med 3 olika priset, offerterna är har inte samma förutsättningar heller...... alla hantverkare säger olika, en säger att det beställa från Willab Garden kan man inte göra i ditt fall då det inte får plats under takstolarna, bättre att plats bygga det ......

en annan säger att det får plats men då får man sänka golvet för det skall få platsunder takstolarna (Trappsteget från altandörren ner till trall däcket blir ca 10 cm högre ) bättre köpa ett färdigt uterum och det blir billigare ……

Känns som alla vill tjäna pengar på min okunskap för att jag inte är snickare , (Hade jag kunskap så hade jag gjort det själv+ att man var två personer.) när man tar in offerter så litar man på att de gör det så bra som möjligt ekonomisk för kunden, dock så känns det också att de vill göra det ännu bättre för sin egen plånbok, alla hantverkare har fått samma underlag till att bygga detta uterum.......


Har ekonomisk utrymme, men vill inte tömma hela spargrisen........ vad hade du valt ??

Nr 1. Färdigt uterum från Willab Garden kostnad 15000kr exkl. el grävning, el & belysning

Nr 2. Platsbyggt uterum inkl. el och belysning för 196000kr exkl. grävning ( tömma hela spargrisen )

Nr 3. Okänd hantverkare där man står för materiel själv men han gör allt arbete inkl. grävning och el för 35000kr ( Vet ej totalkostnaden )

Nr 4 Ta in ytterligare än offert? Men då blir det inte klart till våren + en arg fru men kanske hade blivit billigare ?

Men har du andra idéer eller förslag så mottags det tacksamt


Tack på förhand
 
Hade iaf aktat mig för alternativ 3.. alltid fuffens med en hantverkare som är beredd att göra allt (även sånt som kräver särskild behörighet)

Tycker både 1 o 2 låter vettiga, här är det upp till dig hur viktigt det estetiska är.. 2 kommer med största sannolikhet bli allra snyggast, men frågan är om det är värt 50 k till?
 
Jag hade också aktat mig för nummer 3. Jag hade valt nummer 2 om jag litade på att snickaren var bra, verkligen kan sin sak och kanske hade referenser i närområdet. Och självklart om jag kände att jag kunde avvara de där extra pengarna. I annat fall, absolut nummer 1.
 
A
Behöver du bygglov för uterummet? Ingår det i några av alternativen att dom fixar med det eller vem ska göra det?
Vad kommer grävning att kosta enligt dom som gett förslag?
Behövs eldragning nu eller kan det göras senare av ”ren” elektriker?
Har du ritat upp olika alternativ på Willabs hemsida?
 
Hej, bygglov ingår inte något av alternativen, det får jag stå för själv, själva grävningen är ca 10 cm matjord som skall bort, och det är i ca 25 kvm, Alla hantverkare vill ha xtra för det, min tanke är att dra ner lite på kostnaden, har fram till maj att gräva, el kan man nog ren tekniskt göra i efterhand, men snyggare och enklare och göra det i samband med uppsättningen.
 
A
Jag tänker om du ska fixa med bygglov måste du ändå kolla upp måtten på uterummet först så att du får plats med på höjd tex. Gräva bort den jorden kan man göra för hand ja. Gälle bara ha någonstans att lägga den. Sedan får du kanske också gräva hål för plintar. Det kan man också göra själv. Jag använde en Skurupsborr, bra investering
 
Måste du söka bygglov krävs det ritningar och ev konstruktionsberäkningar. Det har en snickare normalt inte kompetens för. Köper du från Willabgarden får du ett korrekt ritningsunderlag. Alternativet är att anlita en arkitekt och sedan handla upp jobbet som en mindre entreprenad enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.