Jag tänkte ta in lite offerter på att färdigställa mitt badrum.

Vad ”borde” det landa på?

Badrummet är 160x180x240 cm. Jag har satt våtrumsgips och gjort allt underarbete. Jag har dragit fram all el samt all VVS. Det jag vill leja bort är:

-flytspackla 35 mm inkl golvvärme, armering och fiberarmerat spackel. En golvbrunn.

-applicera tätskikt

-sätta kakel (30x30) och klinker (15x15)

-skruva upp kommod inkl blandare, duschvägg, handdukstork, montera inbyggnadsvlandar, montera WC-stol.

Vad tror ni det landar på?
 
  • Gilla
S.Ramzi
  • Laddar…
Många som läst men ingen som vågar uppskatta :thinking:
 
Problemet är väl att jobbet är för litet. Du har gjort det mesta själv. I timmar räknat om inte om inte elen är inräknad, det borde kosta max 50k.
 
Elen är inte inräknad, den tänker jag att ”min” elektriker gör.

flytspackla
Tätskikt
Kakla
Koppla in
 
Min kommentar gäller arbetskostnaden innan ROT. Materialet tillkommer naturligtvis.
 
50k låter mycket men vi får se

flytspackla 1 dag inkl förberedelse tex prima
Tätskikt 1/2 dag
Kakla och sätta klinkers 3 dagar
Koppla in VVS montera blandare mm 1 dag

säg 1 vecka
 
Jag såg ju när våra hantverkare gjorde vårt badrum för ett par år sedan, så jag kan gissa/uppskatta:

Flytspackla: 2 h
Tätskikt: 4 h (folie)
Kakla: 2 dagar
Koppla in: 1 dag

Lägg till lite tid på att åka fram och tillbaka på det.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tusen tack, det där är väldigt värdefull i formation.

sen är det väl så att de kanske inte kan flytspackla och sätta tätskikt samma dag så det blir 2 dagar för mig.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ska det vara elgolvvärme, vattenburen eller både och?
 
Elgolvärme T2-10 blå
 
D Derbyboy skrev:
50k låter mycket men vi får se

flytspackla 1 dag inkl förberedelse tex prima
Tätskikt 1/2 dag
Kakla och sätta klinkers 3 dagar
Koppla in VVS montera blandare mm 1 dag

säg 1 vecka
Det landar nog där någonstans. 6 dagar à 8 timmar, 800:- i timmen inkl. Moms. 40 000 kronor innan ROT.
 
Gjorde samma sak i mitt badrum förutom montering av möbler o vvs. 35 tusen före ROT kostade det iallafall dvs ca 28 efter. Men det var inte många timmar dom var på plats så det hade antagligen varit bättre att ta det löpande, kommer man aldrig få veta...

Väggar 15x15 kakel + 60x30 klinkers, golv 10x10 klinkers.
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänkte ta in lite offerter på att färdigställa mitt badrum.

Vad ”borde” det landa på?

Badrummet är 160x180x240 cm. Jag har satt våtrumsgips och gjort allt underarbete. Jag har dragit fram all el samt all VVS. Det jag vill leja bort är:

-flytspackla 35 mm inkl golvvärme, armering och fiberarmerat spackel. En golvbrunn.

-applicera tätskikt

-sätta kakel (30x30) och klinker (15x15)

-skruva upp kommod inkl blandare, duschvägg, handdukstork, montera inbyggnadsvlandar, montera WC-stol.

Vad tror ni det landar på?
Kakling väggar inkl tätskikt, fix å fog ca 1000kr+ moms/ m2. Klinker golv ca 1500kr+moms/m2. Flytspackling ca 5000kr + moms.
Nu vet jag inte hur det ser ut efter ditt eget arbete och hur hantverksmässigt det är utfört. MEN det jag kan säga med säkerhet är att du antagligen kommer få problem att hitta seriösa hantverkare som vill ta vid där du slutat. En rörmokare tex. Som kopplar vidare på dina dragningar tar en stor risk beroende på hur det ser ut. En plattsättare som kaklar på gipsade väggar tar en stor risk eftersom han ska kontrollera böjstyvheten i väggen. Inte det lättaste om det inte finns egenkontroller och dokumentation. Du skriver inget om ifall du själv bytt golvbrunn?
Jag kan bara konstatera att jag som entreprenör aldrig skulle fortsätta ett arbete som en privatperson börjat givetvis lite beroende på hur det ser ut och vad man kan kontrollera bakom det man inte ser. Man måste förstå att konsumenttjänstlagen är otroligt stark om något blir fel även om man mest läser om entreprenörer som slarvar.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag såg ju när våra hantverkare gjorde vårt badrum för ett par år sedan, så jag kan gissa/uppskatta:

Flytspackla: 2 h
Tätskikt: 4 h (folie)
Kakla: 2 dagar
Koppla in: 1 dag

Lägg till lite tid på att åka fram och tillbaka på det.
Inte bara tid för att åka fram och tillbaka eller fanns allt material på plats uppburet och klart?
Kakla ett badrum på 2 dagar? Kakling väggar, golv, foga och dra silikon. Resultatet av det badrummet gjort på 16 Tim skulle jag vilja se...
 
Tar det längre tid menar du?

Ang hur grundarbetet är utfört så skulle även de mest kräsna och noggranna hantverkarna bli imponerade. Det är inte svårt för en lekman att göra grundarbetet skillnaden är att det tar tid, mycket längre tid än för ett proffs.

Allt är givetvis dokumenterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.