Hej! Vi skulle vilja flytta våran el-central samt mätarskåp/inkommande el(?). Dels för att det är fult synligt men mest för att våran plan är att flytta köket och det hamnar då i vägen (ändå väggen vi skulle kunna ställa kyl/frys emot).

Min tanke är att flytta allt detta till garderoben precis brevis och på så sätta bli av med det. Min fråga är nu om någon har erfarenheter eller kunskap av ett sådant ingrep i en bostadsrätt. Är det genomförbart? Mellan tummen och pekfingret, vad kan det gå på? Behöver all el i hela lägenheten bytas när man flyttar centralen eller inkommande el?


Bifogar nuvarande planlösning och hur vi har tänkt oss. (Den blå markeringen på planritningen är placeringen av elen i dagsläget.) Tack på förhand!

El-central och mätarskåp monterade på en vit vägg med synliga kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning av lägenhet, blå markering visar nuvarande elplacering vid köket, symboler för möbler och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit planritning av en lägenhet med markerad blå punkt för nuvarande placering av elen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
P Kallander skrev:
Hej! Vi skulle vilja flytta våran el-central samt mätarskåp/inkommande el(?). Dels för att det är fult synligt men mest för att våran plan är att flytta köket och det hamnar då i vägen (ändå väggen vi skulle kunna ställa kyl/frys emot).

Min tanke är att flytta allt detta till garderoben precis brevis och på så sätta bli av med det. Min fråga är nu om någon har erfarenheter eller kunskap av ett sådant ingrep i en bostadsrätt. Är det genomförbart? Mellan tummen och pekfingret, vad kan det gå på? Behöver all el i hela lägenheten bytas när man flyttar centralen eller inkommande el?


Bifogar nuvarande planlösning och hur vi har tänkt oss. (Den blå markeringen på planritningen är placeringen av elen i dagsläget.) Tack på förhand!

[bild]
[bild]
[bild]
Det går inte.
Är svaret på din fråga att flytta inkommande el.
Sen kan man såklart hävda att det visst går men man är ändock begränsad till de gemensamma ytorna mellan mätare och HC, i exempelvis trapphuset som utanpåliggande, mest vanligt att dra i infällda rör om möjligt, mätaren sitter vanligen i källaren.

Nästa fråga, flytta HC. Ja, det är möjligt men det drar väldigt mycket jobb med sig.

Hade ni tänkt plocka ner väggarna så har ni en fördel.

All el måste dras om, även inkommande.

Förutom det kan det vara att där måste kvarstå en servicelucka till de andra stigarna.

Man behöver nog se det på plats för att uppskatta kostnaden men skulle tippa någonstans mellan dyrt och hutlöst.

Har ni elritningar eller någon skiss vid elcentralen så lägg upp detta.

Men oavsett hur man gör kommer det mest troligt behöva kvarstå något där HC sitter idag och då kanske inte vinsten är så stor?
 
Det är självklart att det är genomförbart men det kommer att kosta.

Det stora röret som matar lådan till vänster och går vidare upp igenom taket är förmodligen inkommande ström som går ifrån grannen under dig och till grannen över dig.
Så du kommer att behöva göra ingrepp hos två grannar.

Detta är något som du behöver föreningens godkännande, samt båda berörda grannar.
Men din köksflytt i sig behöver också föreningens godkännande.

Kostnadsmässigt skulle jag avsätta 50 000:- för arbete och material. Det borde räcka.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Är det denna ni syftar på när ni skriver inkommande el & elstigare?

Elektriskt skåp med säkringar och kablar framhävda i rött markerade som inkommande el och elstigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja och där har du ingen mätare vad jag kan se. Har ni kanske gemensam mätning för lägenheterna i huset?
Och som sagt att flytta stigaren innefattar även arbete i lägenheten över och under och man kan ju undra hur intresserad grannarna är av ditt projekt.
 
Om "SK" på din ritning är skafferi eller liknande skåp så hade jag bytt plats på kyl/frys och skafferi och tagit ut i bakstycket på skafferiskåpet så allt det där kan sitta kvar.

Det är inte första gången i renveringshistorian som elcentralen hamnar i ett skåp i köket.

"Not great, not terrible"
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det är självklart att det är genomförbart men det kommer att kosta.

Det stora röret som matar lådan till vänster och går vidare upp igenom taket är förmodligen inkommande ström som går ifrån grannen under dig och till grannen över dig.
Så du kommer att behöva göra ingrepp hos två grannar.

Detta är något som du behöver föreningens godkännande, samt båda berörda grannar.
Men din köksflytt i sig behöver också föreningens godkännande.

Kostnadsmässigt skulle jag avsätta 50 000:- för arbete och material. Det borde räcka.
Ja, medveten om att jag behöver föreningens godkännande. Du menar röret som matar lådan till höger? Man måste allts byta kabeln för inkommande hela vägen från ovan samt nedanförs grannars låda för inkommande?
 
E EyEr0n skrev:
Om "SK" på din ritning är skafferi eller liknande skåp så hade jag bytt plats på kyl/frys och skafferi och tagit ut i bakstycket på skafferiskåpet så allt det där kan sitta kvar.

Det är inte första gången i renveringshistorian som elcentralen hamnar i ett skåp i köket.

"Not great, not terrible"
Det är nog det enklaste. Kanske kan man bara sätta dit en mindre säkringscentral och helst flytta den in mot hörnet. Nu tar ju hela installationen ohemult stor plats.
 
E
Elmätaren sitter 8 gånger av 10 i källaren, 1 i lägenheten, samt 0,5 i nisch eller vind.
Och slipper man denna i lägenheten är det väl bara bra.
50 tusen är bjuder, i en ganska otydlig offert, ingår fräsning av väggar då eller man räknar utanpåliggande montage.
En förgreningsbox till stigarna.

Och frågan dyker upp, vad är stigare, jo i min värld är det ett gammalt användbart uttryck för ledningarna i trapphuset eller vägg som matar lägenheterna.

Byråkraterna tycker att man idag ska allmänna det mer allmänna uttrycket huvudledning istället för stigarledning och man ser det inte i text lika ofta numer.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är nog det enklaste. Kanske kan man bara sätta dit en mindre säkringscentral och helst flytta den in mot hörnet. Nu tar ju hela installationen ohemult stor plats.
Detta var min första ta tanke. Dessvärre hamnar skåpen betydligt mycket mer mot hallen och ”passagen” in i köket blir alldeles för smal i ett redan ganska litet kök. Vi har inte tillgång till lägenheten ännu heller. Man kanske ska ta och dubbelkolla detta.
 
E elmont skrev:
Ja och där har du ingen mätare vad jag kan se. Har ni kanske gemensam mätning för lägenheterna i huset?
Och som sagt att flytta stigaren innefattar även arbete i lägenheten över och under och man kan ju undra hur intresserad grannarna är av ditt projekt.
Stämmer, gemensam mätning för hela huset.
 
Varför inte höja upp centralerna mot taket så högt det går. Och dra om dom infällda grupperna om så behövs. För att få plats med kyl frys under.
 
B Daniel Bergkvist skrev:
Varför inte höja upp centralerna mot taket så högt det går. Och dra om dom infällda grupperna om så behövs. För att få plats med kyl frys under.
Ja det är faktiskt ingen dum idé, har ändå 3 meter i takhöjd. Blir väl förhoppningsvis billigare att höja upp dom än att flytta allt till garderoben. Sen är det bara fram med sticksågen och gå lös på skåpstommarna i bakkant. Tack för input
 
B Daniel Bergkvist skrev:
Varför inte höja upp centralerna mot taket så högt det går. Och dra om dom infällda grupperna om så behövs. För att få plats med kyl frys under.
Byta ut elcentralen till en mindre också, den som sitter i dagsläget känns rejält överdimensionerad.
 
Detta är ett tekniskt problem.
Alla tekniska problem går att lösa - om man har tillräckligt mycket pengar...

Det rör som fått röd ring på bilden blir Du inte lätt av med. Kanske byggas in i en låda eller att regla ut väggen till en ny yta.

För att flytta centralen från nuvarande plats behöver lådan som grenslar över röret bytas till en mindre låda, med "tätt lock" (inga säkringar eller brytare). Från den lådan dras en kabel eller rör till den nya centralen. Den kabeln är ca 20 mm i diameter, ett rör troligen 25 eller 32 mm. Den lådan skall vara åẗkomlig för kontroll/service (öppna locket) utan att riva väggen.

Att fortsätta ha 2 lådor vid (den nya) platsen för centralen, en mindre för "inkommande" och en för lägenhetens central är bra för säkerheten vid elarbeten - här sitter ju troligen samtliga lägenheter rakt över/under denna (hur många våningar har huset?) på samma stigare, att göra den spänningslös vid arbeten är inte uppskattat, och att arbeta i en central där inkommande till huvudbrytaren är aktiv blir väl arbetsmetoden "arbete nära spänning" snarare än "arbete utan spänning", något som bör undvikas.

För utgående ledningar från centralen till lägenheten behöver dessa dras om eller förlängas med skarv i dosor (en per kabel) så att de kommer från den nya platsen. El "längre ut" i lägenheten än första punkten på varje grupp berörs inte av arbetet.

Om ledningar läggs utanpå som kabel, hackas in som rör med trådar eller läggs som rör som sedan byggs över med skiva, ja det beror på vad som passar Dig som beställare - alla alternativen är säkerhetsmässigt ok, de är olika dyra i utförande.

Arbetet borde gå att genomföra utan att störa grannen varken över eller under med montörbesök, men samtliga lägenheter på samma stigare kommer att få elavbrott under tiden som arbetet med "förstalådan" utförs.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.