Vi ska bygga hus under året. Vi har hoppats på fjärrvärme, men vi har nu fått beskedet att detta inte kommer att dras till vårt område.

Ett alternativ som jag tycker verkar bra är en pellets-anläggning. Vilka komponenter behövs (brännare etc) och vad kostar detta? För att ge en uppfattning om vårt energibehov kan jag berätta att huset är ett 2-planshus på 165 kvm, familjen är stor (vi har fyra små barn). Vi kommer att ha golvvärme nere och vattenburna radiatorer uppe.

Hur mycket yta behövs för en pellets-anläggning?

Tack på förhand.
 
Mitt pannrum är på 10,7 m2 o där rymmer jag en liten vedpanna med pelletsbrännare o en acktank på 500 l + ett stort pelletsförråd på 13,5m3, Så stort behöver man inte ha..
Förrådet bör vara på 6m3 så att du kan köra med bulkleverans (pellets blåses in med bil typ som med olja) o går bra att bygga själv med måtten 1x3x2,3m/upp till tak så där går det 3 m2 sen har du pelletspannan som är 100x60 cm..
Beroende på hur pannrummet är utformat så behövs en yta på ca 5-8 m2

Här finns en bra pelletspannan (Ctc ecoflex) till mkt bra pris 41000:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm

Pannan har shuntstyrning med både inne o utegivare med semesterfunktion o min temp för t.ex golvvärme/klinkers på sommaren mm mm..
Men det bästa av allt att den har styrning för en L/V värmepump som du kan ställa vilken temp som pelletspannan ska starta, Fabriksinställning är L/V VP ner till -10°
Pumpen kostar från ca 30000:-

Här finns info om det http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/files/Kopplbeskr_Flex-Air.pdf
 
Vi har sedan tre år en JOKER panna och VIKING BIO pelletsbrännare från Värmebaronen. Komplett installation med panna, brännare, veckoförråd, skruv, expansionskärl, cirkulationspump inkl. rördragning i pannrummet och elanslutning kostade strax under 60 000 kr. För er del tillkommer väl också en skorsten av något slag. Denna lösning klarar sig på ett utrymme på cirka 2 x 2 meter om det kniper.
 
Skall du bygga nytt skulle jag rekommendera en helt annan anläggning istället för pellets. Luft/vatten, bergvärme eller nån blandning som 2an hade på förslag.
Pelletsen kommer och beskattas, frågan är bara när. Antar att det blir snart när alla bidrag för konvertering har tagit slut.
 
Theclan skrev:
Skall du bygga nytt skulle jag rekommendera en helt annan anläggning istället för pellets. Luft/vatten, bergvärme eller nån blandning som 2an hade på förslag.
Pelletsen kommer och beskattas, frågan är bara när. Antar att det blir snart när alla bidrag för konvertering har tagit slut.
Det finns inga förslag om beskattning på pellets. Sluta med det snacket! :mad:

Den el vi kan producera behöver vi i framtiden använda till helt andra saker än att värma upp bostäder med..
 
GoForIt skrev:
Det finns inga förslag om beskattning på pellets. Sluta med det snacket! :mad:

Den el vi kan producera behöver vi i framtiden använda till helt andra saker än att värma upp bostäder med..
Aggressiv? Vem har sagt nåt om förslag?? Säger bara att det ev kommer bli det i framtiden. Regeringen måste få in pengarna på nåt sätt för oljan, när dom inte kan höja mer på olja och el så. Nog pratat om det. Men visst har du rätt i att elen måste sparas.
Pelletsen är ju fortfarande billigt om man jämför mot andra alt. Har själv kört med pellets ett tag förut. När jag började med pellets kostade 1 pall ca 1800:- nu är dom uppe i ca 2200 - 2300:-. Använder ved nu, men kommer gå över till luft/vatten alt bergvärme om ett tag då jag inte orkar mer. Men som sagt så tror jag på 2an´s alternativ. Eller kanske en kombinerad ved/pellets panna med ett ctc ecoair utelufts aggregat. Men allt beror ju iofs på hur bekvämt man vill ha det.
 
Theclan skrev:
Aggressiv? Vem har sagt nåt om förslag?? ...
Du skriver det ju själv i ditt första inlägg..

När Ts skriver en seriös fråga om sina planer på att installera en pelletsanläggning, så behöver du väl inte börja skriva dina negativa invändningar för pellets baserade på dina egna uppfattningar, som lätt kan misstolkas till att det fanns diskussioner om någon beskattning.
 
Theclan skrev:
Skall du bygga nytt skulle jag rekommendera en helt annan anläggning istället för pellets. Luft/vatten, bergvärme eller nån blandning som 2an hade på förslag.
Pelletsen kommer och beskattas, frågan är bara när. Antar att det blir snart när alla bidrag för konvertering har tagit slut.
Denna synpunkt kommer upp då och då, men fortfarande är det ingen skatt!

Men även om det blir skatt (vilket jag inte tror) så tycker jag att du skall investera i en anläggning nu när pelletten är relativt billig.
Och när pelletten ev. kommer ifatt andra energislag i pris (vilket jag inte tror) så är ju din anläggning förmodligen betald och det är bara att köra på för det blir ju billigast eftersom din anläggningskostnad då är 0.

Så det är oerhört svårt att nu felinvestera i pellet. Eftersom du fortfarande (trots höjda pelletspriser) får snabba avskrivningar på pellets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.