Vi planerar att bygga ett litet fritidshus där halva huset är öppet till nocket och andra halvan har ett sovloft, vg se nedan planritning.

En kompromiss här är att vi inte har entredörr utan endast dubbla balkondörrar 1800 mm.

Hur tror forumets medlemmar att en sådan lösning fungerar med avseende på säkerhet, slitage mm?

Tack!


Planritning av ett litet fritidshus med öppet till nocket och sovloft, samt dubbla balkondörrar istället för entredörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget vidare, är nog det enkla svaret. Det är nog bättre med vanlig dörr och fönster på vardera sida istället.
Varför så stort badrum förresten, i ett så litet hus? Det verkar möjligt att få in en liten entré plus ett litet duschrum på den ytan.
 
Nej vi är inte övertygade om att enbart balkongdörrar är bra men såg ingen annan bra lösning.

BRa ide med badrummet -det är lite väl stort. En möjlighet vore kanske att flytta tvättställ till höger om toaletten och flytta ner innerväggen en bit.

Något annat som ser opraktiskt el märkligt ut med planritningen?
 
Helglasad ytterdörr+fast fönster i samma storlek.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Ett tips om ni kliver in direkt i vardagsrummet är att lägga ett bra lättstädat golv. I varje fall det lilla området där ni kommer in. Ingen parkett eller oljat trägolv. Kanon med dammsugare som står i hörn typ Dyson som man lätt suger upp grus mm.
Ingen erfarenhet av att ha altandörr som ytterdörr. Kan det bli mycket slitage på altandörrarna om man jämt går in den vägen? Tänker att ytterdörrar är gjorda av kraftigare material och mer isolerade liksom kraftigare handtag, lås. Fast moderna altandörrar typ Traryd kan kanske jämställas med ytterdörr.

När det gäller planritningen skulle jag byta plats på spis och kyl/frys.
 
Redigerat:
Tack för bra och konstruktiva synpunkter. Ja om vi väljer enbart balkongdörrar gäller det nog att vi anpassar dels dörren men även golv och område där man kliver in. Eftersom det framförallt är ett sommarhus kommer dörrarna ofta vara öppna så jag hoppas jag slitaget på dörrarna inte blir alltför illa ändå.

Och ja, jag ser nu att spis och kylfrys verkligen borde byta plats. Tack!
 
  • Gilla
Blåsalvia19
  • Laddar…
Får man fråga vad ni tänkt i kökshörnet mot badrummet? Är det underskåp med bänkyta eller stort jämrans hörnskafferi? Är det ett högt hörnskåp gör det nog inget om ni ställer kyl/frysen bredvid istället för spisen men om det är bänkyta kommer det hörnet bli svåranvänt.

Du nämner själv att badrummet är onödigt stort, kan hålla med om det... ;) Jag håller själv på att bli färdig med mitt badrum i stugan. Det är ca 2x1,55 meter. Okej, det är inte helt klart så vi har faktiskt inte använt det men det är bara toastolen som ska in så är det fullt "möblerat". Tror det kommer funka utmärkt. Jämfört med ditt finns inte den grå klumpen vid toastolen (vvb?) utan väggen mot sovrummet går precis vid toastolen. Dörren hamnar då såklart där spisen står. Vvb:n sitter i ett högskåp till vänster om handfatet.

Om jag var er skulle jag kanske inte göra så för ni är knappast betjänta av ett större sovrum egentligen. Snarare skulle jag flytta upp väggen mot köket 60 cm för att få in en skåpsmodul till i köket. Köksskåp och bänkyta kan man inte få för mycket av. :D
 
Vi har altandubbeldörr ut från vårt vardagsrum med vanligt ytterlås, med låsning med nyckel inne och ute. Likadan Assa cylinder som i ytterdörren och i garageporten. Ser inte att altandörren skulle vara så mycket osäkrare än en vanlig ytterdörr? Tanken är att dörren ska kunna användas som alternativ entré om vi vill hyra ut en del av huset i framtiden (nuvarande hall skulle vara del av uthyrd del).
 
  • Gilla
Blåsalvia19
  • Laddar…
Hej

Vi har ett litet fritidshus (27 kvm) med en traryd fönsterdörr (dubbeldörr) som ytterdörr. Vi är inne på vårt sjunde år med huset och slitagemässigt funkar det fint. Vi har en garderobshörna för skor och ytterkläder innanför dörren och möjlighet till avhängning är nog en förutsättning för att det ska funka tror jag. De gånger vi saknat riktigt entre är dagar när det är lerigt och blött. Det är inte så kul att då komma rätt in i det enda rummet.

Ett sätt att underlätta i de situationerna är att se till att ha någon form av tak utanför dörren så att man börja skala av sig utomhus. Ett tak är dessutom skönt när man på sommaren vill ha dörren på glänt även om det regnar.

Lycka till med huset!
 
Tack igen för jättebra synpunkter. Det är en låg bänk i hörnet bredvid spisen så vi får nog tänka efter ordentligt hur kylfrys och spis ska stå.

Badrummet är som sagt väl stort men en utmaning är att precis vid innerväggen börjar loftdelen av huset medan det är öppet upp till nock i kök/storstuga.

Bra att höra att det kan fungera med enbart balkongdörr. Ja planen är att ha skoställ och klädavhängning på väggen och i skåpet längst till höger. Vi får nog också fixa så att golvet vid balkongdörrarna är mer slitstarkt.
 
T
Ni slösar dyrbara kvm i både badrummet och sovrummet. I ett sådant där litet hus, vad skall ni med 4 garderober till i sovrummet?! Med lite planering, så borde ni där få in en entre, wc+dusch och sovrum. Skjutdörr till sovrummet är ett bra tips. I vardagsrummet så har ni ju, med tanke på den totalt sett lilla ytan, onödigt mycket golvyta som ni inte kan använda till något.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Förstår tanken att loftet är ovanför bad och sovrum. Men ni skulle ju faktiskt kunna låta köket gå in under loftet. Genom att låta väggen mellan bad och v-rum vara indragna 60 cm under loftet får ni plats med högskåp och kyl/frys under loftet i stället.
 
Så sant -jag skulle personligen acceptera den lilla asymmetri som blir om man skjuter in väggen. Nu återstår bara att övertyga min partner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.