Jag använder min B&D varmluftspicka och den är på 1 kW.

Protte
 
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Sammanfattningsvis tycker jag själv att det inte låter helt orimligt att dra en tvåfasgrupp till badrummet.

Det bästa hade ju såklart varit att dra två separata rör men om man får dra det hela i ett rör så slipper jag gärna bryta upp tak och golv.

Jag vill också säga att gruppen inte kommer att delas vid första kopplingspunkten (takdosan) utan bakom lysknappen.
 
Oavsett har jag idag stängt väggen.

@Uffe A Vill du utveckla varför du skriver att det inte är ok? Jag förstår inte hur man kan ta sig tid och svara på något som man uppenbarligen inte behärskar. Måste finnas trådar där ett allmänt tyckande passar bättre. Skaffa dig en fritidssysselsättning kanske?
 
D Derbyboy skrev:
Så man få aldrig dra två fasledare (två olika säkringar) i samma rör menar du?
Jo det får man, men då ska dom tillhöra samma grupp och det vanliga om man har en modern elcentral är att man sätter dit en tvåpolig (eller trepolig) säkring.
Det är, som sagt var, inte god elpraxis att dra fasledarna till helt olika förbrukare i ett och samma rör. Sen huruvida det finns ett absolut förbud eller om det är ok med rätt dokumentation vet jag inte...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Är det då en tvåpolig säkring 2x10a?
 
D Derbyboy skrev:
Är det då en tvåpolig säkring 2x10a?
Det kan det vara i ditt fall att de är två eller trepoliga är det väsentliga vid såna lösningar. Och ditt badrum är inte så tokigt där även om det är olika förbrukare som värmarna och uttag, belysning. Eftersom det hamnar i samma utrymme är det enkelt att dokumentera logiskt och entydigt. Annat om tre faser i en grupp matar LVP-norr, källarbelysning och några bänkuttag i köket.

Sen tror jag inte det är vettigt att kalla elläraren Uffe okunnig i de här fallen. Det är en bra utgångspunkt han har i att där det är möjligt undvika detta.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jag håller med, aldrig ok att vara spydig (som jag va tidigare). Det var dock väldigt nära att jag bröt upp taket i morse för att förlägga ytterligare ett rör. Det skapade en viss frustration när det nu visar sig att det är ok.

Ber om ursäkt @Uffe A
 
Skulle det kunna vara ett alternativ att dra endast en grupp med 2,5mm^2 eller är det inte god praxis? Tänker att det vore en förberedelse ifall 10A inte räcker att kunna gå upp i säkringsstorlek. Eller får det inte plats i röret?
 
E
D Derbyboy skrev:
Är det då en tvåpolig säkring 2x10a?
Det finns tvåpoliga, detta brukar undvikas av kostnadsskäl som sagt men du hade ju 150 kronor som brände i fickan.
 
Ver
D Derbyboy skrev:
Jag håller med, aldrig ok att vara spydig (som jag va tidigare). Det var dock väldigt nära att jag bröt upp taket i morse för att förlägga ytterligare ett rör. Det skapade en viss frustration när det nu visar sig att det är ok.

Ber om ursäkt @Uffe A
Ursäkten accepterad och hemkommen från jobbet nu så läste jag ditt tidigare inlägg skulle ge dig det svar du tidigare fick
Det är som jag hoppas du förstår inte allmänt tyckande eftersom jag har egen elfirma och dessutom jobbar som elutbildare
Den enda gången jag avsäkrar flerfasgrupper med enpoliga säkringar är vid större belysningsinstallationer som är kontaktorstyrda
Annars är det med flerpoliga säkringar för att undvika ev missförstånd som kan leda till olyckor
Dessa märks dessutom upp både på central och i gruppförteckningen
 
Tack!

Det bara snurrar nu i huvudet...enpol, tvåpol, tvåfas, trefasgrupp mm.

Kan vi komma överens om att elektrikern kommer kunna lösa det när han kommer.

Med ”det” menar jag att jag kommer kunna ta ut ungefär 3kw i badrummet. Jag har dragit fyra trådar som hänger i centralen, blå, brun, svart och jord. Trådarna är dragna i ett 20mm flexrör. I det gamla (innan renoveringen) badrummet användes kanalen till en tvättmaskin.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Om det var någon som såg mitt tidigare inlägg så bortse från detta
Mitt svar bakades in i inlägget jag svarade på
Har raderat det och postade nytt svar
 
D Derbyboy skrev:
Tack!

Det bara snurrar nu i huvudet...enpol, tvåpol, tvåfas, trefasgrupp mm.

Kan vi komma överens om att elektrikern kommer kunna lösa det när han kommer.

Med ”det” menar jag att jag kommer kunna ta ut ungefär 3kw i badrummet. Jag har dragit fyra trådar som hänger i centralen, blå, brun, svart och jord. Trådarna är dragna i ett 20mm flexrör. I det gamla (innan renoveringen) badrummet användes kanalen till en tvättmaskin.
Det gör denne säkert om det är en med kunskap och erfarenhet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.