Hej!

Min första köksplanering, (be kind), vore väldigt tacksam om någon ville bolla lite? Stram budget, önskar praktiskt men såklart också snyggt. :)

Lägenheten är 26 kvm och köksdelen är 3 x 1,19 m, med två ventiler och en ventillåda som tyvärr hindrar ganska många lösningar. Det faktum att korta väggen är 1,19 och inte 1,20 ställer givetvis till det lite också.

Vill helst ha takanslutning, då jag tycker att det är snyggast, skapar maximal förvaring, förhöjer takrymden och ser mest genuint ut, samt att man slipper dammansamling. I min ena lösning hindrar dock nämnda ventil + låda detta. Om man inte kan förlänga ventilröret? Då får man åtminstone takanslutning, även om den ytan längst upp blir "död".

Diskmaskin 45 cm vill jag ha. Nu sitter den till vänster om det smala skåpet. Hittar ingen bättre placering. Vill helst behålla placeringan av diskho, så att man slipper dra om vatten.

Vill helst inte ha det för tjockt med skåp, utan gärna lite öppna hyllplan som gör det luftigare. Fläktkåpan har jag redan, så integrerad fläkt i skåp

Golvytan för köket kommer att vara något upphöjt, troligen klinkers, pga en nivåskillnad som gör att köksgolvet måste separeras från övriga lägenhetsgolvet. Därav kan jag inte bygga ut köket på den vänstra kortsidan mer än 1,19 cm även där (se den andra planlösningen). Hyllplanen i den andra lösningen är bara som exempel, tänkte bygga vinkelhyllplan där istället.

Är det någon som kan hitta några fler kreativa lösningar/tillägg? Skulle bli så glad för lite input!
 
  • 3D-rendering av ett litet kök med grå skåp, svart bänkskiva, öppna hyllor och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skrivbordsskiss av ett litet kök med vitvaror och skåp i en 26 kvm lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kompakt kök med grå skåp, vit fläktkåpa och trähyllor i en liten lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du ladda upp några foton på ventiler med låda så det går lättare att förstå.
Hur gammalt är huset?
Vet du vad för sorts ventilation det är, typ självdrag eller mekanisk frånluftsfläkt?
Det låter ovanligt med två ventiler. Är det frånluft i båda eller är det tilluft i det ena?

L Lindane skrev:
Om man inte kan förlänga ventilröret?
Kan man ofta göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ladda upp några foton på ventiler med låda så det går lättare att förstå.
Hur gammalt är huset?
Vet du vad för sorts ventilation det är, typ självdrag eller mekanisk frånluftsfläkt?
Det låter ovanligt med två ventiler. Är det frånluft i båda eller är det tilluft i det ena?


Kan man ofta göra.
tack för svar, här kommer några bilder till, hoppas det går att förstå lite bättre :) Bigogar även en bild på hur köket såg ut innan rivning (det var alltså bara detta lilla kök, inget mer). anledningen till två ventiler är att jag har rivit en klädkammare för att utöka köksdelen.
 
  • Renoveringsfas av kök med bar väggyta, avlägsnade skåp och synliga vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsfas av ett litet kök med synliga rör och kablar samt en delvis rivet vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet, vitt kök före renovering med vita skåp, kakel och inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ladda upp några foton på ventiler med låda så det går lättare att förstå.
Hur gammalt är huset?
Vet du vad för sorts ventilation det är, typ självdrag eller mekanisk frånluftsfläkt?
Det låter ovanligt med två ventiler. Är det frånluft i båda eller är det tilluft i det ena?


Kan man ofta göra.
huset är från -54.
 
BirgitS
Du behöver prata med styrelsen om hur ventilationen ska vara nu när klädkammaren är borta. Det är viktigt att du gör på ett korrekt sätt så att ventilationen fungerar för alla i fastigheten och att det blir godkänt på nästa OVK (om inte måste du göra). Det kan vara så att den som satt i klädkammaren måste blockeras.

Det ser ut som att den gamla köksventilen har förlängts från väggen för att hamna i takanslutningen så du kan antingen fortsätta att ha den i en takanslutning eller ta bort förlängningen om du vill ha öppna hyllor. Samma sak gäller förstås den i klädkammaren om den ska vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.