Hej vi har en Thermia bergvärmepump som fungerar men Den drar hela tiden vätska så vi måste fylla på i expansionskärlet.
Inget läckage invändigt ,vi har bytt cirkulationspump men ingen skillnad. Sen luftat systemet och det blev lite bättre . Vi fyller på mer vätska den kalla årstiden.Vi får fylla på ca 1 l varje vecka I expansionskärlet men bergvärmepumpen verkar fungera
Men något fel är det.
Är det någon som haft samma problem?
 
Hej
Ja vi hade "samma problem". Det som var fel i vår Nibe från 2004 var att godset i muttrar var för klent och sprack efter tag så vi fyllde på och fyllde på tills vi anlitade ett installationsföretag som visste om felet hos Nibe och vi trodde inte heller att vi hade läcka inne i vårt pannrum då pumpen "förångade" allt läckage som alltså inte syntes inne på golv eller så. Men de bytte ett s.k. slangpaket (tror priset var ca 3 tkr för själva slangpaketet och sedan ungefär lika mycket i rep.kostnad men sedan dess har jag inte fyllt på någon gång och det är ca fem år sedan rep.gjordes. Så ett tips kan vara att "lysa inne i pumpen bland slangar och dyl för att se om ngn del ser ut att ha sprickor.

Lycka till med jakten:)
/B
 
  • Gilla
PERCY DUARTE BARRENECHEA
  • Laddar…
Hej o tack, vad menar du med ”förångade?” Blev det fuktigt i utrymmet eller så?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Nej, det enda som vi märkte var att nivån sjönk i expansionskärlet.
 
Släkting som hade Nibe fick jag hjälpa att fylla på ganska ofta. Nu har hon Thermia och det räcker att fylla på en gång per år. Ser inte heller något läckage någonstans.
 
S slurppe99 skrev:
Släkting som hade Nibe fick jag hjälpa att fylla på ganska ofta. Nu har hon Thermia och det räcker att fylla på en gång per år. Ser inte heller något läckage någonstans.
När vi fick reparerat vår Nibe så har vi inte på en femårsperiod fyllt på en enda droppe så jag gissar på att Thermian i isåfall läcker
 
Jag fyllde lite de första året, har därefter fyllt en gång på 10 år, det ska inte behöva fyllas på, då läcker det någonstans. systemet är slutet
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Pumpen går fortfarande vill nog helst se att någon kan komma på nåt som kan vara en möjlig åtgärd så den går att laga. Hoppas på fler ledtrådar vill nog inte ge upp riktigt än.
Den blev ju bättre ett tag när vi luftade då bubblade det i systemet rätt mycket.
 
Vårt expansionskärl läckte i somras ur säkerhetsventilen. Löste vi genom att byta ventil och kärl.
Inte en droppe hat läckt ut sedan dess.
Kärlet sitter utanför bvp och har således inget med thermia-BVP'n att göra.
 
Syntes läckaget? Det är torrt på golvet under expansionskärlet . Satt säkerhetsventilen inuti pumpen?
 
E Expansionskärl skrev:
Syntes läckaget? Det är torrt på golvet under expansionskärlet . Satt säkerhetsventilen inuti pumpen?
Nej inte ett spår då all läckage förångades inne i pumpen och ingen lukt heller. Men som sagt var det läckte rejält då vi fick fylla på brine ofta så jag misstänkte att vi hade läcka nere i borrhålet men som tur var det alltså inne i själva pumpen i huset
Så kolla om du kan se några spräckta kopplingar. Det syntes inte så lätt i vår Nibe förrän reparatören tog ut de trasiga kopplingarna hos oss.
 
E Expansionskärl skrev:
Syntes läckaget? Det är torrt på golvet under expansionskärlet . Satt säkerhetsventilen inuti pumpen?
I mitt fall läckte det ut ur ett spillror ned i en hink. Väldigt lätt att upptäcka.
 
Har du luft på luftsidan i expansionskärlet? Min ventil läckte så jag bytte ventil och fyllde på luft sen dess har jag inte fyllt på alls mer. Annars en gång i veckan till jag tog tag i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.