Hej igen,

Mängder av fråger dyker upp hela tiden om mitt kommande projekt.

Nu undrar jag vilket cc jag ska ha på salningen i snedtaket. Takstolarna sitter ju på cc 1200. Kan jag sätta första lagret salning på cc 1200 också, fast liggande, eller bör det vara 600. Andra lagret tänkte jag sätta på cc 600 och stående.
Dimensionerna på salningen blir 95x45 för första lagret och 45x45 för andra, alternativt 95x45 även det.

Och den andra frågan är hur jag fäster salningen. Räcker det med skrå spikning med två 4" spik i varje takstol, eller ska det vara beslag och ankar spik/skruv?
 
hej!hur ska taket isoleras?om taket sprutas,bygger man ner på dom bef takstolarna.limma reglarna o 5 tums spik eller spax skruv.plasta o glesa med 28*70 eller 34*70 på cc 300 4 tum spik.sist använde vi den kraftigare läkten på grund utav att isoleringen va ca 350.sprutar dom med lite luft i, blir det tungt då är det bättre med dom kraftigare glesen.många tycker nog att detta va att ta i?vill man lägga spottar i
taket, rek jag o göra detta efter sprutningen.resultatet på sprutningen blir bättre.ska du betälla tokstolar?låt dom spika på direkt då .
 
Nej jag ska inte spruta. Jag tänkte sätta skivor, och sätta dom korsvis. Därför ska jag sätta upp liggande salning på takstolarna.

Sedan blir det ett lager till utan på det med stående salning. Där ska jag sätta cc600 men det är mellan lagret, det liggande, jag frågar efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.