Köpte sista juli '18 ett spa.
i julas slutade den värma, alltså 2 år och 5 månader senare.

Nu kan det vara så att det kan kosta upp emot 7' att byta någon komponent.
Är det rimligt? Vill inte hänga ut någon än, men tycker det är katastrof. I bästa fall kan det bli billigare, beroende på vad som är itu.

Kan man ta detta på hemförsäkringen tro?
3 års reklamationsrätt har man ju, men svårt att bevisa för mig även om jag inte anser att jag kan göra något fel med just de inbyggda delarna, handhavandemässigt alltså.
 
Hänger väl på vad som är trasigt(?) Har det frusit sönder något pga strömavbrott kan du nog glömma det. Om inte hade jag nog prövat att få det till ett garantiärende, men beror på vad som är fel.
 
Antingen värmaren eller spapacken enligt butiken.
Frusit har det inte. Knappt varit minus i Skåne (förrän nu i dagarna).
 
Är det samma "butik" som du köpt spabadet på ? Om så är fallet, tar det inte detta på spontan goodwill ? Vad gavs för garantier när du köpte det(ibland ger de ju längre frivilliga garantier på hela/delar)
 
Ja, den är reklamerad dit den är köpt.
Nej, de verkar inte speciellt öppna för att hjälpa till. 2 års garanti på innanmätet (pumpar etc.) och den har gått ut.
 
Jag hade informerat butiken om att jag kommer reklamera detta via någon lämplig kanal, kanske det räcker för att få dem att ändra mening. Skriv det i vänlig, hövlig och saklig ton, (hota INTE med att hänga ut dem på något forum) så framstår du inte som en tokpanna (ingen vill hjälpa en arg galning). ;)
 
Lämplig kanal?
 
Men meddela butiken först att du tänker göra detta, det kanske räcker så... Kolla också om tillverkaren av spaet kanske ger en längre "fabriksgaranti", de kanske har en mer välvillig inställning än butiken.

Annars finns det råd att få här:

https://www.arn.se/konsument/


På ett annat OT spår, men med samma tanke: Som exempel brukar jag bara fylla i formuläret om betalningsföreläggande och skicka till dem som är skyldig mig pengar. Brukar inte behöva skicka in till Kronofogden, gäldenären fattar vad som är på väg att hända...

Ett annat tips vid reklamationer, gör det personligen i butiken. Det är mycket lättare för någon att följa reglerna och bara säga nej via mail.

Står man framför dem så är sådant mycket svårare för dem, Fråga exvis om "det känns rätt" till personen bakom disken att inte ta ansvar för en "kvalitetsprodukt" som bara håller 2 år och 5 månader.....Är det en normal människa kan han inte göra annat än att hålla med.(y) Ett litet steg åt rätt håll, nämligen ditt haha
 
Redigerat:
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Nu har jag snart avslöjat vad det är, men tillverkaren har andra garantier som du säger. Men de har också olika märken vilket gör det osäkert om det är samma garantier på alla serierna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.