Hej!

Ni som har övergång mellan parkett o klinker i köket eller så...

Jag är lite nyfiken på hur ni har löst övergången mellan parkett o klinker?
Köpte ni såndär "T" formad list i byggvaruhuset eller hittade ni på nån annan snygg lösning?Snickrat ihop själv? Skulle gärna få lite tips!

Jag är även intresserad av att veta hur ni har gjort för att dölja springan mellan parketten o dörrkarmen? Tycker att det är så fult med såndär metallbit de säljer i affären......

:) tack!
 
Hej.

Angående springa mellan parkett o dörrkarm så sågade jag av dörrkarmen längst ned och sköt in golvet.

Ankan
 
  • 20060305_00010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rasmus Johansson
  • Laddar…
Förekommer någon höjdskillnad?
Om inte; Mjukfog.
 
Hej!

Ankan, det var snyggt som ni hade gjort det. Jag var dum nog och inte tänkte innan jag började för det är definitivt snyggare utan dörrkarm (för vi har igen dörr där ändå)

Illunion, det är ingen nivåskillnad. Vad är mjukfog??
 
  • Gilla
KevKev
  • Laddar…
Mjukfog är en fog som tar upp rörelser. Till exempel silikon och akrylatfogmassa (latexfog). I ert fall är det nog silikon som kan bli aktuellt.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Oj! det här med mjukfog! Man ser juknappt att det "är" en kant. Det blir en vända till byggmarknaden imorgon! Tack för tipsen o bilderna !
 
Nu blir jag lite osäker på det här så plockar upp tråden.

När man mjukfogar, så "täcks/döljs" inte kanten på parketten/klinkeln, eller hur?
Så om man inte har fixat kanten på parketten så den är snygg, då är det inte så lämpligt alternativ eller?
 
miis: nej precis, mjukfogen fyller ju bara mellan så är inte kanterna fina och fria från flis så är det inte ett estetiskt optimalt alternativ att endast mjukfoga...
 
Silikon är ett jäkla skit. En gång silikon, alltid silikon pga silikonsmitta. Inget annat fäster efter det.

Det finns bättre mjukfogar än silikon, tex sikaflex eller tekton. Alla dessa limmar astronomiskt mycket bättre än silikon och kommer sitta kvar för evigt. Silikon släpper tämligen snart, åtminstone från träet.
 
Helt klart mjuk fog!

Jag tog marinteknik, hitta ingen anna som va svart!

MVH Linus
 
  • IMG_0726.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.