Hej!

Jag skall precis börja att renovera ett barnrum på ca 12 m2 (3,5 x 3,5). Golvet i rummet knarrar mer än normalt så jag tänkte slita upp det och se vad som kan göras. I och med att jag skall slita upp golvet funderar jag direkt på om jag inte skall lägga in vattenburen golvvärme i det och på så sätt bli av med elementet som står i mitten av ena väggen, under rummets enda fönster. Då rummet ligger på markplan och huset är ett enplanshus med källare så har jag alltså inget som helst isoleringsbehov. I källaren under barnrummet ligger dusch/bastu utrymmen och våningarna är åtskilda med betong på 10-12 cm. På betongen ligger träreglar och därefter spånskivor och golv (idag en ful...blå...plastmatta).

Min första fråga är: Är det här helt korkat att göra över huvudtaget? Elementet som sitter i rummet idag täcker alla värmebehov och är, vad jag har kunnat lästa mig till, mer ekonomiskt..även om den vinsten må vara marginell (kan tilläggas att det är bergvärme som värmer allt idag). Men att få bort elementet och istället ersätta det med värmeslingor vore ju väldigt estetiskt och skulle definitivt öka komforten. Golvet är inte kallt idag då det är en källare under men visst saknar man det ljumma golvet. Nytt golv skulle då vara ett trägolv, vilandes på spånskivor (med skårade värmeslingor eller liknande). Resten av huset har enbart radiatorer idag så detta skulle vara enda rummet med golvslinga.

Alltså frågan igen: Är detta korkat på något sätt? Är det bökigt att göra detta själv? Kan man ersätta radiatorn med en liten shunt med cirkulationspump & termostat (eller vad nu detta kallas)? Är risken för kallras stor när man plockat bort radiatorn? En barnsäng kommer att stå precis bredvid fönstret så ett eventuellt kallras vore inte särskilt önskvärt :/ Kan någon ge en grov uppskattning vad man kan räkna att ett sådant kalas skulle kunna kosta?

Ja, det var många frågor och en något knölig beskrivning men jag hoppas några kan bistå med några kommentarer/idêr.

Tack på förhand
 
En liten fråga bara, ska du lägga trägolv i badrummet? Eller missförstår jag nu?
 
Inte korkat på något sätt, många som gör så just i badrummet men då har dom tänk använda klinkers istället, verkar som du tänker ha trägolv? Hoppas du tänkt beklä det med nåt.
Om du inte har någon värme på på sommaren kan jag rekommendera Uponor ElPush 12. Mer info finnes här: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=786
 
Han skriver BARNrum inte BADrum.

Risken för kallras ökar ju förstås när du tar bort radiatorn, vad har du för kvalité på fönstret?
 
Hehe, lustigt att både jag och Theclan läste fel. Antagligen för att man tänker golvvärme-badrum på något vis. Sorry :)
 
BARN rum var det ja. INTE badrum :) Ledsen att jag skrev det, då jag förstår att det är lätt att läsa fel och misstolka i just detta forum, där många frågor rör just badrum. Men nu gäller det alltså ett vanligt rum där en 3 åring skall vistas. Det är ett 2-glas fönster i det rummet så kvalitên kunde vara bättre (även om den inte är dålig). Men på sikt lär det bytas till 3-glas, dock inte ännu på några år. Varför jag frågar ifall detta är korkat är främst at två anledningar:

1. Om man lägger golvvärme i ett 2-plans hus så brukar det väl nästan alltid vara på bottenvåningen där golven är kallast. I mitt fall är golvet inte kallt då det är på den andra våningen (markplan i mitt fall, om man nu ser källare som våning 1). Jag vill endast göra det av praktiska/komfort skäl.

2. Är det klokt i att göra endast ETT rum med vattenburen golvslinga och ha resterande rum värmda utav radiatorer? Kan detta ställa till problem för värmepumpen och/eller golvvärmen? Alltså, lämpar sig en sådan kombination (bergvärme, golvslinga & radiatorer i samspel) eller är det en hel del strul för att få till bra?

Blev ännu rörigare frågeställnig nu va? :)

Men fortfarande gäller det ett BARNrum, småfolket, ni vet...som man brukar skika åt hela tiden ;)
 
Bergvärme och golvvärme går bra ihop då golvvärmen är ett lågtemperatursystem.

Se barnrummet som början på en långsiktig övergång till golvvärme.
Fönstret går att komplettera med en tredje ruta till dess ni byter till treglas.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.