Hej,

Undrar lite om det är möjligt att mura upp en pool med lecablock? om så är möjligt, vad ska man använda för att få den tät så nte vattnet rinner i ur?

Tacksam för svar!
 
stelin skrev:
vi byggde med lecablock och använde något som heter Thoroseal i flera lager och funkat perfekt


Sten
Är det billigare/bättre att bygga själva med det?fördelara/nackdelar?
Har du bilder :p
 
  • Gilla
Robbyy
  • Laddar…
Billigare är det inte nu i alla fall. Det finns så många olika
leverantörer och utformningar så jag tycker inte att det är lönt. Vår pool gick på drygt 220´med allt men då är den byggd för att hålla länge och minimal skötsel.

Skall ta fram ett foto senare
 
Kan intyga att stelins pool är mkt badvänlig !!! :):)
 
Bygga egen pool låter intressant. Jag räknade grovt på vad själva botten och väggar kunde gå på om man utförde allt själv. Utförande i gjuten 20 cm platta och 25 cm leca väggar. Platta 6 x 4 ca 10000, väggar 2,0 m runtom 10000. Isolerad utifrån med 100mm cellplast. 3000. Armering + murbruk + diverse annat till väggar 7000. Summa 30000 grovt räknat.
Resten (antagligen det dyraste) kanske andra som byggt kan fylla på med pris på.
 
Tänk på att ta reda på vilka dimensioner som behövs!
Särskilt för en betongpool med kakel som ska överleva vår Svenska vintrar.

Vi pratade med ett flertal poolleverantörer när vi byggde för fem år sedan. Och en betongpool med kakel skulle kosta minst 500tkr om den ska hålla.
Vi byggde Folkpool efter div övervägande och förhandlande.

Om ni har tänker ha poolduk/liner så är det inte lika noga med dimensioner. Då fungerar även lecablock bra. Det har jag bekanta som använt utan problem.

/Fredrik
 
Vad kostar övrigt material till poolen (förutom betong och liner)?


Filter, pump, belysning, m.m

Vad ska jag tänka på / inte missa?

Finns bra poolutrustningspaket?
 
Hej,

Vi har byggt vår pool i frigolitblock (stora legoklossar) som sedan fyllts med armering och betong. Vi valde att köpa en trappa till, många som ångrar sig att de valde stege.
Liner kan man få i många olika färger och mönster förutom de traditionella, titta på www.europools.se

/Christina
 
Hej,

Jag tror också på metoden med cellplastformar som man sedan gjuter i. Med denna metod får man en pool som varken rostar eller ruttnar. Den blir också isolerad vilket hjälper att hålla nere uppvärmningskostnaderna.

Jag var inne på att bygga en pool med lecasten först men har släppt den tanken eftersom det är svårt att få poolväggarna helt jämna, minsta lilla ojämnhet kommer att synas.

Kolla på http://www.poolstore.se de beskriver hur man bygger en sådan pool.
 
:-? Hej!
Jag undrar hur mycket man bör budgetera för att bygga en pool utomhus med måtten 4x8, ungefär?
Tack på förhand
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
Vad har du tänkt dig för pool? Det finns olika ramar, former, djup, tillbehör som ex. trappa, poolskydd, ev. värme till poolen.
Har du plan eller lite sluttande mark? Nedgrävd eller ovan mark?
Ska du göra allt själv, ex rörkrökeriet?
1 000 fråger. ;)
Det finns egentligen inget tak, det beror på vad du vill ha.
Nedgrävd bra pool från ca. 100 000:-

Du kan komma undan billigare om du väljer en ovanmarkare och sänker ner den i marken och inte återfyller runt, utan trädäckar in den.

Kika lite här så får du ett hum om vad som finns i poolväg. :)

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170
 
Jag skulle också vilja ha pool men det kostar ju skjortan!
Jag fattar inte hur folk har råd?? :-?

Men är det inte mycket arbete om man skaffar pool? Det är väl inte bara att ligga och plaska och må bra? :)
 
  • Gilla
Tobiasob91
  • Laddar…
Vad kan man tänka sig att en pool kostar då? Med arbete och allt?
Den behöver inte vara så fruktansvärt stor, kanske 3x3 m?

Men hur har alla råd med pool? Tar ni lån eller sparar ni eller är ni bara "rika"? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.