Ja det är ju planen att kolla med dom och några till. Och ja de kanske inte avråder oss till bergvärme trots att de avrådde grannen. Den firman installerr ju både och så de borde ju veta en del. Samt att de är uppskattade på området sen länge.


Så om jag skaffar en till luftluft så kan jag ha den på marken tex vid väggen mellan kök och vardagsrum nere och dra innerdelen till övervåningen?

Här verkar ju inte värmen gå uppåt då nedervåningen är varmast så därför jag även funderat på kamin på övervåningen
 
Men sådär på 10 tusenlappen vad kan allt tänkas gå på?
Bergvärme
Luftvatten oavsett tvättstuga eller förråd
Luftluft gånger två tre
Solceller
Kamin
Vad mer?

Försöker klura ut om byte av uppvärmning är 1, 3 eller 5-10 år bort
 
T Takfönster skrev:
Och ja de kanske inte avråder oss till bergvärme trots att de avrådde grannen.
Om många i samma område har bergvärme så blir berggrunden lite kallare. Men det innebär inte att bergvärme inte funkar, utan bara att man får lite lägre energiuttag från berget vilket vanligtvis kan kompenseras genom att man borrar lite längre.
Det finns också möjlighet att grada (vinkla) borrhålet lite grann så att centrum hamnar t ex under huset så långt ifrån grannarnas hål som möjligt. Så även om toppen på hålet måste ligga nära tomtgränsen/grannens hål är det inte kört.

Kontakta en bra firma som räknar på det hela utifrån förutsättningarna.
 
Har följt tråden nu några dagar men inte kommit runt till att svara i den. Vi sitter i väldigt snarlik sits, 1½ plans villa med direktverkande el, mekanisk frånluft och en LLVP i trappan som står för den mesta av uppvärmningen. Till detta ska nämnas att vi har ett nybyggt garage/verkstad på 40m2 som snart behöver värmas (värms tillfälligt med litet element).

Största problemen som vi har med vår nuvarande situation är att så fort temperaturen går ner mot nolla så sticker energiförbrukningen iväg (då LLVP inte räcker till och radiatorerna börjar värma). En annan aspekt är att vi får sjuka kallras vid all tilluft och dåligt drevade dörrar/fönster. Samt åtminstone vår LLVP är fantastiskt bullrig.

Har läst mängder med trådar här på byggahus och andra forum samt varit i kontakt med kommunens energirådgivare. Efter att ha summerat och viktat ihop allt jag har läst och hört har jag kommit fram till följande handlingsplan:

Steg 1, installera FTX aggregat och behålla LLVP som huvudsaklig värmekälla. Tänker göra installationen själv, installera aggregatet på vinden, använda befintliga frånluftskanaler och dra nya tilluft i garderober/kattvind. Denna lösning kommer inte lösa uppvärmning för garaget, den störiga LLVP:n blir kvar. Däremot ökar komforten avsevärt då vi får jämnare temperatur, bättre värme återvinning (vi kan hålla högre temperatur) och vi blir av med alla kallras. Då vi gör arbetet själv uppskattar jag att det landar på 50-70kkr

Steg2, installera LVVP i anslutning till garaget som kan förse golvvärmen i den plattan med vatten samt koppla in vattenbatteri till tilluftskanalerna i huset så att den tillförda luften förser huset med värme. Min förhoppning är att vi då kan pensionera vår LLVP och endast ha kvar den till när det blir riktigt varmt ute, eller köra som AC på sommaren. Eventuellt så behöver det kompletteras med fler vattenradiatorer i rum som är extra utsatta, men målet är att majoriteten av värmen ska komma via tilluften. Investeringskostnaden för detta är jag lite mer osäker på, beror på vad det blir för LVVP, om den även ska generera varmvatten, etc. men tippar på 100-150kkr.

Värt att tillägga är att vi bor i södra Sverige, så bergvärme är inte ett alternativ för oss, och antalet dagar med temperaturer under nollan per år är inte många. Sen har vi i dagsläget ganska låg energiförbrukning, men vi vill göra dessa ändringar för att öka komforten så att vi har en jämn och behaglig temperatur (och inte som nu, 19 grader i vardagsrum/sovrum och 16-17 grader i sovrummen). Ekonomiskt kommer vi nog aldrig räkna hem det (bortsett från värdeökning på huset då kanske). Det mest ekonomiska hade nog varit att installera fler och ny LLVP, de är billiga och riktigt effektiva. Men de är så fantastiskt störiga och fula så jag vägrar!
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har följt tråden nu några dagar men inte kommit runt till att svara i den. Vi sitter i väldigt snarlik sits, 1½ plans villa med direktverkande el, mekanisk frånluft och en LLVP i trappan som står för den mesta av uppvärmningen. Till detta ska nämnas att vi har ett nybyggt garage/verkstad på 40m2 som snart behöver värmas (värms tillfälligt med litet element).

Största problemen som vi har med vår nuvarande situation är att så fort temperaturen går ner mot nolla så sticker energiförbrukningen iväg (då LLVP inte räcker till och radiatorerna börjar värma). En annan aspekt är att vi får sjuka kallras vid all tilluft och dåligt drevade dörrar/fönster. Samt åtminstone vår LLVP är fantastiskt bullrig.

Har läst mängder med trådar här på byggahus och andra forum samt varit i kontakt med kommunens energirådgivare. Efter att ha summerat och viktat ihop allt jag har läst och hört har jag kommit fram till följande handlingsplan:

Steg 1, installera FTX aggregat och behålla LLVP som huvudsaklig värmekälla. Tänker göra installationen själv, installera aggregatet på vinden, använda befintliga frånluftskanaler och dra nya tilluft i garderober/kattvind. Denna lösning kommer inte lösa uppvärmning för garaget, den störiga LLVP:n blir kvar. Däremot ökar komforten avsevärt då vi får jämnare temperatur, bättre värme återvinning (vi kan hålla högre temperatur) och vi blir av med alla kallras. Då vi gör arbetet själv uppskattar jag att det landar på 50-70kkr

Steg2, installera LVVP i anslutning till garaget som kan förse golvvärmen i den plattan med vatten samt koppla in vattenbatteri till tilluftskanalerna i huset så att den tillförda luften förser huset med värme. Min förhoppning är att vi då kan pensionera vår LLVP och endast ha kvar den till när det blir riktigt varmt ute, eller köra som AC på sommaren. Eventuellt så behöver det kompletteras med fler vattenradiatorer i rum som är extra utsatta, men målet är att majoriteten av värmen ska komma via tilluften. Investeringskostnaden för detta är jag lite mer osäker på, beror på vad det blir för LVVP, om den även ska generera varmvatten, etc. men tippar på 100-150kkr.

Värt att tillägga är att vi bor i södra Sverige, så bergvärme är inte ett alternativ för oss, och antalet dagar med temperaturer under nollan per år är inte många. Sen har vi i dagsläget ganska låg energiförbrukning, men vi vill göra dessa ändringar för att öka komforten så att vi har en jämn och behaglig temperatur (och inte som nu, 19 grader i vardagsrum/sovrum och 16-17 grader i sovrummen). Ekonomiskt kommer vi nog aldrig räkna hem det (bortsett från värdeökning på huset då kanske). Det mest ekonomiska hade nog varit att installera fler och ny LLVP, de är billiga och riktigt effektiva. Men de är så fantastiskt störiga och fula så jag vägrar!

Vart i anslutning till garaget tänkte du installera luftvattenvärmepump? Hur sitter ditt garage i förhållande till huset?
Just nu funderar jag på om det går att sätta inomhus delen i tvättstugan och dra till utomhusdelen genom garaget på något vis. Men vill ändå få plats med bilen där samt att jag skall kunna stå upprätt så rör i taket kanske kan förstöra.
 
T Takfönster skrev:
Vart i anslutning till garaget tänkte du installera luftvattenvärmepump? Hur sitter ditt garage i förhållande till huset?
Just nu funderar jag på om det går att sätta inomhus delen i tvättstugan och dra till utomhusdelen genom garaget på något vis. Men vill ändå få plats med bilen där samt att jag skall kunna stå upprätt så rör i taket kanske kan förstöra.
Eftee
T Takfönster skrev:
Vart i anslutning till garaget tänkte du installera luftvattenvärmepump? Hur sitter ditt garage i förhållande till huset?
Just nu funderar jag på om det går att sätta inomhus delen i tvättstugan och dra till utomhusdelen genom garaget på något vis. Men vill ändå få plats med bilen där samt att jag skall kunna stå upprätt så rör i taket kanske kan förstöra.
Nu skiljer sig mitt fall en del från ditt då jag har fristående garage, men kanske kan vara till hjälp ändå. Ser ut ungefär såhär (orange är ute/inne-del, blått är värmerör):
Schematisk bild av hus och garage med markerade värmerör och position för ute/inne-delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planerar att ställa utedelen så långt bort som möjligt från huset och uteplats, så att den stör så lite som möjligt. Sen har jag förberett med rör i plattan som går mellan innedelen och utedelen (2x LK 32mm PEX RiR). Sedan en isolerad värmekulvert in till huset (Maxitherm 2x32+1x28+1x22, två rör för värme och ett för varmvatten samt varmvattencirkulation).

Nu hade jag ju lyxen att garaget är nybyggt så all rördragning kunde förberedas innan den göts. T.ex. ligger de tilltänkta rören för inne/utedel väl isolerade mellan isoleringslagerna i plattan. För att gå in allt i huset så borrade jag ett 160mm hål snett ut igenom kantbalken på plattan, sen drog vi in kluverten igenom det hålet (det var en ordentlig brottningsmatch kan jag säga). Har inte helt löst hur jag ska lyckas få värmerören vidare in i huset, men det lutar åt att dra dem i mellanbjälkslaget och isolerade kattvindar, återstår att lösa ;)

Så i ditt fall borde et inte vara omöjligt att få till en bra rördragning, gäller bara vara lite uppfinningsrik och ha bra koll på konstruktionen (av garget i ditt fall), går det t.ex. att dra rören i takbjälklaget?.
 
Menar du såhär? Platt garagetak förresten eller Ah 3-5% lutning.
De gröna är bilen
 
  • Enkel skiss av husplan med garage, förråd, tvätt och kök, markerad "bil" i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Då är det ju gas-ledningar vi pratar om.
Vatten är minst lika bra bärare av energi som gas. De flesta installationerna i Sverige har vatten i rören mellan enheterna. De med vatten har normalt lite bättre effekt. (Du kan jämföra tex Mitsubishi package o gas modeller).
 
T Takfönster skrev:
Menar du såhär? Platt garagetak förresten eller Ah 3-5% lutning.
De gröna är bilen
Ska erkänna att jag killgissar lite nu, men det kluriga med att dra rören i taket på garaget är att den högsta punkten på rören blir uppe i taket, vilket förmodligen ställer till det då luft kommer samlas där och det blir svårt att avlufta. Möjligt att split-system hanterar det då man drar ett vakuum på rören innan man fyller med gas/vätska.

Noterade att du tidigare i tråden skrev "förrådet som är ett trappsteg upp", antar att det är relativt garaget. Så en möjlig lösning är att dra rören under "trappsteget" mellan garage och förråd:
Schematisk planritning som visar rördragning i taket mellan garage och förråd över trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s. rören följer garagets vägg och smyger sig under eventuella trappsteg så att man inte snubblar på dem.
 
Det kanske kan funka. Inte förstått riktigt vad grejen är med förrådet. För det är inte ett trappsteg upp ordagrant utan mer att plattan till de är högre så de blir ett steg upp från garaget. Men när hur och varför det är så eller om de ens ska vara så vet jag inte. Funderat på om de kan ha med golvbrunn i garaget att göra. Med översvämningar osv som inte ska nå förrådet

Blir väl en jättekostnad att på något vis modifiera garagetaket så allt får plats så detta skulle ju underlätta.
Är 210 lång ochså så hänga saker i taket lockar inte även om jag är van vid att ducka då källaren i hyresrätten hade rör i taket
 
Är detta helt orealistiskt? Att dra rören högst upp i köksskåpen?
Har fönster och dörr på altan sidan men de kanske går att modifiera. Samt att altanen är inglasad men har ändå renovering behov så kan ju gå att riva och ev flytta en bit.

Går även ventilation från köket till tvättstuga längs med garage förrådsväggen
 
  • Schematisk planlösning som visar kök, tvättstuga, garage, förråd och inglasad altan med markerade rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på vad mer som kan behövas.

1? Går det att ordna vattenburet och sätta en luftvatten i garage eller förråd och dra allt till huset? Kommer de även värma upp garage och förråd?

2? Luftluftvärmepump i garage/förråd samt behålla den inne och eventuellt en till

3? Behålla direktverkande el och ha solceller på taket och solslinga (heter de så) till varmvatten

4? Pellets eller vedspis kamin och behålla Luftluftvärmepump inomhus? Och Luftluftvärmepump i garage?

5? Något annat förslag? Eller ge upp?

Missade att rita in dörrar i ritningen[/QUOTE]


Utökar min fråga lite till.

Jag vill gärna ha bergvärme men med tanke på tidigare info så tvivlar jag på att de går.
Kan nog få ihop ca 250tusen på 3 år med sparande och ev lån till.

Men vad hade ni gjort och vart hade ni placerat allt? Både vad gäller bergvärme luftluft, luft vatten kaminer kökspanna vedspis pellets panna osv osv typ allt som har med uppvärmning och göra förutom en eldtunna och värma händerna vid eller flytta.
Vid är utan skorsten men det kan väl ordnas
 
T Takfönster skrev:
Det kanske kan funka. Inte förstått riktigt vad grejen är med förrådet. För det är inte ett trappsteg upp ordagrant utan mer att plattan till de är högre så de blir ett steg upp från garaget. Men när hur och varför det är så eller om de ens ska vara så vet jag inte. Funderat på om de kan ha med golvbrunn i garaget att göra. Med översvämningar osv som inte ska nå förrådet
Är förrådet i samma nivå som huset? Då kan det väl vara för att få det i samma nivå som resten av huset, medans garaget behöver ligga i samma nivå som huset för att få in bilen.


T Takfönster skrev:
Blir väl en jättekostnad att på något vis modifiera garagetaket så allt får plats så detta skulle ju underlätta.
Är 210 lång ochså så hänga saker i taket lockar inte även om jag är van vid att ducka då källaren i hyresrätten hade rör i taket
Om taket är konstruerat av takbjälkar så borde det inte vara något större ingrepp att plocka ner några av gipsskivorna för att dra rören uppe i bjälklaget. Dock blir det ju problem med eventuell avlutning av rören.
T Takfönster skrev:
Är detta helt orealistiskt? Att dra rören högst upp i köksskåpen?
Har fönster och dörr på altan sidan men de kanske går att modifiera. Samt att altanen är inglasad men har ändå renovering behov så kan ju gå att riva och ev flytta en bit.

Går även ventilation från köket till tvättstuga längs med garage förrådsväggen
Tänk på att ute-delen kan vara ganska störig, så jag skulle nog undvika att placera den vid en uteplats/altan. Du får ju även utmaningen med avluftning av rören även här, d.v.s. rören går högre än både utedel och innedel.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Funderar på vad mer som kan behövas.

1? Går det att ordna vattenburet och sätta en luftvatten i garage eller förråd och dra allt till huset? Kommer de även värma upp garage och förråd?

2? Luftluftvärmepump i garage/förråd samt behålla den inne och eventuellt en till

3? Behålla direktverkande el och ha solceller på taket och solslinga (heter de så) till varmvatten

4? Pellets eller vedspis kamin och behålla Luftluftvärmepump inomhus? Och Luftluftvärmepump i garage?

5? Något annat förslag? Eller ge upp?

Missade att rita in dörrar i ritningen

Utökar min fråga lite till.

Jag vill gärna ha bergvärme men med tanke på tidigare info så tvivlar jag på att de går.
Kan nog få ihop ca 250tusen på 3 år med sparande och ev lån till.

Men vad hade ni gjort och vart hade ni placerat allt? Både vad gäller bergvärme luftluft, luft vatten kaminer kökspanna vedspis pellets panna osv osv typ allt som har med uppvärmning och göra förutom en eldtunna och värma händerna vid eller flytta.
Vid är utan skorsten men det kan väl ordnas[/QUOTE]

Varför göra allt så komplicerat.

Jag arbetar själv som energirådgivare.

En extra luft luft värmepump på övervåningen löser hela problemet. Kostnad ca 20k och ger också större flexibilitet i driften.

Herregud du kan inte låta barnen frysa. Det är alltid mer lönsamt att värma med LLVP än med elradiatorer. De ska vara avstängda.

Eventuellt krävs dessutom en större LLVP på ca 8 kW i entréplan men tror inte att det är nödvändigt.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Utökar min fråga lite till.

Jag vill gärna ha bergvärme men med tanke på tidigare info så tvivlar jag på att de går.
Kan nog få ihop ca 250tusen på 3 år med sparande och ev lån till.

Men vad hade ni gjort och vart hade ni placerat allt? Både vad gäller bergvärme luftluft, luft vatten kaminer kökspanna vedspis pellets panna osv osv typ allt som har med uppvärmning och göra förutom en eldtunna och värma händerna vid eller flytta.
Vid är utan skorsten men det kan väl ordnas
Varför göra allt så komplicerat.

Jag arbetar själv som energirådgivare.

En extra luft luft värmepump på övervåningen löser hela problemet. Kostnad ca 20k och ger också större flexibilitet i driften.

Herregud du kan inte låta barnen frysa. Det är alltid mer lönsamt att värma med LLVP än med elradiatorer. De ska vara avstängda.

Eventuellt krävs dessutom en större LLVP på ca 8 kW i entréplan men tror inte att det är nödvändigt.[/QUOTE]


Klart barnen inte fryser. Elementen startas ju i det läget. Detta är temperaturen som blir när de inte är hemma. Tonåringar så jag kan ibland ha flera dygn på mig att mäta graderna utan elementen på.

En större luftluft är ochså en tanke jag haft men vårat sovrum är inärheten
och rummet vid hallen blir så varmt att vi inte använder de till annat än förråd då det är outhärdligt varmt.
Funderat på enklare lösningar med som airmove och kaminer.
Men frågar ju som sagt här för jag inte vet vad som kan bli bäst. Det är väl dels det detta forum är till för??? Eller är okunniga och frågvisa inte välkomna?

Jag är för övrigt missnöjd med takutsprång till garaget. Att bygga ut det kanske kan vara ett sätt att få plats med diverse rör till luftvatten så den kan gå från garage och till tvättstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.