Hej,

har ett Älvsbyhus från 2009. I ett av sovrummen finns en lucka för att ta sig ner i krypgrunden. Nu har vi beslutat att tapetsera samt lägga nytt golv i rummet. Hur göra med luckan? Just nu är det plastmatta på golvet, själva luckan har man bara skärt upp i plastmattan med kniv så det finns ingen ram runt eller så.

Jag har tänkt såhär:
Eftersom luckan är sågad med fri hand så är det inga raka kanter. Om jag vill ha ram runt måste jag såga runt först så att den får hyffsat raka kanter samt byta ut själva luckan mot en ny. Därefter lägga en ram runt luckan och det nya golvet fastlimmat mot den.

Tänker jag fel eller finns det något bättre förslag? Hur har ni andra gjort med samma problem?

Otroligt slarvigt av Älvsbyhus att man gjort en sådan lucka.... blir så irriterad av extra jobbet i onödan.
 
Går det inte att såga upp en ny lucka på nåt mer dolt ställe och bygga över den gamla?
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
A
Skruva en ram runt luckan av metallister som täcker springan,är väl vanligast:)

Metallram monterad på ett trägolv runt en osynlig lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det inte att såga upp en ny lucka på nåt mer dolt ställe och bygga över den gamla?
Ja, absolut, nu vore det ju enkelt att flytta på den när vi ändå ska byta golv, dvs flytta till ett annat ställe i samma rum. Just nu är den på ett ganska dumt ställe, hamnar som precis under skrivbordet i rummet, skulle kunna flytta den till andra sidan, där finns bättre plats.
 
Handyman 1 skrev:
Skruva en ram runt luckan av metallister som täcker springan,är väl vanligast:)

[bild]
Ja, ungefär så hade jag tänkt att göra. Har ni limmat fast golvet i luckan så att den sitter på plats?
 
  • Gilla
margam och 2 till
  • Laddar…
A
H HeadQuaker skrev:
Ja, ungefär så hade jag tänkt att göra. Har ni limmat fast golvet i luckan så att den sitter på plats?
Ja,limma eller fäst på annat sätt(spik,skruv):)
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
harry73
Vi har ett Hjältevadshus med krypgrund och vi har tillgång till krypgrunden utifrån
Ni kanske har möjlighet att skapa en ingång genom grundmuren?
 
harry73 harry73 skrev:
Vi har ett Hjältevadshus med krypgrund och vi har tillgång till krypgrunden utifrån
Ni kanske har möjlighet att skapa en ingång genom grundmuren?
Allt är ju möjligt men i detta fallet så blir det väldigt svårt. Jag tror jag håller mig till luckan inomhus.
 
Man kan flytta luckan till t ex nån platsbyggd garderob, förråd eller klädkammare så den inte är mitt i ett möblerat rum.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
LB-hus brukade ha sin lucka under spisen.
 
useless useless skrev:
Man kan flytta luckan till t ex nån platsbyggd garderob, förråd eller klädkammare så den inte är mitt i ett möblerat rum.
Ja, garderob isåfall. Får titta om det är möjligt. Tvivlar starkt att jag har den möjligheten men det vore ändå det snyggaste.
 
Immobil Immobil skrev:
LB-hus brukade ha sin lucka under spisen.
Vi har häll med skåp under, inte möjligt hos oss.
 
Luckan som den ser ut idag. Rummet är mitt kontor, luckan sitter precis under hörnet av bordet. Den är ändå OK att den sitter där, inte i vägen eller så. Problemet med golvet är att det är en plastmatta och jag har använt skrivbordsstol på den, blivit hål och fula märken. Nytt golv med nya tapeter så blir det fint igen ;D
 
  • En lucka i ett träliknande plastgolv under ett kontorsbord, slitage från skrivbordsstol synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Immobil Immobil skrev:
LB-hus brukade ha sin lucka under spisen.
Ja och de är de mest korkaste jag varit med om, flytta spisen varje gång och sen drar de från luckan blir kallt på golvet, har ett LB hus från 74 hoppas dom har tänkt till efter de
 
  • Gilla
Carex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.