Hej alla händiga, kunniga, amatörer & alla däremellan !
Jag & min familj har köpt en 1,5 plans villa byggd 1950 som behöver helrenoveras. Huset är riktigt fult & äckligt, men med mycket tålamod, tid & pengar så kan det nog bli bra. Vi köpte läget...
Jag tänkte att jag startar en tråd här, för jag kommer att behöva all hjälp jag kan få från alla håll, då jag aldrig hållit på med något liknande förut. Och det kommer att bli en lång resa.

Orginalhuset (ca 2/3) står på krypgrund direkt på berget.
En tillbyggd del som förmodligen byggdes på 70-talet (ca 1/3 av huset) ligger direkt på sprängsten

Vi hade Anticimex här för en undersökning i våras när vi precis köpt det, & det konstaterades pentaklorfenol i trossbotten i krypgrunden, samt i bottenbjälklaget & syllen i den tillbyggda delen. Anticimex rekommenderade tätning med byggplast i krypgrunden & en undertrycksavfuktare. På så sätt ska inga lukter ifrån pentaklorfenolet kunna tränga upp i bostaden. Den tjänsten köpte vi av dem, & det gjordes i början av sommaren.

Bjälklaget i den tillbyggd delen ska rivas ut. Platta med golvvärme ska gjutas & syllen ska bytas. Samtidigt bygger vi in & gjuter två ytor som idag är en utomhus farstu & en altan. Båda ligger under yttertaket, så det känns som ett givet kort att göra boyta av dem, då det redan ligger i bygg-arean & vi behöver lite större.
Farstun hade vi tänkt att göra till en groventre/tvättstuga. I den tillbyggda delen av huset finns just nu en wc & ett duschrum. Av dem tänkte vi göra en wc med badkar & en wc med dusch. Alla ytskikt ska bytas, innerväggar tas bort & flyttas, samt fönster bytas & sättas in extra.
Detta är steg ett. Sen ska vi göra om resten av nedervåningen, & till sist ta itu med ovanvåningen. Om pengarna & orken räcker, så drömmer vi om att höja taket, & ha kök & vardagsrum på andra våningen. Tomten är lite sluttande, så vi tror att det är möjligt att göra en entré till ovanvåningen.

Jag tänker göra så mycket som möjligt själv för att vi ska kunna ha råd med våra visioner. Och försöka komma över så mycket som möjligt på second hand, nätauktioner, etc
 
  • Handritad planritning av en villa med betecknade rum såsom kök, matsal, farstu, WC, dusch, och altaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd 1,5-plans villa med vita knutar byggd på 1950-talet omgiven av en grönskande trädgård och bergig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jerhy och 2 till
  • Laddar…
Nu till min första fråga. Det kommer att bli många

Jag har rivit ut bjälklaget i sovrummet & börjat gräva ur sprängsten & sand.
Eftersom muren, som är ca 1m hög (sluttningstomt) är murad direkt på sprängstenen, så vågar jag inte gräva för nära muren för då kommer den att undermineras. Och jag vill ju helst kunna lägga cellplast hela vägen emot muren.

Jag funderar på om man ska gräva 40-50 cm i taget under muren, fylla igen med betong, & sätta en plywoodskiva framför medan det torkar. På så sätt förlänga muren nedåt.
Det är närmare 25m tror jag, så det blir ett himla stort arbete. Är det värt att skippa cellplast närmast väggarna? Eller något annat sätt ?
Kan man ersätta syllen med en rejäl limträbalk, & sedan gjuta betong under muren i "punkter" med ett visst c/c mått ?
Supertacksam för alla idéer
 
  • Upprivet bjälklag och utsprängd sten och sand i ett rum under renovering, med muren synligt stödd av stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej hej
Trots att ingen svarade i tråden så vill jag ändå fortsätta att skriva, & hoppas på bättre respons i framtiden.
Det har ju gått en tid & jag hunnit greja lite sen sist. Den mesta tiden har gått till att spräcka berg. I början med spräckkilar & bilning med borrhammaren. Efter ett tag köpte jag en Julas bilningshammare på 60 Joule som jag varvar med kilarna & en 230mm vinkelslip. Har även provat snigeldynamit. Det är hårt, slitamt & tidskrävande, men det går frammåt. Sakta, sakta.
Bilden på planlösningen i första inlägget visar hur huset såg ut när vi flyttade in.
Vi har nu tänkt om, lämnat in bygganmälan till kommunen, & fått den godkänd. Vilket var väldigt skönt, för den var inte alls rolig att göra.

Här kommer en bild av nya planlösningen av entreplan. Den är upp&nerpå för att matcha planlösningen i första inlägget. Vi bygger ut åt gavelsidan & kommer att fortsätta att ha köket på entreplan, men på andra sidan av huset. Det som inte syns på skissen är trappan som hamnar i mitten någonstans. Ovanvåningen avvaktar vi med. Men där blir nog ett extra sovrum samt ett meditationsrum. Vardagsrummet kommer att ha taket öppet till nock
Vi kommer nog att ha ett fönster mindre i varje sovrum än vad skissen visar.
Arkitektritning av ett hus entreplan med rum, möbler och måttenheter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrummet & altanen (längst upp till höger på planlösningen i första inlägget) som gick under det lilla sadeltaket, är nu helt borta (Jösses vad mycket skräp det blir när man river!) Jag har rivit grundmuren (den syns på bilden i inlägg två) & arbetat mig nedåt i berget så att topparna av berget nu är ca 35cm under golvet i huset. Betongplattan kommer att bygga 100mm, cellplast 200mm & makadam 50mm där berget är som högst. Mycket mer makadam i dalarna.
Tyvärr så har jag inte kommit djupare på de flesta ställena där kantbalken kommer att vara. Just där har det ju såklart varit mest berg, då huset ligger lite i suteräng. Ca 1m. Så frågan är om det är ok? Jag vet att man helst ska ha minst 200mm makadam där, & att ett 100mm dräneringsrör ska få plats. Men kanske det är ok med 2st 50mm rör brevid varandra :thinking: Är sjukt less på att spräcka berg, & ändå så har jag hall, wc & duschrum kvar att riva före jag kan börja gräva & spräcka där. Hoppas hoppas att det inte är så mycket berg där! Farstun, som kommer att bli groventre är nästan färdigspräckt precis som hela tillbygget (höger sida)

En annan fråga är om man ska använda sig av byggplast mellan cellplastlagren då det kommer en del vatten uppifrån berget som kommer att rinna under plattan. Hade först tänkt att gjuta fall från mitten av huset mot gavlarna, men det blir kanske för besvärligt. Har även fått tipset om att leda vatten i markrör under huset.

Bilder på allt möjligt kommer snart :geek:
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
människa människa skrev:
Den tjänsten köpte vi av dem, & det gjordes i början av sommaren.
Var det inte bättre att lägga dom pengarna på att byta all syll och trossbotten? Efter att ha läst ett tag i forumet så verkar Anticimex alltid rekommendera deras avfuktarlösning för X antal tiotusen när man har krypgrund vare sig det behövs eller inte...
 
människa människa skrev:
Jag funderar på om man ska gräva 40-50 cm i taget under muren, fylla igen med betong, & sätta en plywoodskiva framför medan det torkar. På så sätt förlänga muren nedåt.
Hur gjorde du? Gjöt du på muren nedåt?
 
Ett svar :D
Jo kanske. Vi betalade 38000 för den tjänsten. Inkl. material. Gjordes på ca 5 timmar på plats. 2 man.
Men vi vill ha det gjort snabbt, så jag kunde börja med annat. Plus att nu vet man att krypgrunden håller ett bra klimat
 
useless useless skrev:
Hur gjorde du? Gjöt du på muren nedåt?
Jag tog bort den helt :)
 
Bild av utgrävd mark intill husets röda vägg med blottade grundbultar och stenhäll, löv syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spräckning "bakom" huset efter utgrävning
Tanken var först att behålla grundmuren & gå med plattan på insidan emot muren. Men det blev nya bud. Muren som gick under gamla utbyggnaden (lilla sadeltaket) är borta & även vid farstun. Kvar återstår muren däremellan. Men först måste duschrummet, wc:n & hallen rivas.
Andra tanken var att bygga en ny grundmur på kantbalken, men nu funderar vi på om inte man kan regla upp en vanlig stomme där, skippa att fylla igen, & lägga trall ovanpå hålet intill fasaden :thinking: Sparar ju mycket tid & pengar ...
 
Redigerat:
Grävd grund intill ett rött hus med synliga rötter och jord, en spade i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man var lagom mör i ryggen efter den grävningen. Fick dessutom källsortera efter varje spadtag då de hade grävt ner all skräp där när de byggde på 70-talet. Inklusive tre säckar med eternit utspritt bland rötter, stenar & skräp
 
Redigerat:
Rött hus med påbörjad rivning av ett sadeltak och byggavfall spridd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggnaden (lilla sadeltaket) på väg ner. Städade & körde till tippen i flera dagar sen
 
Ett rött hus under renovering med en provisorisk plasttäckt väderskydd på gaveln och en grävmaskin bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisoriskt väderskydd
Den gavelsidan ska ju bort senare
 
Rivning av grundmur vid ett hus i nattbelysning, med högar av tegelsten och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmuren rivs
 
Grävt område vid husgrund med borttagen grundmur, berg och sprängningsutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Häromdagen i farstun.
Grundmuren borta. En del berg kvar att ta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.