Hej,

Jag håller på att bygga ett garage som har en loftdel som kommer utnyttjas som förråd.
Loftförrådet är helt avskilt från garaget (ingen dörr eller liknande), men jag vill ändå hålla frostfritt i förrådet.
Garaget kommer värmas med luftvärmepump, och endast hålla ca +5 - 7 grader när man inte är där.
Min tanke är att ta varm luft från garaget och flytta in i förrådsdelen med hjälp av en värmeflyttare/badrumsfläkt eller liknande, och sen ha en ventil får återledning till garaget från förrådet.
Vad tror ni om detta? Kommer det fungera?

Nästa fundering är att jag nog vill ha någon form av filter på inluften till förrådet för att inte dra in dam från garaget. Någon som kan tipsa om lämplig fläkt och ventil för detta?
Jag tänker att det bästa är förmodligen att blåsa in luften i förrådet för att få lite spridning på värmen, men det kanske funkar att suga från förrådet och blåsa in i garaget också?

Det hade ju också varit riktigt smutt att kunna styra fläkten med temperatur. Att den exempelvis går konstant med låg hastighet och sen ökar hastigheten om temperaturen sjunker i förrådet. Kanske nån zwave/zigbee variant?
 
Ingen som har en kommentra eller åsikt?
 
Liknande enheter tänkte jag använda för att ventilera garagedelen. Men mellan garagedelen och förrådsdelen vill jag ju att värmen flyttas, inte att den återvinns och går tillbaka till garaget.
 
Hur är det med brandspridning??
Du har inga krav på brandklassning??
 
A
Jag vet inte hur stort loftet är,men en vanlig elradiator som håller några plusgrader vore väl ett alternativ.
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur är det med brandspridning??
Du har inga krav på brandklassning??
Hela garaget inklusive loftet byggs enligt ei30 pga närheten till bostadshuset.
 
Handyman 1 skrev:
Jag vet inte hur stort loftet är,men en vanlig elradiator som håller några plusgrader vore väl ett alternativ.
Ja det är ett alternativ, men med två nackdelar.
- ingen ventilering av förrådet. Om jag vill ha ventilation av förrådet måste ändå ventiler sättas upp.
- dyrare uppvärmning än att utnyttja den befintliga värmen från värmepumpen.

Förrådet är ca 6 kvadratmeter.
 
Är förrådet isolerat så är ju det viktigaste att inte ha isolering mellan garage och loft. Då kommer ju värmen att vandra uppåt till loftet. Höj då temperaturen inne i garaget ett par grader (bra av andra orsaker också) så kommer det att lösa sig.

Och som redan nämnts, komplettera med en elradiator (helst ett oljeelement som håller värmen längre), så har du löst problemet utan att cirkulera luften. En elradiator håller frostfritt till en låg kostnad i ett så litet utrymme som det du har. Bara värmen inifrån kan läcka uppåt så har du knappt något behov alls av uppvärmning där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.