E erkka skrev:
Neeeej, du hamnar i fängelse ju
En risk jag är villig att ta :cool:

E El-Löken66 skrev:
Det var bra gjort, nu fattas bara en kontinuitetsmätning, det verkar som det glömts 2006?
Eller så föll man i fållan och mätte sann jord via någon apparat och var nöjd med detta.
Ska göra det med.
Troligtvis har man missat det helt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men fundera även på det som togs upp innan. Har du nu infört jord i isolerad miljö och faktiskt ökat risken och egentligen borde bytt mot ett ojordat uttag?
Njae, eftersom "regeln" med att låta uttag vid köksbordet vara ojordade och bara jorda uttagen direkt vid diskbänken egentligen var en mycket tveksam bedömning redan när det begav sig så kan inte jordning av uttagen vid matplatsen (i köket) vara annat än ett fall framåt.

Dvs så som det var på senare tid innan jordade uttag blev påbjudna överallt.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
ett fall framåt
Ett fall framåt är också ett fall...
 
kashieda kashieda skrev:
Ett fall framåt är också ett fall...
Framfall...
 
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, eftersom "regeln" med att låta uttag vid köksbordet vara ojordade och bara jorda uttagen direkt vid diskbänken egentligen var en mycket tveksam bedömning redan när det begav sig så kan inte jordning av uttagen vid matplatsen (i köket) vara annat än ett fall framåt.

Dvs så som det var på senare tid innan jordade uttag blev påbjudna överallt.
Vi vet inget om var uttagen som numera är jordade är belägna eller vilka apparater som är kopplade eller du har kanske varit hemma hos @13th Marine?

Det är mycket gamla saker som inte anses säkra idag, ojordade elanläggningar i isolerad miljö är nog långt ifrån det värsta.

Har inte sett någon statistik på att särskilt många skulle ha strukit med på grund av avsaknaden av jord, har du lust att dela med dig?


Detta är även aktuellt i en annan tråd, ut EMC-perspektiv.
 
E El-Löken66 skrev:
Vi vet inget om var uttagen som numera är jordade är belägna eller vilka apparater som är kopplade eller du har kanske varit hemma hos @13th Marine?

Det är mycket gamla saker som inte anses säkra idag, ojordade elanläggningar i isolerad miljö är nog långt ifrån det värsta.

Har inte sett någon statistik på att särskilt många skulle ha strukit med på grund av avsaknaden av jord, har du lust att dela med dig?


Detta är även aktuellt i en annan tråd, ut EMC-perspektiv.
Ta nu tråden för vad den är. Man postar bilder på galna kopplingar. Man hoppar inte på den som postat bilder. Så tänk på det när du skriver i den här tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
E
B Byggdjuret skrev:
Ta nu tråden för vad den är. Man postar bilder på galna kopplingar. Man hoppar inte på den som postat bilder. Så tänk på det när du skriver i den här tråden.
Du ska inte skriva i denna tråd utan posta bilder.
Men när det kommer någon tok och yttrar sig utan att veta överhuvudtaget inget om förutsättningarna, då kan det bli farligt.

Jag försökte pika detta i mitt tidiga inlägg men utan respons.

För du @Byggdjuret kan väl inte mena att meningen med denna tråd är att skapa ett osäkrare el-Sverige?

Nåja, nog om detta nu, frågan kan nog anses besvarad nu, ny skribent, ny bild. Tack.
 
Tillbaks till ämnet.

Korv mellan två gafflar kopplad till eluttag med strömbrytare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Jotsat och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sicken lyxvariant.
Sist jag var med att göra elkorv så var det ett sladdställ, två 3" spik som ledarna bara tvinnades runt. Sen slog man av och på strömmen genom att sätta i och dra ur kontakten i väggen.

Med bullens korta pilsnerkorv är det bäst att seriekoppla två st.

Och när man ska kolla om korven är lagom varm sätter man fingret mitt på korven (så man får max 115V mot jord) och har skor på sig. Sätter man två fingrar som Håkan gjorde så pirrar det rejält när strömmen går genom fingrarna. :crysmile: :rofl:



Jag har ingen bild, det var före digitalkameran och smartphonens tidevarv. Så det är preskriberat numera.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det där visade de när jag gick på gymnasiet och besökte tekniska högskolan (eller om det var när jag börjat där, minns inte riktigt). Det jag var mest orolig för då var om det blev elektrolys i korven.

Redigering: Blir ju lite sugen på att testa nu, men har ingen korv hemma. Fungerar det även med fiskpinnar?
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det där visade de när jag gick på gymnasiet och besökte tekniska högskolan (eller om det var när jag börjat där, minns inte riktigt). Det jag var mest orolig för då var om det blev elektrolys i korven.

Redigering: Blir ju lite sugen på att testa nu, men har ingen korv hemma. Fungerar det även med fiskpinnar?
Testa! Ingen minns en fegis
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med bullens korta pilsnerkorv är det bäst att seriekoppla två
Jag bara måste fråga, hur seriekopplade ni korvarna? En till spik?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag bara måste fråga, hur seriekopplade ni korvarna? En till spik?
Jadu, såhär 25 år senare ... :)
Troligen en spik, kanske en bit svetstråd, eller möjligen en liten stump EK, typ ...
Det skedde i en mekanisk verkstad, inte i någon typisk elmiljö. Ska jag vara ärlig så minns jag inte ens om det alls var spik inblandat, det kanske var svetstråd eller hårdlödningstråd .


Men om frågan gällde ifall vi bara försökte hålla korvarna mot varandra eller sätta ihop dem med någon elektriskt ledande element, så är svaret JA, det var ett ledande element mellan korvarna.
Ingen vågade vidröra denna metall, men däremot sätta fingret på korven några mm ifrån gick bra.
Jag vet att det inte skulle varit någon skillnad, men sånt där hör till irrationella känslor helt enkelt. :cool:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Redigering: Blir ju lite sugen på att testa nu, men har ingen korv hemma. Fungerar det även med fiskpinnar?
Fiskpinnar kan man laga i brödrosten. Dessutom ganska elsäkert, om man låter bli att peta med en gaffel :geek:
 
L lordi skrev:
Fiskpinnar kan man laga i brödrosten. Dessutom ganska elsäkert, om man låter bli att peta med en gaffel :geek:
Jag har gjort både och som student. Det senare gjorde ont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.