Hej,
Relativt nyinflyttat i radhus.
Grannarna har en braskamin och deras skorsten är ca. 1m från mitt frisklufts intag. Samma höjd.
Notera att vi aldrig störts av det tidigare mer än man kunnat ana en doft att de tänt brasan och sedan har det avtagit snabbt.

Men nu är det så pass att vi får vädra huset, lukten är påtaglig och gränsfall irriterande. Står man utanför ser man att vinden ligger på så att röken går rakt in i vårt intag.

Vad gäller här? Finns ett regelverk? Vi har pratat med grannen och dem anlitade en seriös firma för montaget osv.
De menade att tidigare ägare av vårt hus aldrig nämnt att detta varit ett problem (vilket förvånar mig föga efter att ha gjort rent ventilation bland annat.. annan historia)

Tacksam för feedback om något kan något kring detta!
 
  • Gilla
lizaliza och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där skulle ha prövats i samband med anmälan av installation av eldstaden och skorstenen (och troligen även vid prövning av bygglovet för skorstenen). Här BBRs krav som skulle ha prövats av kommunen:

Skärmdump av text från Boverkets byggregler om krav på skorstenshöjd och placering för att förhindra olägenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns mer info på Boverkets hemsida:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vad som ”gäller” vet jag inte, men ta reda på vad det skulle kosta att förlänga skorstenen en meter. Är det rimliga pengar kan du erbjuda dig att stå för det. Mindre lukt och god grannsämja. Båda lika viktiga i ett radhusområde.
 
  • Gilla
kjellinge och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad som ”gäller” vet jag inte, men ta reda på vad det skulle kosta att förlänga skorstenen en meter. Är det rimliga pengar kan du erbjuda dig att stå för det. Mindre lukt och god grannsämja. Båda lika viktiga i ett radhusområde.
Jadå, grannsämjan ska främjas ! Men första husägandet så finns en del att lära sig också vad som gäller osv.
Men baserat på tidigare inlägg så känns det inte riktigt rätt att jag ska ombesörja en förlängning av grannens skorsten då en enligt Boverket och min tolkning inte uppfyller kraven alls.

Vägen framåt här är väl att grannen sponsrar en kombikåpa till mig alt, förlänger/åtgärdar sin skorsten, för grannsämjan.
 
  • Gilla
MiTi och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska sägas att installationen prövas av kommunen enligt BBR som är gällande vid tillfället för anmälan/bygglovet. BBR är alltså inte retroaktivt gällande för äldre installationer om skrivningarna ändras. Men inte kan det någonsin ha varit godkänt med en skorsten som mynnar bredvid radshusgrannes luftintag.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Beror väl också på om skorstenen var först eller luftintaget...
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
A
Hade samma problem. Mitt intag satt ca 10m från grannens skorsten. Det hade fungerat bra i en massa år tills grannen gick i pension, och hans nya heltidsarbete blev att konstant elda sur ved i braskamin. Jag flyttade mitt friskluftsintag till andra sidan av mitt hus. Det löste problemet, jag är nöjd, grannen kan elda så mycket han önskar och ventilationsfirman fick tjäna några tusen. Om man bortser att jag fick betala, så blev det en bra lösning för alla.
 
  • Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Beror väl också på om skorstenen var först eller luftintaget...
Mig veterligen har positionen för intag inte ändrats, däremot kan fd. Ägare installerat ftx efter grannens braskamin. Oklart.
 
  • Gilla
Tobias_75 och 1 till
  • Laddar…
Måste ju vara världens sämsta placering av FRISKLUFTsintag...?? I höjd med skorstenar?
Räcker väl med att grannen eldar i sin kamin för att röken ska kunna sugas ner i ett takmonterat luftintag?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det har ju också varit en jäkligt mörk och blöt höst och vinter. I sådant väder så slår ju röken ofta ned och följer tak och väggar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste ju vara världens sämsta placering av FRISKLUFTsintag...?? I höjd med skorstenar?
Räcker väl med att grannen eldar i sin kamin för att röken ska kunna sugas ner i ett takmonterat luftintag?
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste ju vara världens sämsta placering av FRISKLUFTsintag...?? I höjd med skorstenar?
Räcker väl med att grannen eldar i sin kamin för att röken ska kunna sugas ner i ett takmonterat luftintag?
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste ju vara världens sämsta placering av FRISKLUFTsintag...?? I höjd med skorstenar?
Räcker väl med att grannen eldar i sin kamin för att röken ska kunna sugas ner i ett takmonterat luftintag?
kodrod skrev:
Hade samma problem. Mitt intag satt ca 10m från grannens skorsten. Det hade fungerat bra i en massa år tills grannen gick i pension, och hans nya heltidsarbete blev att konstant elda sur ved i braskamin. Jag flyttade mitt friskluftsintag till andra sidan av mitt hus. Det löste problemet, jag är nöjd, grannen kan elda så mycket han önskar och ventilationsfirman fick tjäna några tusen. Om man bortser att jag fick betala, så blev det en bra lösning för alla.
FTX aggregatet står på vinden, kan tänka mig att det enda rimliga är väl att ta friskluft från taket då?
 
Har skorstenen bygglov kanske ör en relevant fråga att undersöka.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Beror väl lite på hur gammalt huset är. I original kan det ju ha varit tilluft via fönsterventiler eller liknande.
 
60tal så det har säkert ändrats genom åren. Vet att det var oljepanna original, vilket betyder att det var självdrag. Detta övergick till mekaniskt frånluft vidare till FTx som sitter idag.
 
Daax Daax skrev:
FTX aggregatet står på vinden, kan tänka mig att det enda rimliga är väl att ta friskluft från taket då?
Jag har mitt FTX aggregat men tar in friskluften genom väggen på husets ena gavel som är vinklad från de flesta hus.
För mig känns det väldigt märkligt att ta in friskluft i samma höjd som man släpper ut frånluft och rökgaser.
Installerade mitt FTX själv.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.