Hela rör är det OK att bygga in men är det skarvar på dem så är det inte så bra.
 
Dr._SiC skrev:
hmmm, klart det är skarvar >:(

Vad är det som inte är bra då, bortsett från det faktum att skarvar kan läcka? Finns det regler? går det bra med en lucka?
Gjut även en botten med fall mot ett skvallerrör genom väggen. Blir det en läcka så ser man det när det kommer vatten genom röret. Annars kan det stå och droppa i månader utan att någon upptäcker det, för man kikar ju inte in bakom luckan varje vecka precis..
 
I en del fall får man bygga in rörskarv dolt i exempelvis vägg,

Rör med presskopplingar har smäckra. skarvar, som är godkända för dolda installationer. Och att kunna göra rörskarvar utan att använda öppen låga ger stora ...

www.koppar.com/pdf/koppar7_2003.pdf
 
husagarn skrev:
Rör med presskopplingar har smäckra. skarvar, som är godkända för dolda installationer.
Detta är väl inte längre tillåtet?
 
Trodde inte heller att det var tillåtet.

Som kuriosa kan jag nämna att jag gjorde en stor badrumsrenovering/ombyggnation i höstas där en presskoppling i vägg började läcka intermittent efter en dryg månad. Skvallerröret räddade den situationen, och det visade sig att rörisen hade misslyckats lite med en av kopplingarna. Så, godkänt eller ej, jag hade aldrig byggt in dem annat än i absolut nödfall, och då alltid med skvallerrör.
 
Min hantverkar påstår att det är godkänt... Vad hittar jag vad som gäller?
 
f94-mbe skrev:
Min hantverkar påstår att det är godkänt... Vad hittar jag vad som gäller?
SäkerVatten finns information om de nya branschreglerna.
Klicka på länken så kommer du dit.
 
ej godkänt sedan 1 januari 2006, har jag för mig ha läst nånstans
 
Hur gör man med PEX-rör som behöver grenas om man vill bygga in rören i en vägg?
 
Man grenar dem på lämpligt ställe i vägg eller liknande, gjuter en botten med fall mot skvallerrör, tätskiktar och monterar en inspektionslucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.