Är det nån som vet något om denna sågen (Bosch GCM 8 S)? Är den ny? Är det nån skillnad på denna och Bosch (grön) PCM 8 S i kvalite??
 
Hej Frode
jag har en sån såg. Den går att såga med.

men din fråga är lite svår att förstå.
Vad är frågan egentligen?

//KoW
 
Mikael_L
Hej Frode, och välkommen till forumet.

Blå Bosch är ju den "proffesionella" serien, för hantverkare och industri, så JA, GCM8 ska vara bättre än PCM8 i kvalite.

Nu har jag inte testat dessa två sågar, GCM 8an har jag inte ens sett i riktiga livet.

Blå Bosch har för det mesta:
starkare motorer, bättre och kraftigare lager, bättre batterier, ofta mer hållbar plast i höljen, mindre glapp i diverse detaljer som styr slutresultatets kvalitet osv osv.
Sen har de blåa 3 års garanti.

Om kvalitetsskillnaden motiverar prisskillnaden är däremot helt individuellt att bedöma, för den som endast använder sin maskin någon enstaka gång per år kommer kanske inte direkt nöta ut en grön Bosch.
 

Se även denna tråd;
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18702

Beroende på vad man tänker sig att använda sågen till, så är en nackdel med den blå 8S att den inte klarar tex 45*70 reglar i 45 grader ger/sned sågning annat än åt ena hållet.

Jag har därför bestämt mig för den blå tian, som inte verkar finnas att få tag i någonstans (Stimus hade väntat 3 månader, K-Rauta i bromma verkdade inte ha någon koll överhuvudtaget, stod och väntade i nära nog en timme på att dom rullade ner sågar av alla de slag från lagret på övervåningen (GTS10, GCM10DS) innan dom tillslut kom ner tomhänta "det verkar inte som vi har denna såg, men det tar in en till torsdag". Jag tror det när jag ser det, orkar inte stå och vänta så länge en gång till...
Man börjar ju osökt undra om det är en ny efterföljare på G, eller om det vara är en tilfällig svacka.
 
Hei sorry for at jeg var litt upresis. Saken er bare at jeg ikke finner noe info om Bosch GCM 8 S på Bosch sin hjemmeside, så jeg undret på om den var ny eller utgående. Jeg sjekket derrimot Bosch's tyske hjemmeside, og der finns sagen og der står det at den er ny. Da er bare spørsmålet hvilken som er best: Bosch (grønn) PCM 8 S eller Bosch (blå) GCM 8 S. Bosch GCM 10 S blir litt for dyr for meg.
 
vespaman skrev:
Se även denna tråd;
[länk]

Beroende på vad man tänker sig att använda sågen till, så är en nackdel med den blå 8S att den inte klarar tex 45*70 reglar i 45 grader ger/sned sågning annat än åt ena hållet.

Jag har därför bestämt mig för den blå tian, som inte verkar finnas att få tag i någonstans (Stimus hade väntat 3 månader, K-Rauta i bromma verkdade inte ha någon koll överhuvudtaget, stod och väntade i nära nog en timme på att dom rullade ner sågar av alla de slag från lagret på övervåningen (GTS10, GCM10DS) innan dom tillslut kom ner tomhänta "det verkar inte som vi har denna såg, men det tar in en till torsdag". Jag tror det när jag ser det, orkar inte stå och vänta så länge en gång till...
Man börjar ju osökt undra om det är en ny efterföljare på G, eller om det vara är en tilfällig svacka.
Du kan åka till Jula i Kungenskurva, där står det en kartong och väntar på dig.

Jag tror också att valet är helt rätt - man får ordentligt mycket mer såg för pengarna. Den gröna verkar jättefin och stabil, bra kvalitet, men 10an är ändå en större såg med en helt annan kapacitet. Lätt värt 1700sek extra om man tänker sig göra mer än bara kapa lister.
 
Hmm...GCM 8 S verkar inte säljas på svenska marknaden. Varning alltså för krånglig service.


Vänta nu! Det är ju en B L Å Bosch; den går ju inte sönder! Glöm ovanstående. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Hmm...GCM 8 S verkar inte säljas på svenska marknaden. Varning alltså för krånglig service.
Järnhandlarn runt hörnet sa att han hade blivit lovad den innan jul men inte visste definitivt leveransdatum nu. Mao så kommer den på svenska marknaden inom kort...
 
K-RAUTAS reklamblad från idag visar en blå GST500PE (580W) 1299:-
 
saturnus2 skrev:
K-RAUTAS reklamblad från idag visar en blå GST500PE (580W) 1299:-

Jubileumssticksåg för deras 60-årsjubileum. Rekommenderat pris enligt Bosch själva är 1295 SEK (+moms). Fast vad har det med diskussionen ovan att göra? ;)
 
MathiasS skrev:
Du kan åka till Jula i Kungenskurva, där står det en kartong och väntar på dig.
Tackar!
Nu är jag en glad 10S ägare!! Visste inte att Jula hade dessa maskiner.
Nu ska jag ner och packa upp maskinen!  :)

Micke
 
Ja det är skillnad! Skall du BARA kapa lite pinnar till en kaninbur funkar PCM:n jättebra...snackar vi surt impregnerat virke och ett gäng kvm altan så rekommenderar jag GCM...skillnaden ligger i motorn som är bättre lagrad och helt enkelt klarar heldagsjobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.