Hej,

jag har sedan 5 år tillbaka en IVT Luft/Vatten VP installerat i en mindre Villa nära Göteborg.
Den installerades av en lokal återförsäljare och kopplades in i värme och varmvattensystemet.
Den har alltid haft problem att värma upp huset när temperaturerna låg runt nollgradig och jag har fler gånger varit i kontakt med installatören om vad vi kan göra. Vi testade mycket olika inställningar i värmekurvan och jag var nära på att installera en innegivare också.

Igår tröttnade jag och felsökte systemet återigen, jåg såg att varmvattenledningen även var kopplat till en gammal vedpanna som står kvar i pannrummet och kände på alla ledningar med handen. Till min förvåning så var alla ledningar vid vedpannan varma och även ledningen från säkerhetsventilen till avloppet var väldigt varm.
Jag kopplade bort vedpannan och nu verkar allt funkar som det ska.
MEN, nu misstänker jag starkt att detta har pågått i flera år och att vi har värmt upp varmvatten som har gått till avloppet.

Ska kontakta installatören nu igen, vad har jag för rättigheter och vad hade ni gjort i ett sånt fall?
Ska också tillägga att firman har misslyckat med installation av ett vattenfilter tidigare med en massa återbesök och det slutade med att ett annat företag fick rädda installationen, så jag är redan rätt trött på dem:mad:.

Ps: Elräkningen har inte varit skyhög under tiden (max 3000/mån jan-mars) men systemet har aldrig lyckats värma huset över 18 grader när utetemperaturen låg under 3 grader

Tacksam för input
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Om du tänker dig en ersättning i pengar så är det ersättning för faktiska kostnader som man haft som man kan få om man tar det till domstol. Om man då tittar på vilka pengar det handlar om så är det 5 år med förhöjda kostnader. Nu saknar vi skillnaden i årsförbrukningen av el men säg att den var 5kkr så blir den totala kostnaden 25kkr.

Om jag haft ett hus kanske det skulle hamna på kontot för lärpeng. Det är ju inte på långa vägar säkert att man lyckas få dessa pengar heller. Troligtvis skulle man kanske kunna få nått jobb gjort istället som kompensation men om man inte vill ha med firman att göra så kanske man ska glömma det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A
N NicoE skrev:
Hej,

jag har sedan 5 år tillbaka en IVT Luft/Vatten VP installerat i en mindre Villa nära Göteborg.
Den installerades av en lokal återförsäljare och kopplades in i värme och varmvattensystemet.
Den har alltid haft problem att värma upp huset när temperaturerna låg runt nollgradig och jag har fler gånger varit i kontakt med installatören om vad vi kan göra. Vi testade mycket olika inställningar i värmekurvan och jag var nära på att installera en innegivare också.

Igår tröttnade jag och felsökte systemet återigen, jåg såg att varmvattenledningen även var kopplat till en gammal vedpanna som står kvar i pannrummet och kände på alla ledningar med handen. Till min förvåning så var alla ledningar vid vedpannan varma och även ledningen från säkerhetsventilen till avloppet var väldigt varm.
Jag kopplade bort vedpannan och nu verkar allt funkar som det ska.
MEN, nu misstänker jag starkt att detta har pågått i flera år och att vi har värmt upp varmvatten som har gått till avloppet.

Ska kontakta installatören nu igen, vad har jag för rättigheter och vad hade ni gjort i ett sånt fall?
Ska också tillägga att firman har misslyckat med installation av ett vattenfilter tidigare med en massa återbesök och det slutade med att ett annat företag fick rädda installationen, så jag är redan rätt trött på dem:mad:.

Ps: Elräkningen har inte varit skyhög under tiden (max 3000/mån jan-mars) men systemet har aldrig lyckats värma huset över 18 grader när utetemperaturen låg under 3 grader

Tacksam för input
Frågan jag ställer mig är varför du anlita dem efter fiaskot med va filtret om du nu är så less på dem.

Påvisa faktiska kostnader så kanske du kan driva de, har du lidit ? Vad förväntar du dig för ersättnings nivå? Kunna sluta jobba själv?
 
Vad menar du med att det gått till avloppet, finner det otroligt i så fall , allt vatten i system och KV/VV är i slutna kretsar och kan inte gå till något avlopp normalt.
 
N NicoE skrev:
Ps: Elräkningen har inte varit skyhög under tiden (max 3000/mån jan-mars) men systemet har aldrig lyckats värma huset över 18 grader när utetemperaturen låg under 3 grader
3000/månad, Inte skyhög?
Vi bor i Halland, och så här ser vår elräkningar ut:
Nät okt - dec 2020: 252 kr/mån
elhandel okt - dec 2019: 252 kr/mån
Alltså tillsammans ca 500 kr/ mån.
 
Om säkerhetsventilen stått och runnit i 5 år så borde ni märkt det på vattenförbrukningen kan man tycka.

Däremot så kan ni ha haft stora värmeförluster genom vedpannan om skorstenen varit öppen trots att pannan ej varit i bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.