Ska till att byta ut inspektionsluckan till garagevinden då föregående har börjat ruttna på insidan, bl.a. därför den fula träskivan sitter där. Finns ingen gavelventil på någon sida. Skummade igenom lite artiklar och trådar här på Byggahus och har bl.a. nämnts att gavelventiler till och med kan förvärra fuktnivån på vinden. Nu vet jag inte vad fukten ligger på just där, bara att det blir väldigt varmt på sommaren där uppe. Är isolderat med sågspån på "vindsgolvet", ingenting mot taket.

Tänkte i så fall sätta ventilen enligt bild på den nya luckan då det nog blir för komplicerat och trångt att ha den ovanför luckan.
 
  • Inspektionslucka på vind med träskiva och röd tejp på brun tegelväggsyta under husets taknock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
K kattparet skrev:
då föregående har börjat ruttna på insidan
hmmm ... då skulle jag absolut satsa på en ventil. Iofs kan luckan börjat ruttna av olika anledningar, men att en ventil skulle höja fuktnivån på den typ av vind som du har håller jag för uteslutet.
Du bör då ha en ventil på varje gavel för att få en riktig genomluftning av vinden (om du nu har 2 gavlar på garaget).
 
Mats-S Mats-S skrev:
hmmm ... då skulle jag absolut satsa på en ventil. Iofs kan luckan börjat ruttna av olika anledningar, men att en ventil skulle höja fuktnivån på den typ av vind som du har håller jag för uteslutet.
Du bör då ha en ventil på varje gavel för att få en riktig genomluftning av vinden (om du nu har 2 gavlar på garaget).
Är mer en 1/4-gavel på motsatt sida. Tror det kan bli svårt att få till en ventil där. Men det kanske inte behövs om det är så liten gavel? Kan det göra skillnad om jag sätter in en större ventil istället? Hade tänkt mig en 12,5 cm stor på luckan i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.