J justusandersson skrev:
Säkert. Det är inga stora krafter om man inte ska räkna med risken för påkörning...
Frågan är sen bör jag ha kortlingar mellan takbjälkarna?

I garagedelen tänkte jag isolera med mineralull mellan takreglarna och skruva gips men det är väl tvunget skapa cc60 då på nåt sätt? Problemet är jag vill egentligen inte minska takhöjden med glespanel osv. Har du nån idé där. Blir bara typ 95mm mineralull men tänker det är bättre än inget...
 
Då framstår nog kortlingar som den enklaste lösningen.
 
J justusandersson skrev:
Då framstår nog kortlingar som den enklaste lösningen.
Vad tror du om kortla med 45x45 för att skapa cc60 att skruva gips i och sedan låta isoleringen ligga löst ovanpå dessa?
 
1200 eller 1300 mm känns lite långt för 45x45. Jag kan räkna på det, fast inte i kväll. Bra idé att låta isoleringen ligga löst ovanpå kortlingarna.
 
J justusandersson skrev:
1200 eller 1300 mm känns lite långt för 45x45. Jag kan räkna på det, fast inte i kväll. Bra idé att låta isoleringen ligga löst ovanpå kortlingarna.
Gör gärna det. Tacksam för din hjälp
 
J justusandersson skrev:
Det går bra.
Ok möjligt en liggande 45x95 är bättre skapar lite mer stabilitet och större yta för isoleringen att ligga på?
 
J justusandersson skrev:
Det går bra.
Om jag säger limträbalk istället för konstruktionsvirke i takbjälkarna hur skulle det se ut då dimensionsmässigt?

Är det gigantisk prisskillnad?
 
Jag tror att limträ blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med dubbla 45x195. Du vinner inte så mycket men slipper besväret med att skruvlimma. Väljer du 115x180 balkar kan du sänka höjden. Limträ går dessutom att få i rätt längd (efter beställning).
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att limträ blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med dubbla 45x195. Du vinner inte så mycket men slipper besväret med att skruvlimma. Väljer du 115x180 balkar kan du sänka höjden. Limträ går dessutom att få i rätt längd (efter beställning).
ok men vi pratar 1,5cm höjdskillnad då?
 
Ja, limträ finns normalt inte i mindre höjd än 180 mm. Då får man köpa en större dimension (av den homogena sorten) och klyva den. Teoretiskt (i det här fallet) kan du komma ner till 140 mm höjd om du utgår från en 215 mm bred balk.
 
J justusandersson skrev:
Ja, limträ finns normalt inte i mindre höjd än 180 mm. Då får man köpa en större dimension (av den homogena sorten) och klyva den. Teoretiskt (i det här fallet) kan du komma ner till 140 mm höjd om du utgår från en 215 mm bred balk.
ok det rimliga känns att skruvlimma 45x195 helt klart trots allt
 
J justusandersson skrev:
Ja, limträ finns normalt inte i mindre höjd än 180 mm. Då får man köpa en större dimension (av den homogena sorten) och klyva den. Teoretiskt (i det här fallet) kan du komma ner till 140 mm höjd om du utgår från en 215 mm bred balk.
Börjar närma sig att detta projekt ska påbörjas men funderar över skruvlimningen. Kan man tänka sig snabbtvingar och spikpistol istället för skruv?
 
Absolut, om du har tillräckligt många tvingar. Skruven ersätter tvingarna. Limträ från fabrik är aldrig skruvad.
 
J justusandersson skrev:
Absolut, om du har tillräckligt många tvingar. Skruven ersätter tvingarna. Limträ från fabrik är aldrig skruvad.
Ok kan vanligt hederligt trälim funka?

Funderar på infästning stolpe/takbjälke har hittat lämpliga plattjärn men funkar det med fransk skruv på bägge sidor typ 10x40. Eller måste jag ha genomgående gängstav med mutter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.