T
Jag och mina syskon håller på och tömmer ett dödsbo. Vi undrar om det finns något värde i de här sakerna?

Samling medaljer med texten "ASEA Sthlm" och blågula band på en marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla metallmedaljer med blå och gula band från 1950- och 1960-talen på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem föremål på bord: fyra ASEA mästerskapsplaketter och en medalj med blått och rött band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra vintage föremål på en bänkskiva; tre kort med text, ett med medaljong, texter indikerar år 1950 och 1952.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt 20 finska mark-sedel från 1945 och två mynt på en bordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling av silvermynt i ett svart fodral med garantisedel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsskrivelse från Myntverket om en minnesmedalj för Sveriges regenter med betoning på "Kron-Kalle" i äkta silver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal våg av märket Berkel på en köksbänk, vilket kan tyda på antikvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1Astor och 1 till
  • Laddar…
Testa Tradera så vet du om det finns nåt värde.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Prata med en seriös mynthandlare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Problemet är ju att det kan finnas något riktigt värde i det men säljas för 15kr.
 
T Ejmelie skrev:
Problemet är ju att det kan finnas något riktigt värde i det men säljas för 15kr.
Värdet är vad marknaden är villig att betala vid det givna tillfället.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Saker som ges ut för att samlas på (som medaljen med kron-Kalle blir sällan särskilt värdefulla. Men är det silver så finns det ju ett metallvärde om inte annat.

Tävlingspriserna är nog mest kuriosa skulle jag tro.

Men som du redan blivit rådd av @Jonatan79, kolla med en numismatiker. Att bara lägga ut saker man inte vet något om är att be om att bli lurad om man tror att det kan finnas ett större värde i något.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Tradera är nog den största marknadsplats för dylika saker så att inte få ut "rätt" pris skulle vara märkligt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Astrid lindgren myntet kan du ta till tex en guldsmed för att se om det är guld. Men sök även på auktion siter för att se om liknande mynt har sålts och till vilket värde.

Silver mynten ger inte många kronor som metall skrot, har ni tur finns det ett sammlarvärde. Annars ge dom till barn att leka med, kan vara en rätt cool skatt för en pirat.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Magnus E K
Silverpriset är i nuläget knappt 7 kr per gram, så du kan lätt räkna ut vad silvermynten är värda som ren metall. De är definitivt inte metallskrot. Eventuellt samlarvärde kan vara högre men svårbedömt.
 
Silvermynten är utan problem värda 300-600kr styck du säljer dom på Tradera.
 
BirgitS
T Ejmelie skrev:
Jag och mina syskon håller på och tömmer ett dödsbo. Vi undrar om det finns något värde i de här sakerna?
Det som vi gjorde i den situationen var att vi tog dit en värderare på Stockholm auktionsverk, i ditt fall med mindre saker är nog alternativet att ni åker till dem. De är egentligen bara intresserade av föremål eller grupper av föremål som går att sälja för minst 1500 kr så för mindre värdefulla saker hittade vi något ställe i Sundbyberg dit vi skickade foton på sakerna.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Silverpriset är i nuläget knappt 7 kr per gram, så du kan lätt räkna ut vad silvermynten är värda som ren metall. De är definitivt inte metallskrot. Eventuellt samlarvärde kan vara högre men svårbedömt.
Metallskrot va inte menat som förminskning av värdet. Allt en guldsmed köper in för att smältas ner kallas metallskrot
 
Många auktionshus har onlinevärdering. Har använt det själv och fått reda på vad som är av något värde. Tradera är bra eftersom det är auktion och väljer man en auktion på 14 dagar så många hinner se objektet så då kan priset dra i väg ordentligt.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
C Christoffer L skrev:
Värdet är vad marknaden är villig att betala vid det givna tillfället.
Både ja och nej. Om jag lägger ut en värdefull myntsamling på Tradera och det är inte en marknad för myntsamlare så tittar inte ”rätt” personer där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mynten och medaljerna bara metallvärdet, vågen ett par 100
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.