Vi har ett gårdshus, byggt ca 1890, med ett plåttak som jag bedömer är från 50-60-talet. Skorstenen på gårdshuset är av för mig okänd ålder. Jag kan se att den börjar vittra sönder längst upp och inser att detta bör fixas innan problemet blir för stort. Jag har även sett ett visst läckage på vinden, att det rinner in litegrann längsmed murstocken. Det kommer INTE att eldas i huset, finns ingen braskamin längre. Jag är osäker om köksfläkten leder ut matos där men det borde den väl rimligtvis göra? När jag tittar på köksfläkten så får jag intrycket av det eftersom den sitter monterat mot den vägg där murstocken finns.

Huset bebos inte men kommer ev. hyras ut framöver så ny köksfläkt behövs - ev. kan jag sätta in en kolfilterfläkt om det rekommenderas men kanske bättre med "riktig fläkt", när väl fläkten byts? Förstår att det hänger ihop med mina funderingar.

Jag har alltså två saker som behöver fixas
1. Läckage mellan plåttak och skorsten
2. Söndervittrande skorsten

Rekommenderar ni att jag låter en plåtslagare klä in hela skorstenen och täta med plåt hela vägen ner mot plåttaket ELLER rekommenderar ni en nätt skorstenshuv på toppen av skorstenen i kombination med tätning mellan plåttak och skorsten? Handlar både om vad som blir tekniskt bra, samt kring vad som troligtvis ser bäst ut :D

Bilden med två skorstenar visar vårt gårdshus, bilden med en ensam skorsten med skorstenshuv, är från ett äldre torp i närheten av vårt.

Tack på förhand för allas åsikter!
 
  • Två bilder: en vittrande skorsten på snötäckt tak och en närbild av gammal skorsten i snöväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal skorsten på snötäckt tak av rött hus med stege lutad mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog en eller två kanaler till i skorstenen, från badrum & ev tvättstuga.

Det finns ytterligare ett alternativ, nämligen plocka ner den delen av skorstenen som håller på att vittra sönder & bygga upp den igen samt sätta en skrstenshuv över öppningen.
 
Hej.
Först måste du väl täta själva skorstenen. Dvs in med ett rör eller be en murare renovera den? Tror inte sotaren skulle acceptera att du bara bygge in den i plåt. När det gäller skorstenshuv så tyckte min sotare att det var onödigt, men smaken är väl som baken.
 
@Ludde Jakobsson nu skriver TS att det inte finns någon eldstad längre och att det inte kommer att gå några rökgaser i skorstenen, med andra ord så har inte sotaren/skorstensfejaren något med skorstenen att göra.
salomo salomo skrev:
Det kommer INTE att eldas i huset, finns ingen braskamin längre.
Men visst är det bra om även imkanalen (från köksfläkten) är tät, ja den ska vara tät enligt gällande regler.


Så länge som det eldas kontinuerligt i en eldstad så behövs ingen takhuv, men när det inte eldas på länge så kyls skorstenen ner och den kommer typ aldrig att torka ur utan kommer att sprängas sönder mer å mer år efter år om det inte finns någon takhuv. Plus att det finns risk att det kommer in mycket mer vatten i skorstenen om den saknar huv än om den har en huv.
 
Det finns ingen kanal från badrummet (där även tvättmaskinen står) - där finns en egen kanal som leder ut fuktig luft genom fasaden, på ett annat ställe.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Ludde Jakobsson nu skriver TS att det inte finns någon eldstad längre och att det inte kommer att gå några rökgaser i skorstenen, med andra ord så har inte sotaren/skorstensfejaren något med skorstenen att göra.


Men visst är det bra om även imkanalen (från köksfläkten) är tät, ja den ska vara tät enligt gällande regler.


Så länge som det eldas kontinuerligt i en eldstad så behövs ingen takhuv, men när det inte eldas på länge så kyls skorstenen ner och den kommer typ aldrig att torka ur utan kommer att sprängas sönder mer å mer år efter år om det inte finns någon takhuv. Plus att det finns risk att det kommer in mycket mer vatten i skorstenen om den saknar huv än om den har en huv.
Det missade jag.. beklagar
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
En skorsten som inte används kontinuerligt för eldning anser jag alltid ska ha ett väderskydd.
I det här fallet skulle jag dock överväga att riva skorstenen. Ska den vara kvar är nog det bästa att klä in hela skorstenen med plåt och göra en riktig plåtanslutning mot taket.
I de fall skorstenar är utsatta för snö kommer det alltid att finnas möjlighet för snön att stå bakom skorstenen. När snön sen tinar är det bara en helinklädd skorsten som står emot.
En skorsten som används regelbundet för eldning har förmågan att suga upp vatten som vill rinna in och sedan torka upp i och med eldningen. Eldar man inte suger skorstenen upp vattnet som sedan spränger i och med att det fryser.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
S sk007 skrev:
En skorsten som inte används kontinuerligt för eldning anser jag alltid ska ha ett väderskydd.
I det här fallet skulle jag dock överväga att riva skorstenen. Ska den vara kvar är nog det bästa att klä in hela skorstenen med plåt och göra en riktig plåtanslutning mot taket.
I de fall skorstenar är utsatta för snö kommer det alltid att finnas möjlighet för snön att stå bakom skorstenen. När snön sen tinar är det bara en helinklädd skorsten som står emot.
En skorsten som används regelbundet för eldning har förmågan att suga upp vatten som vill rinna in och sedan torka upp i och med eldningen. Eldar man inte suger skorstenen upp vattnet som sedan spränger i och med att det fryser.
Jag tolkar det som att jag låter plåtslagare klä in skorstenen samt klär på en huv, samt att imkanalen får fortsätt vara ansluten till köksfläkten och det går ut genom skorstenen, med en "rund böj" på toppen?

Undrar vad ett sådant kalas kostar? :)
 
En annan sak jag funderar på - är det enkelt att få till samma färgnyans i den nya plåten, som den som sitter på taket sedan +60år?

Tack till alla som tagit sig tid att ge mig ett svar idag! (y):cool:(y)
 
Var i landet bor du? Jag kan rekommendera en skorstensreparatör som ambulerar i södra Sverige. Han klädde in min skorsten i plåt och satte ny huv.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Var i landet bor du? Jag kan rekommendera en skorstensreparatör som ambulerar i södra Sverige. Han klädde in min skorsten i plåt och satte ny huv.
Ganska långt upp i Norrland...men tack ändå (y)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
salomo salomo skrev:
En annan sak jag funderar på - är det enkelt att få till samma färgnyans i den nya plåten, som den som sitter på taket sedan +60år?

Tack till alla som tagit sig tid att ge mig ett svar idag! (y):cool:(y)
Hejsan!
Jag tror att plåten som är på taket har mattats av betydligt oberoende färg. Såvida det inte är relativt nymålat. Och att det skulle passa med taket och se likvärdigt ut är nog dessvärre för mycket att hoppas på. Hur som helst så kommer man nog närmast ifall man väljer plåt av matt kulör.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hejsan!
Jag tror att plåten som är på taket har mattats av betydligt oberoende färg. Såvida det inte är relativt nymålat. Och att det skulle passa med taket och se likvärdigt ut är nog dessvärre för mycket att hoppas på. Hur som helst så kommer man nog närmast ifall man väljer plåt av matt kulör.
Jag insåg inte att det var snö på bilden, näe jag skickade min fråga nyss. :crysmile: det är omålad pannplåt på vårt gårdshus och jag hoppas plåtslagaren kan hitta något liknande.
 
salomo salomo skrev:
Jag insåg inte att det var snö på bilden, näe jag skickade min fråga nyss. :crysmile: det är omålad pannplåt på vårt gårdshus och jag hoppas plåtslagaren kan hitta något liknande.
Då får du välja färg efter säsong då:crysmile:
Kan vara lite knöschlut och få rätt. Men kanske någon ljusgrå metallic är närmast ifall man inte tar Rheinzink. Men då blir det nog billigare att riva skorstenen.
 
  • Haha
salomo
  • Laddar…
salomo salomo skrev:
Jag tolkar det som att jag låter plåtslagare klä in skorstenen samt klär på en huv, samt att imkanalen får fortsätt vara ansluten till köksfläkten och det går ut genom skorstenen, med en "rund böj" på toppen?

Undrar vad ett sådant kalas kostar? :)
riv ner 2-3 rader på skorstenen , sedan klä in hela i plåt med vindtunnel på .
borde kosta runt 15000-20000 tusen , men du slipper problem sen
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.