Hej på er!

Jag behöver lite generella råd om värmesystem till ett nybyggt hus (nåja, ritningarna är inte klara än). Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla om ca 120 m2 (BY). Därmed till frågorna:

Tomten ligger på en bergssida i Göteborgs skärgård så det finns förutsättningar för bergvärme. Det finns emellertid begränsningar för vad som får köras på ön (axeltryck) så jag är osäker på om man kommer ut med borranläggning. Bergvärme är hur som helst ett huvudalternativ.

Det andra huvudalternativet är en pelletspanna. Även här är transporterna ett problem -- "tankbilarna" kommer inte fram -- vilket innebär att vi får köpa på pall.

Min första fråga är hur ni skulle värdera alternativen. Vilket bör vi satsa på? Vi bygger med en ganska tight budget så installationskostnaderna är en viktig faktor i sammanhanget.

Vi föreställer oss sedan att den huvudvärmekälla vi väljer ska kombineras med solvärme och/eller frånluftsvärmeväxlare -- eller vad de nu heter. Är detta att förta sig. Räcker det med solpaneler eller ska man ha värmeväxlaren också?

Slutligen har vi ett bekymmer med solpanelerna. Givet tomten går det inte orientera taket i söderläge, vilket förstås gör att solpaneler inte kan fungera optimalt. Som bäst tror jag vi kan vrida den södraste långsidan mot knappa SO. Ett alternativ kan vara att sätta panelerna på ett uthus av något slag; ett annat att montera dem på marken mot berget. Är det någon som provat detta, eller måste de sitta på taket?

Tacksam för all hjälp

/Johan


 
Alternativ till bergvärme vore ju att lägga slang på havsbotten...

Solpanelerna kan med gott resultat monteras på en ställning som är fastsatt i berget. Optimal vinkel och vädersträck kan då fås.
 
Tackar för svaren. Vi har förvisso någon sorts havsutsikt men det är en knapp kilometer bort, så att lägga slingorna i vattnet är inte möjligt. Vilket innebär att valet mellan pellets/bergsvärme kvarstår. Någon annan med åsikter/erfarenheter om/av detta?

/Johan

 
Om man bygger nytt idag så tycker jag att man skall satsa på ett uppvärmningssystem som är så lite elberoende som bara är möjligt. Eftersom det priset kommer att stiga...... Hur mycket är det ingen som vet. Andra alternativ kommer säkert att stiga de också, men kanske inte lika mycket. Dessutom börjar det diskuteras om man skall införa någon form av elpris som justeras uppåt när behovet är som störst. Alla skall ju ha elmätare som klarar detta senast 2009 tror jag.

Om du då tittar på de två alternativen som du tog upp i början på tråden så skulle jag då satsa på pellets kompletterad med solfångare för sommardriften.

Tar man hänsyn till ett sådan system när man kan påverka mycket av husets utformning så tror jag att det blir billigast i längden, Kanske även totalt, bergvärme har stora startkostnader men det har även pellets+sol.
 
Ett sånt hus (nybyggt) kan knappast sluka några större mängder energi. Inte ens med direktel blir det speciellt dyrt i nuläget. Farsan hade ett 1-plans, 140 kvm hus från 1967 som inte var lysande isolerat det drog tot. ca 18-19 000 kw/h per år (direktel). Jag skulle troligen satsat på bergvärme. Ett väl avpassad system med pellets är ju också ett bra alternativ, att det inte går att köpa pellets på bulk är kanske ingen katastrof om mängderna är relativt små.

Innehåller värmesystemet ackumulatortank skulle jag ev förbereda med solslinga, i övrigt skulle jag räkna på det och inte tvunget installera det från början, tveksam till lönsamheten på solvärmen.
 
Hum! Elargumentet är förstås tungt i sammanhanget och en av de defintiva posterna på bergvärmens minuskonto. Samtidigt kostar ju även pellets pengar. Har fått lite olika uppgifter, men det verkar ligga på bortåt en 10000 om året. I dagsläget har jag inte koll på hur mycket bergsvärmesystemet kostar i drift men 10000 är ganska mycket ström. Å andra sidan finns ju den förväntade höjningen av elpriset. Prognosen för pellets verkar mer optimistisk.

Ett svårt beslut måste jag säga. Ett del i problemet är att det är så förtvivlat svårt att få en uppfattning om vad saker och ting kostar. Vi är ännu inte framme vid anbudsförfarande, så jag tänker mig mer mellan-tummen-och-pekfingret-priser. Någonstans har jag läst att bergvärme kostar cirka 150.000 (är dock oklar över vad som ingår i detta) men jag har ingen jämförbar siffra med en pelletsanläggning. Är det någon som har koll på detta? Hur skulle de ungefärliga totalkostnaderna (borrning, acctankar, brännare, installation etc) se ut?


 
Det finns väl ingen vettig människa som skaffar bergvärme till ett nybyggt hus!?Lika smart som att köra jeep i sta,n,eller ferrari i skogen.Isolera,det är billigt i drift.FX likaså.Annars är ju frånluftsVP standard till nybygge.Kompletterat med ved eller pelletskamin förståss.Solvärme,och helst vacuum då.Min laddade häromda'n förresten.
 
Emilsson skrev:
Det finns väl ingen vettig människa som skaffar bergvärme till ett nybyggt hus!?Lika smart som att köra jeep i sta,n,eller ferrari i skogen.Isolera,det är billigt i drift.FX likaså.Annars är ju frånluftsVP standard till nybygge.Kompletterat med ved eller pelletskamin förståss.Solvärme,och helst vacuum då.Min laddade häromda'n förresten.
Oj, oj da, nån Ferrari i skogen vill vi inte ha, och vettig människa vill man ju gärna kvalificera sig till :). Resten fattar jag men vad betyder FX?

/Johan
 
Snabbt blev det,FTX värmeväxlare menade jag. ;)Lite tillspetsat skrev jag,för att jämföra det vettiga i att skaffa fel prylar för ändamålet.Som sagt,kan du räkna hem bergvärme på ett nybygge,då har du isolerat för dåligt.Värmeväxlare,frånlufts-VP eller lufft/luft om du vill ha luftburet,och då kompletterat med en eldstad,och gärna solvärme för tappvarmvatten.Pellets är bra ekonomiskt och miljövänligt,men kräver lite arbete.Så det är upp till var och en att bedömma vad som passar bäst.
 
Håller bara med! En FTX Från luft/Till luft/ Växlare. Sen skulle jag komplitera med en PelletsKamin när det är som kallast eller när Mys faktorn ropar på mig.. Enkel att sköta inget hugg o sågande, bara släpande på säckar :D som man kan förvara utomhus (under tak)

Solpaneler, visst för Varmvatten då.. under mars- september funkar det väll...
 
Angående solvärme,så räknar jag med att min täcker tappvarmvattenbehovet 9 månader per år.Men en solig dag som idag (Dalarna) så laddade solfångaren ner värme i acken. 8)
 
Har just gått igenom samma funderarrunda och rekommenderar ett FTX system + någon form av vedvärme med ack-tank kompletterat med solpaneler. Sätt en elpatron i ack-tanken så klarar du uppvärmningen om du inte är hemma alt inte ids elda med veden.
 
Tackar för alla svaren! En hel del att fundera på och förskräckligt mycket att lära sig. Men kul är det. Tack igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.