Jag ska bygga två stycken små väggboxar att fästa kontakter för ljud i mellan två musik-studiorum.
Tänkte bygga dessa i mdf med rackformaten 19" bredd och typ 2HE. Så det är väl typ som en skokartong eller liknande (för er som inte känner till dessa format).

Någon som kan tipsa hur man bygger en sådan för en som har tummen mitt i handen.
Vilken tjocklek ska man köra på mdf för denna typ av liten låda?
6 mm, 12 mm eller kanske 16 mm?

Hur fäster man sedan de olika delarna? Limmar eller spikar man eller hur gör man?
Och hur gör man för att få till det på ett snyggt sätt?

Ska man sticksåga mdf-skivan och sedan limma alla delar eller ska man köra handsåg eller kanske cirkelsåg?

Någon som har noga goda råd och tips innan man börjar?

Nu vill man ju ha lite snygga boxar när de också ska vara synliga, så alla tips är välkomna. Hur ska jag göra?
 
Rent spontant så skulle jag vilja tippsa om limmade träskivor/hyllplan.
Rena träskivor som det är lätt att jobba med. Bara att försänka och skruva ihop delarna
 
Skall du fästa ett rack i detta eller tänkte du mejsla en front själv?
Personligen skulle jag dra ihop det med MDF 16 el 19 mm och fixa rack vinklar... Känns lite kexigt att skruva en rackplåt alt rack i mdf.. du kan ju köpa 1 rackvinkel och fimpa denna med bågfil... Dock hyffsat noga med sågandet annars ser det ut som hejkomåhjälpmig när racket sitter snett...Fäster du racket utan vinkel så skulle jag göra lådan i fetare material i gavlarna kanske planhyvlat 34 mm virke eller nått.. Men det skall vara hyffsat djup i lådorna också väl?

Ta MDF och kapa dessa i rätt mått över bit och under bit gör du 19" + gavel + eventuella mått som rackvinkel bygger.. Borde bli nånstans runt 535 mm och bestäm ditt djup beroende på rackdjupet... Sedan gör du gavlarna 2 HE höga + 5 mm för luft. Limma och skruva ihop botten med gavlarna. Alternativt kan du köra träplugg och lim...

Sen en fråga till du kommer väl täta ordenligt mellan rummen hoppas jag, samt sätta lådorna lite försjkutna för att slippa överhörning... men det är en annan hisoria.
Sen måste man fästa den snyggt också och det är en annan pilsner....
 
Tackar för tips.

Jo det ska vara rackvinklar som ska fästas i sidorna.
Att fästa med plugg verkar ju vara smidigt. Det har jag aldrig testat.

Och visst är det rejält isolerat mellan rummen, med dubbla gips i varje vägg och dämplim mellan dessa. Sedan är det även mineralull på yttre sidan och även inne, där väggen sedan är klädd med flamsäkert tyg och sedan panel. På vissa väggar är det istället mineralull och därefter masonit.
Luftspalter mellan ytterväggar och även mellan de båda rummen.
Kablarna ska löddas fast i kontakter i racket och sedan ledas in till nästa rum via ett rör som tätas.
Alla fläktar leder ut ur rummet och passerar sedan en ljudfälla (låda med hemmabyggd labyrint som har dämpade väggar).
Har precis börjat snickra på rum nummer två nu. Första rummet är klart, förutom lite finlir och kablar.
 
använd en cirkelsåg eller klyvsåg med anhåll så du får raka snitt, sen är det bara att limma å spika med dycketpistol,spackla å måla. kommer att hålla utmärkt. lagom tjocklek på mdf blir bra ca 10-15mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.