Installerade en luftvärmepump för ngt år sedan enbart för AC-funktionens skull.
Montören lovade energibesparing om jag sänkte bergvärmepumpen ett par grader och lät luftvärmepumpen vara aktiv även för värmens skull.
Har gjort så men undrar om ngn vet när man bör övergå till att enbart använda bergvärmen?
Verkningsgraden minskar ju naturligtvis vid för kallt väder och då bör ju luftvärmepumpen kosta betydligt mer i drift än vad bergvärmen gör...
Vad tror ni? Ngn som mätit sig fram?
(Ingen skitluftpump jag har, en Mitsubishi i övre medelklassen)
Tacksam för tips/inlägg
Mvh Magnus
 
Kör luft/luft vår/höst när det är plusgrader så länge den klarar av att värma huset utan hjälp av vattenburna sen är det nog ingen mening att ha den igång längre
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
Sedan beror det ju på hur gammal bergvärmepumpen är och hur den är dimensionerad. Kan vara så att bergvärmepumpen ensam klarar värmen i huset ner till en utetemperatur om t.ex. -7 °C. Därefter kopplas el-patronen in som tillskott successivt mer. Om man då låter LLVP gå istället för el-patronen så sparar det el när det är riktigt kallt. Detta förutsätter att LLVP är en nordisk modell som klarar låga temperaturer och inte bara en enkel A/C.
 
J Josth skrev:
Sedan beror det ju på hur gammal bergvärmepumpen är och hur den är dimensionerad. Kan vara så att bergvärmepumpen ensam klarar värmen i huset ner till en utetemperatur om t.ex. -7 °C. Därefter kopplas el-patronen in som tillskott successivt mer. Om man då låter LLVP gå istället för el-patronen så sparar det el när det är riktigt kallt. Detta förutsätter att LLVP är en nordisk modell som klarar låga temperaturer och inte bara en enkel A/C.
Jo men så är det naturligtvis! (om elpatronen behöver slås till)
Jag har en bra (nordisk modell) luftvärmepump, så eventuellt kan det vara billigare att använda sig av den trots att inte elpatronen slås på i bergvärmepumpen?
Mig veterligen slås den enbart på under -15...
Har två våningar så jag behöver välja stödfunktion men gör inget om källaren har några graders lägre temp än ovanvåning. Då borde ett par graders sänkning på bergvärmepumpen funka som jag kört nu en tid, får 21 grader i ovanvåning och 16 i källaren. Kör jag enbart bergvärme har jag 21 ovanvåning och 18 i källaren...
Tack för svar!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Je84 skrev:
Kör luft/luft vår/höst när det är plusgrader så länge den klarar av att värma huset utan hjälp av vattenburna sen är det nog ingen mening att ha den igång längre
Varför kör du inte vattenburet året runt?
 
Verkningsgraden beror i stort sett på skillnaden mellan kalla och varma sidan. Har man radiatorer så kan man lite förenklat räkna med att bergvärmen är effektivare när berget är varmare än uteluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.