Låter kanske dyrt, men tror inte att du kommer undan jättemycket billigare.
Slangdragning och pump är ju givet, så där springer det iväg lite.
Ungefärligt skulle jag gissa 10-12k för pump och slang, lika mycket för betong.
Så drygt 20k för att gjuta och sen vänta på glättning är inte några större konstigheter.

Men som sagts tidigare - se till att de kan glätta, det är verkligen fel moment att snåla på.
 
Så har jag äntligen fått ett riktigt golv att gå på igen :D
Väldigt nöjd med jobbet som jag beställde, även fast jag tyckte det lät lite dyrt så hade jag fått rekommendationer och så här i efterhand så tycker jag att det var ett rimligt pris.
Två personer jämnar ut nygjuten betong på golvet i ett renoveringsprojekt med synligt tegelvägg och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ägnat senaste veckan åt att knacka ned lös puts i "Rum 2", teglet var tjärat från golv och ca en meter upp, så ganska mycket puts satt löst.
Har dragit över teglet med diamantslipskiva för att få bort lite tjära och få bättre fäste, slammat, monterat eldosor och påbörjat armeringsnät. Mycket pill innan man man kan börja putsa :sweat:
Renoveringsarbete i rum med avlägsnad puts och synligt tegel, verktyg och kablar spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Initialt hade jag velat ha putsade väggar som endast var målade med silikatfärg, men tidigare ytskikt bestod av puts, spackel, tapet, glasfiber och färg. Glasfiberväven och tapeten gick att riva bort men börjar inse att jag inte kan få bort spacklet utan att riva ned all puts. Ngn som har tips på hur man kan få bort spackel från putsad vägg? :thinking:

Planen just nu är att putsa, bredspackla och sedan färg, hade helst velat ha strukturen som man får när man putsar, men om det krävs tokmycket jobb med att riva ned all puts så får det la bli bra med bredspacklade väggar :)
 
K
Diamantslipskål på en giraff/vinkelslip för att få bort ytskiktet/spacklet, så kan du tunnputsa över gamla putsen.
Dammar rejält, men du har ju grävt en del så du har väl vant dig vid det här laget. :)
 
Har ägnat den senaste tiden åt att byta värmesystem, efter mycket räknande och bitterhet över dyra ”värmeräkningar” så beslutade jag mig till slut för bergvärmepump.

Huset kräver ca 30000 kWh värme per år när jag tittar på historiska siffror från fjärrvärmeleverantören. Antagligen ännu mer då jag har rivit ned ett par elradiatorer och ersatt med vattenburet och även installerat golvvärme i källaren

Kalkyl på 30000kWh:
Årskostnad fjärrvärme: 29000 kr
Årskostnad bergvärme: Räknar på cop 4 för att det inte ska bli glädjekalkyl även fast vp enligt papper ger upp till cop 5 => 30000 / 4 = 7500 kWh el. Betalar ca 1,25 kr / kWh el => 9375 kr

Investering:
Energibrunn 220m, samt gräva och håltagning i grund: 65000kr
VP Nibe F1255-12 72000 kr
Material/elektriker: ca 12000 kr

Så efter ca 7-8 år så är projektet återbetalat

Gamla fjärrvärmen:
Installation av bergvärmepump med synliga rör och stammar i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borraren på plats:
Borrigg för installation av bergvärmesystem i en trädgård framför bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny vp på plats:
Installationsrum med ny bergvärmepump, rörkopplingar och expansionskärl i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjärrvärme borta, nya stammar och lk minishunt m60 installerad, så jättenöjd :D:cool:
Nyinstallation av vattenburna rör och minishunt i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Taken
  • Laddar…
Borde vara dags för lite uppdatering efter ett år av tystnad. Kan väl sammanfatta att detta projekt tog lite mer kraft än vad jag räknat med

börjar med lite bilder på tvättstuga/ badrum:
Pågående renovering av ett badrum med exponerat rörarbete och takbjälkar samt byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av tvättstuga med trästomme uppbyggnad, verktyg på golvet och befintlig tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering av ett rum med oskyddade gipsskivor, exponerad elinstallation och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i tvättstuga med oputsade väggar och synliga rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i tvättstuga med oslipade väggar, gipsskivor i taket och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i en tvättstuga med kablar, verktyg och oavslutad spackling på väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat tvättstuga/badrum under uppdatering med vita väggar, fönster och stegpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd tvättstuga/badrum med grå klinkergolv, vita väggar, två dörrar och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
Och lite bilder från badrum:
Renoveringsfas av ett badrum med öppet tak och synlig VVS, väggar klara för kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsfas av ett badrum med väggar och golv förberedda för kakelsättning, rördragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis kaklat badrum med vita plattor, hörn med mosaik, och vägg utan kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsfas av badrum med kaklade väggar och stengolv, synliga rör och oupphängd taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med vita kakelväggar och mörkgrå klinkergolv med mosaikmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vita kakelväggar, grått mosaikgolv, duschkabin, toalett, handfat och takkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Imponerande, verkligen bra jobbat
Jag har hela resan framför mig
Inte gjort mer än kollat tjockleken på bef platta på något enstaka ställe. Samt rivit bort lite murkligt trä i någon vägg mm. Dock dränerat utvändigt och dragit fram ett fräschare avloppsrör jämte bef gamla. Fanns en del att hämta i höjd också så har sänkt både nya dräneringen o avloppet jag stoppa in under källarväggen för att förhoppningsvis kunna sänka golvet och få lite mer utrymme åt håret...
 
Slumdog Slumdog skrev:
Imponerande, verkligen bra jobbat
Jag har hela resan framför mig
Inte gjort mer än kollat tjockleken på bef platta på något enstaka ställe. Samt rivit bort lite murkligt trä i någon vägg mm. Dock dränerat utvändigt och dragit fram ett fräschare avloppsrör jämte bef gamla. Fanns en del att hämta i höjd också så har sänkt både nya dräneringen o avloppet jag stoppa in under källarväggen för att förhoppningsvis kunna sänka golvet och få lite mer utrymme åt håret...
Tack! Lycka till med ditt projekt!

Som vanligt underskattar man vissa insatser, initiala tidsplanen var ca 6 månader men efter ca 18 månader så börjar allt bli färdigt. Har haft lite pauser för att njuta och vila upp sig, men ca 12 månader aktivt arbete på kvällar och helger.

Vissa moment underskattades som vanligt, men delar även några saker som jag är nöjd med!
  • Hyr proffsverktyg till uppgiften, blir mkt roligare att vara hobbysnickare om man har rätt verktyg!
  • Köp de verktyg som kommer användas till framtiden och som är lätta att lagra.
  • Beställ hemkörning av material, sparar otroligt mkt tid genom att slippa åka å hämta.
  • Beställ material lite i överkant och lämna tillbaka det som blir över.
  • Var inställd på att det skulle vara mkt arbete att gräva och förberedde både mentalt och med rätt redskap vilket gjorde att detta flöt på rätt så bra.
  • La ner massa flexslang till ca 20 vägguttag, så nöjd med att ha ström till alla prylar.
  • La ner tomrör till nätverk, wifi har svårt att ta sig genom murade väggar.

Kommer antagligen aldrig göra om ngt liknande men lärdomar som jag tagit med mig:
  • Naja ihop armeringsjärn istället för att såga sönder matta för att få in den genom en dörr.
  • Skaffat en tombola istället för att blanda bruk i skottkärra.
  • Beställt hem en pall med putsbruk istället för att hämta några säckar i taget hos bygghandeln. Har nog gjort åt ca 100 säckar+ puts/mur-bruk och blivit lite bättre på att estimera åtgång av bruk :)
 
Fick förfina en detaljplan som skickats in till kommunen för att ansöka om bygglov för eldstad.

har återanvänt pipan som senast användes av oljepannan 1999. Har murat igen pipan från pannrummet och istället lett in den till ”allrum”

Detaljplan av källare med markerad braskamin i allrummet och måttangivelser för varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och lite bilder från ”allrum”, hade initialt plan på att ha målade putsade väggar, men gav upp det och bredspacklade och tapetserade.
Renoveringsprojekt i ett allrum med råa väggar där puts har fallit av och synliga tegelstenar, samt en hög med rivningsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i allrum med osatt golv och spadar, genomgång till nästa rum syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i allrum med spacklade väggar, skottkärra och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat allrum med bredspacklade väggar, plant golv och fönstervägg under arbete, redo för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat allrum under konstruktion med nylagt golv och väggar förberedda för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången jag lägger golv på ett plant underlag utan att behöva flyta eller sadla, så roligt när underarbetet är bra gjort :)
Renoverat allrum under renovering med tapetserade väggar och nytt trägolv under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat allrum med nytt laminatgolv, vit tak och väggar, samt en tapetserad vägg med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med en modern svart eldstad, nylagt trägolv och släta, tapetserade väggar i ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sotaren och kommunen gav sitt godkännande och äntligen bor man i ett hus med eldstad igen
Modern kamin med tänd eld i ett hörn av rummet bredvid en gitarr och på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Project Mellangården och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.